کلاس درس

تحقیق در مورد حاج قاسم سلیمانی

سردار حاج قاسم سلیمانی نامی آشنا برای همۀ ما ایرانی‌ها و همۀ عدالتخواهان جهان ست. فردی مردمی که از دل مردم برخاست و همواره با مردم بود و جهاد در راه آرمان‌های اسلامی و دفاع از مظلومان را بر صندلی ریاست ترجیح داده بود.

مدرسه آنلاین – شهید قاسم سلیمانی نام پدر حسن متولد ۲۰ اسفند سال ۱۳۳۵ در شهرستان رابُر از توابع استان کرمان در ایل عشایر سلیمانی و فرماندۀ پیشین سپاه قدس است.

سوابق شغلی

شهید سلیمانی در ۱۸ سالگی به استخدام اداره آب کرمان درآمد. او در حوادث انقلاب اسلامی ایران با روحانی مشهدی به نام رضا کامیاب آشنا شد و او را وارد جریانات انقلاب کرد. به نقل از برادرش او یکی از گردانندگان اصلی راهپیمایی‌ها و اعتصابات کرمان در زمان انقلاب بود. حاج قاسم پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این نهاد پیوست.

نقش حاج قاسم در دوران دفاع مقدس

با شروع جنگ تحمیلی قاسم سلیمانی چندین گردان از سپاهیان کرمان را آموزش می‌دهد و به جبهه‌های جنوب اعزام می‌کند و کمی بعد، خود در صدر یک گروهان به سوسنگرد اعزام می‌شود تا از پیشروی رژیم بعث در جبهه مالکیه جلوگیری کند. سلیمانی در ۱۳۶۰ خورشیدی با حکم محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران، به عنوان فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله منصوب شد. این سردار شهید در بسیاری از عملیات ها شرکت داشت. همچنین شهید سلیمانی از فرماندهان عملیات‌های والفجر هشت، کربلای چهار و کربلای پنج نیز بود.

فعالیت‌های حاج قاسم پس از دفاع مقدس

با پایان یافتن جنگ در ۱۳۶۷خورشیدی، لشکر ۴۱ ثارالله به فرماندهی سردار سلیمانی به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از مرزهای شرقی کشور هدایت می‌شدند. مقامات و فرماندهان کشور های غربی نیز به قدرت و تفکر بی مانند سردار سلیمانی اذعان داشتند و وجود قاسم سلیمانی، آرامش آنها مختل کرده بود. سردار سلیمانی در بهمن ۱۳۸۹ خورشیدی به دلیل ممارست و شجاعت فراوان از طرف آیت الله خامنه‌ای، فرماندۀ کل قوا، درجۀ سرلشکری (بالاترین درجه نظامی در ایران) را دریافت کرد.

فرماندهی سپاه قدس

قاسم سلیمانی در سال ۱۳۷۹ش از سوی آیت‌الله خامنه‌ای به فرماندهی سپاه قدس منصوب شد. بر اساس گزارش نقل شده از مرکز ویژه اطلاعات اسرائیل، سپاه قدس در سال ۱۹۹۰م جهت افزایش فعالیت برون‌مرزی ایران شکل گرفت.
طبق این گزارش، قاسم سلیمانی نقش کلیدی در تقویت نفوذ ایران در خاورمیانه به ویژه در ناآرامی‌های منطقه‌ای معروف به بیداری اسلامی (بهار عربی) ایفا کرده است.

حضور در عراق و سوریه و مبارزه با داعش

قاسم سلیمانی از فرماندهان مبارزه علیه داعش در عراق و سوریه است. ایران برای حفظ امنیت و کنترل منطقه، مبارزه با این گروه را آغاز کرد. قاسم سلیمانی با سازماندهی بخشی از نیرو‌های حشد الشعبی نقش مؤثری در اخراج داعش از عراق داشت. حیدر العبادی نخست‌وزیر وقت عراق، از قاسم سلیمانی به عنوان یکی از اصلی‌ترین متحدان عراق در مبارزه با داعش نام برد. سلیمانی در نامه‌ای خطاب به آیت الله خامنه‌ای که ۳۰ آبان ۱۳۹۶ش در رسانه‌های ایران منتشر شد، پایان داعش را اعلام کرد و از برافراشته شدن پرچم سوریه در ابوکمال از شهر‌های سوریه در نزدیکی مرز عراق خبر داد.
فعالیت های سپاه قدس ایران در کنار دیگر مبارزان ضد گروه های تروریستی در نهایت سبب شد تا داعش در کشورهای عراق و سوریه نابود شود.

دریافت نشان ذوالفقار

در ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ش آیت‌الله خامنه‌ای، نشان ذوالفقار – عالی‌ترین نشان نظامی ایران – را به سلیمانی اهدا کرد. طبق آئین‌نامه اهدای نشان‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران، این نشان به فرماندهان عالی‌رتبه و رؤسای ستاد‌های عالی‌رتبه در نیرو‌های مسلح اهدا می‌شود که تدابیر آن‌ها در طرح‌ریزی و هدایت عملیات‌های رزمی موجب حصول نتایج مطلوب شده باشد.

تهدید مکرر به ترور و تحریم به وسیلۀ مقامات آمریکایی

سردار سلیمانی همواره به وسیلۀ مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی تهدید به ترور می‌شد. وزارت خزانه‌داری آمریکا این سردار شهید را تحریم کرده بود. پس از تکرار بسیار نام قاسم سلیمانی در رسانه‌های جهان، خبرگزاری فرانسه خبری را منتشر ساخت که از احتمال ترور او به وسیلۀ دولت آمریکا پرده بر می‌داشت. بر اساس این خبر جک کین فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش آمریکا که در نشست استماع کنگره آمریکا حضور داشت با اشاره به طرح ترور مقامات ایرانی به ویژه مقامات ارشد سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، گفت: چرا آن‌ها را به قتل نرسانیم؟

شهادت سپهبد قاسم سلیمانی

حاج قاسم کسی است که رهبر انقلاب ایشان را شهید زنده نامیده بودند. سرانجام دشمنان کینه توز که رشادت و قدرت سردار قاسم سلیمانی را تاب نیاوردند در بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ خورشیدی با حملۀ موشکی بالگردهای آمریکایی به ۲ خودروی حامل سردار قاسم سلیمانی فرماندۀ سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و تنی چند از اعضای الحشد الشعبی در اطراف فرودگاه بغداد آنان را به شهادت رساندند. سردار سلیمانی در پاسخ به تهدید ترور از طرف مقامات آمریکایی همواره می گفت: این تهدید نیست، کمک به شوقی است، در پاسخ به افرادی که فکر می‌کنند با تهدیدها رعب بر ما حاکم می‌شود، می‌گویم خداوندا شهادت در راه خودت را به دست دشمنان دینت، نصیب من بگردان.

واکنش‌ها به شهادت حاج قاسم در داخل و خارج از ایران

شهادت حاج قاسم سلیمانی موجی از واکنش‌ ها و احساسات را در ایران و بسیاری از کشور های اسلامی به دنبال داشت. مراسم تشییع وی در ایران با حضور گسترده مردم برگزار شد و این رویداد به عنوان نمادی از مقاومت در برابر فشار ها و تهدیدات خارجی تلقی شد.

حاج قاسم مردمی بود، مرد میدان جهاد و شهادت، مرد بحران‌های سخت که هیچ‌گاه پشت مردم را خالی نمی‌کرد . ایشان در حوادثی چون سیل و زلزله حاضر می‌شد و به مردم آسیب‌دیده کمک می‌کرد. او همیشه به خانواده های شهدا سر می‌زد و دست نوازش بر سر فرزندان شهدا می‌کشید. بسیاری از فرزندان شهدا او را پدر خود می دانستند و به همین دلیل بعد از شهادت سردار سلیمانی همه می گفتند دوباره یتیم شده‌اند.

به منظور گرامیداشت یاد و خاطره سردار سلیمانی، روز ۱۳ دی ماه به عنوان «روز مقاومت» در تقویم ایران ثبت شد. این روز، فرصتی برای بازاندیشی در میراث و تأثیراتی است که سردار سلیمانی بر جنبش‌ های مقاومت در منطقه و ایران گذاشت.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا