کلاس درسمتوسطه دوم

برشی از تاریخ؛ من زندگی تو را می خواهم ولی تو مرگ مرا طلب می کنی

امروز فضای مجازی و بستر اینترنت به یکی از مراجع مهم برای دانش آموزان تبدیل شده است تا با مراجعه به آن پاسخ بسیاری از پرسش های خود را بیابند.

تحریریه مدرسه آنلاین تلاش می کند تا در این بخش اطلاعات به روز و مستندی را پیرامون موضوعات درسی تهیه و در اختیار کاربران فضای مجازی قرار دهد.

امروز به اجمال دربارۀ ابن ملجم مطالبی می‌آوریم.

«ابن ملجم از تیرۀ بنی مراد از قبیلۀ بزرگ کنده از قبایل یمنی است که در کوفه مستقر شده بودند. بخش بزرگی از قبیلۀ کنده در زمان خلیفۀ دوم از یمن به کوفه آمدند و در این شهر ساکن شده بودند. از سابقۀ ابن ملجم و پیش از آنکه امیرمؤمنان علیه‌السلام با او روبه‌رو شود چیزی درتاریخ ذکر نشده است. اما هنگامی که امیرالمؤمنین سلام الله علیه به خلافت رسیدند و پس از مقابله با پیمان‌شکنان و فتنۀ جمل به کوفه آمدند، مردم برای زیارت آن حضرت و بیعت وجود با آن وجود مقدس درشهر کوفه به سویش شتافتند. هنگامی که ابن ملجم برای بیعت نزد امیرالمؤمنین علیه‌السلام آمد، حضرت نگاهی به او انداختند و فرمودند من زندگی او را اراده می‌کنم و او مرگ مرا می‌خواهد.

هنگامی که ابن ملجم این را شنید تعجب کرد و گفت یا امیرالمؤمنین! چنین نیست و دوباره با حضرت بیعت کرد. وقتی که از حضرت دور می‌شد حضرت به این مسئله دوباره اشاره کرد و او را قاتل خود اعلام فرمود.

از بزرگان قبیلۀ کنده روایت می‌کند که گفته است شنیدم امیرالمؤمنین علیه السلام بر فراز منبر در حالی که دست بر محاسنش می‌گذاشت می‌فرمود: چه چیز مانع می‌شود شقی‌ترین این امت این‌ها را (یعنی محاسن مرا) از خون بالای سرم خضاب کند؟ همچنین طبق نقل‌های تاریخی در زمان رسالت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روزی امیرمؤمنان علیه‌السلام و عماریاسر در نخلستان قبیلۀ بنی مُدلَج بودند که رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به سراغ آنها رفتند. وقتی رسیدند، امیرالمؤمنین و عمار بر روی خاک به خواب رفته بودند. رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آنها را از خواب بیدار کرد و به امیرالمؤمنین علیه‌السلام که خاک آلود شده بود فرمودند: ای ابوتراب! تورا چه م‌یشود آیا نمی‌خواهید شما را از شقی‌ترین انسان‌ها باخبر کنم؟ عرض کردند: بلی یا رسول الله! پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: شقی ترین افراد یکی سرخ روی قوم ثمود است که شتر صالح پیغمبر را کشت و دیگری کسی است که ای علی تو را ضربت می‌زند و محاسنت را به خون سرت آغشته می سازد. بنابراین ابن ملجم در لِسان رسول خدا بعنوان شقی ترین افراد به سبب شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام نام برده شده است.

اما این نکته که سؤال شده است که ابن ملجم باتقوا ترین فرد در یمن بوده که خدمت امیرالمؤمنین علیه السلام فرستاده شده، خیر چنین چیزی در منابع معتبر تاریخی نقل نشده است.»

برگرفته از صفحۀ دکتر محمدحسین رجبی دوانی در ایتا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا