زنگ تفریحشعر و داستان

مثلِ آرزو بر جوانان عیب نیست کجا به کار می‌رود؟

ضرب‌المثل‌ها بخشی از شناسنامۀ یک ملت هستند و در همۀ کشورها و زبان‌ها رواج دارند. امروزه به دلیل کاهش مطالعه و افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی از ضرب‌المثل‌ها کمتر استفاده می شود. ضرب‌المثل‌ها در باروری زبان نیز سهم مهمی دارند و فراموشی آنها زبان را لاغر و لاغرتر می کند.

ما در مدرسه آنلاین_ ضرب‌المثل‌ها در همۀ زبان‌ها استفاده می‌شود و خاستگاه آن فرهنگ آن کشور و ناحیه و … است. مثل‌ها نیز مانند داستان‌ها و حکایت‌های فارسی سرشار از اخلاق و نکات پندآموز است. ما بر آن هستیم که ضرب‌المثل‌ها و داستان و ریشه و کاربرد آنها را بیاوریم تا هم یادآوری باشد و هم استفاده از آنها رواج بیشتری بگیرد.

توضیح و کاربرد ضرب‌المثل «آرزو بر جوانان عیب نیست.» و »آزموده را آزمودن خطاست.» را امروز می‌خوانیم.

ضرب‌المثل آرزو بر جوانان عیب نیست.

کاربرد:

1- به کنایه و طنز، دربارۀ افراد پیری که قاعدتاً نباید آرزوهای محال داشته باشند؛ اما بدون توجه به سن و تجربه، مثل جوانان خیالبافی می‌کنند این مَثَل گفته می‌شود.

2- اگر جوان بی‌تجربه، خواسته‌های رونشدنی و آرزوهای دست‌نیافتنی داشته باشد، عیبی ندارد. از جوانی او است و آرزو بر جوانان عیب نیست.

مثل آزموده را آزمودن خطاست.

 

توضیح:

این مَثَل اشاره به یکی از گفته‌های پیامبر اکرم (ص) دارد که فرمودند: «لاَ يُلْسَعُ اَلْمُؤْمِنُ مِنْ جُحْرٍ مَرَّتَيْنِ» یعنی مؤمن از یک سوراخ، دو بار گَزیده نمی‌شود. این جملۀ پیامبر، در زبان عربی ضرب‌المثل شده است.

کاربرد:

وقتی کسی بخواهد کاری را بکند که قبلاً آن کار را کرده و شکست خورده است یا دیگران آن کار را کرده‌اند و نتیجه نگرفته‌اند، می‌گویند: «آزموده را آزمودن خطاست.»

 

منبع: 

فوت کوزه گری اثر مصطفی رحماندوست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا