تغذیهمامان بابا

یک ادویه ی عجیب اما واقعی؛ از خواص دارچین چه میدانید؟

دارچین قطعات خشک‌شده و کوبیدۀ پوست درختانی از تیرۀ برگ بو است که به‌عنوان ادویه در غذاها استفاده می‌شود و خواص درمانی بی‌نظیری دارد.

مدرسه آنلاین – دارچین یکی از انواع ادویه‌های بسیار محبوب و پر مصرف در سراسر جهان است که خواص زیادی برای سلامت بدن دارد. برای آشنایی بیشتر با خواص دارچین  مدرسه آنلاین همراه باشید.

ارزش غذایی دارچین

دارچین ارزش غذایی بالایی دارد. درست است که این ادویه تقریباً فاقد پروتئین یا چربی است و نقش بزرگی در تغذیۀ کلی شما ندارد؛ اما یک قاشق چای‌خوری دارچـین آسیاب‌شده حاوی موارد زیر است:

حدود 6 کالری انرژی
حدود 0.1 گرم پروتئین
حدود 0.03 گرم چربی
حدود 2 گرم کربوهیدرات
حدود 1 گرم فیبر
حدود 26 میلی‌گرم کلسیم
حدود 11 میلی‌گرم پتاسیم
حدود 3 میکروگرم بتا کاروتن
حدود 8 واحد بین‌المللی ویتامین A
همچنین مقادیر کمی از بسیاری از ویتامین‌های دیگر و سایر مواد مغذی در آن وجود دارد.

خواص دارچین برای سلامتی

شواهد موجود در مطالعات نشان می‌دهد که دارچین دارای اثرات ضدالتهابی، ضدمیکروبی، آنتی‌اکسیدانی، ضد تومور، ضدبیماری‌های قلبی عروقی، کاهش‌دهندۀ چربی و قند خون و تعدیل‌کنندۀ سیستم ایمنی است که در این مطلب به این خواص می‌پردازیم.

خواص دارچین برای درمان چین و چروک پوست

دارچین از ادویه‌هایی است که برای پوست خاصیت‌های فراوانی دارد. یکی از خاصیت‌های دارچین برای پوست رفع چین و چروک‌های موجود بر روی پوست است. دارچین به دلیل اینکه باعث بهبود جریان خون در زیر پوست و افزایشش اکسیژن رسانی به پوست می‌شود برای کاهش و رفع چین و چروک های پوست بسیار مناسب است.

برای این منظور باید از ماسک روغن دارچین استفاده کنید. کافیست چند قطره روغن دارچین روی پوست خود ماساژ دهید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست صورت بماند تا تأثیرگذاری بهتری داشته باشد. سپس با آب گرم پوست را بشویید.

فواید دارچین برای کاهش فشار خون

یکی دیگر از خاصیت‌های مهم ادویۀ دارچین این است که می‌تواند به درمان فشار خون بالا کمک کند و باعث کنترل فشار خون افرادی شود که از فشار خون بالا رنج می‌برند شود. 

خواص دارچین برای سلامت دستگاه گوارش

برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش نیز می‌توانید از  این ادویۀ با ارزش استفاده کنید. دارچین باعث بهبود روند هضم غذا می‌شود. ضمن اینکه مصرف دارچین باعث می‌شود گازهای موجود در روده‌ها نیز کاهش یابند. برای درمان زخم معده هم می‌ توانید از دارچین بهره ببرید.

کنترل قند خون

تحقیقات می‌گوید که دارچین به مقاومت بدن افراد انسولینی کمک می کند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد مبتلا به قند خون، از این ادویه برای کنترل قند خون خود استفاده می‌کنند. می توانید دارچین را به شکل چای یا به عنوان مکمل مصرف کنید.

دارچین برای کاهش سطح چربی خون و تری گلیسیرید

دارچین می‌تواند به طور غیرمستقیم قند و چربی بدن را کنترل کند و یا حتی کاهش دهد. مصرف دارچین، با کاهش سطح چربی بد، (LDL) و تری گلیسیرید و افزایش سطح چربی خوب (HDL)، همراه است.

لاغری

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که دارچین می‌تواند به کاهش وزن و درمان چاقی کمک کند. حتی در افراد سالم، نوشیدن چای دارچین بعد از شام می‌تواند سطح قند خون را در شب کاهش دهد، که این امر می‌تواند از سوخت و ساز بدن محافظت کرده، از بروز بیماری متابولیک جلوگیری کند و باعث کاهش وزن شود. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که این ادویه اشتها را کاهش می‌دهد، بنابراین یک راه عالی برای مهار ولع به مصرف میان وعده‌های آخر شب است.

 جلوگیری از بیماری آلزایمر

مطالعات و تحقیقات نشان داده است که عصارۀ دارچین می‌تواند به پیشگیری از آلزایمر کمک کند و تأثیرگذار باشد. دو ترکیب موجود در آن، به نام اپی کاتچین و سینامالدهید، ممکن است به مبارزه با از دست دادن حافظه کمک کند و همچنین از رشد رشته‌ای در سلول‌های مغزی که عامل آلزایمر هستند، جلوگیری می‌کند.

تغذیه با شیر مادر

 ادعا شده است که دارچین می تواند در ترشح سالم شیر مادر نیز تأثیرگذار باشد و می‌تواند به تخلیۀ ادرار نیز کمک کند.

جلوگیری از خونریزی با دارچین

دارچین می تواند به طور طبیعی، خونریزی بیش از حد را متوقف کند و روند بهبودی را تسریع بخشد.

کمک به بهداشت دهان و دندان با دارچین

دارچین یک عنصر محبوب در آدامس و دهانشویه‌ها است. خواص ضد التهابی دارچین می‌تواند از دندان‌ها و لثه در برابر صدمه و آسیب محافظت کند و همچنین تنفس و بوی بد دهان را نیز از بین می‌برد.

خواص دارچین برای مردان

دارچین نقش زیادی در بهبود روند نعوظ در حین مقاربت ایفا می‌کند، زیرا گردش خون را تحریک می‌کند و جریان خون غنی از اکسیژن را به اندام مردانه بهبود می‌بخشد. از طرفی، مردان می‌توانند به جای ویاگرا، به عنوان یک داروی غرایز جنسی طبیعی به دارچین اعتماد کنند. زیرا با افزایش سطح هورمون مردانه تستوسترون و بهبود کیفیت آنها، میزان باروری مردان را بالا می‌برد. دارچین دارای محتوای خوبی از پلی فلینک‌ها است و می‌تواند در کاهش استرس اکسیداتیو که یکی از علل ناتوانی جنسی است، مفید باشد. بنابراین از مردان به خصوص افراد چاق، در برابر ناباروری محافظت می‌کند.

خواص دارچین برای زنان

دارچین یکی از پرخاصیت‌ترین داروهای گیاهی برای زنان است و به همین دلیل در طب سنتی نیز مصرف آن به بانوان توصیه می‌شود. یکی از کاربردهای آن، تنظیم دورۀ قاعدگی زنان است. بسیاری از زنان از سندرم تخمدان پلی کیستیک رنج می‌برند که در اثر اختلالات هورمونی ایجاد می‌شود. یکی از گیاهانی که به این اختلال هورمونی کمک می‌کند، دارچین است. دارچین یکی از انواع دمنوش‌های لاغری محسوب می‌شود که با افزایش متابولیسم و کاهش چربی و وزن در زنان، عوارض سندرم پلی کیستیک را کاهش می‌دهد.

یکی دیگر از خواص دارچین برای زنان، تقویت بافت رحم است که به آمادگی بدن برای باروری بهتر کمک می‌کند. یکی از مشکلات باروری، ضعف رحم در نگهداری جنین است و دارچین می‌تواند کمک زیادی به این حل این مشکل کند.

در ضمن اگر در زمان قاعدگی درد زیادی دارید، می‌توانید آن را با دمنوش دارچین کاهش دهید. زیرا دارچین با افزایش جریان خون به کاهش درد شکم کمک می‌کند.

خواص دارچین برای عفونت

هیکی از مهمترین فواید دارچین، مبارزه با عفونت‌های ادراری بانوان است. علاوه بر این، دارچین تأثیر قابل توجهی بر عفونت‌های دستگاه تنفسی دارد و می‌تواند از رشد برخی باکتری‌ها جلوگیری کند. همچنین اثرات ضد میکروبی دارچین به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند.

کمک به درمان قارچ

یکی از ترکیبات اصلی موجود در این ادویه سینامالدهید است. این ترکیب برای کمک به درمان بسیاری از عفونت‌ها از جمله درمان قارچ فوق‌العاده مفید کاربرد دارد.


مبارزه با آلرژی

اگر حساسیت یا آلرژی خاصی دارید، حتماً در برنامه غذایی‌تان جایی برای استفاده از این ادویه باز کنید. این ادویه خاصیت ترکیبات ضد خارش دارد و از آلرژی جلوگیری می‌کند. به علاوه این ادویه در کاهش و کنترل علائم ناشی از آسم هم کاربرد دارد.

محافظت از قلب

از دیگر خواص دارچین می‌توان به کمک به بهبود سلامت قلب اشاره کرد. چرا که این ادویه بیماری‌های قلبی مثل فشار خون، چربی و تری گلیسرید را کاهش می‌دهد.

خواص دارچین برای درمان کبد چرب

نتیجۀ تحقیقات دانشمندان نشان داده است که دارچین برای سم زدایی و پاکسازی کبد از سموم مضر نیز بسیار مفید است. علاوه بر این می‌توانید برای درمان بیماری‌های شایع کبدی مثل کبد چرب هم از ادویه دارچین استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا