چیست؟چیستان

نماز عید قربان چند رکعت است و چگونه خوانده می‌شود

یکی از اعمال روز عید قربان، نماز عید است، خواندن نماز عید قربان از سال اول هجری آغاز گردیده است و پیامبر (ص) همواره مردان و زنان را به انجام آن توصیه می کرده است.

مدرسه آنلاین-  نماز عید قربان در زمان حضور معصومین (علیهم السلام) واجب بوده و وجوب آن مشروط به اقامه جماعت بوده است ؛ اما در زمان حاضر که زمان غیبت کبری است، نماز عید قربان، مستحب است و مى توان آن را به جماعت یا فرادى خواند.

طریقه خواندن نماز عید قربان

نماز عيد قربان مانند نماز صبح دو رکعت است، که در رکعت اول بعد از‏‎‎‏خواندن حمد و سوره، باید پنج تکبیر گفته شود، و بعد از هر تکبیر یک قنوت خواند و‏‎‎‏ب عد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود و دو سجده به جا آورد و ‏‎‎‏برخیزد و در رکعت دوم چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر‏ ‎‎‏پنجم را بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده کند و تشهد بخواند و نماز را‏‎‎‏سلام دهد.‏ در ادامه لازم به توضیح است نماز عيد سوره مخصوصى ندارد، ولى بهتر است كه در ركعت اول آن سوره “شمس” و در ركعت دوم سوره “غاشيه” را بخوانند، يا در ركعت اول سوره “سبح اسم” و در ركعت دوم سوره “شمس” قرائت شود.

دعای قنوت نماز عید قربان

در قنوت نماز عید قربان هر دعا و ذکری بخوانند کافی است ولی بهتر است این دعا را به قصد امید ثواب بخوانند چرا که جملاتی كه در اين دعا آمده، جامع‏ترين درخواستى است كه ‏می‏توان از خدا طلبيد:‏

‏‏اللهمَّ اَهلَ الکِبرِیاءِ وَ العَظَمَةِ وَ اَهلَ الجُودِ وَ الجَبَروتِ وَ اَهلَ العَفوِ وَ الرَّحمَةِ وَ‏‎‎‏اَهلَ التَّقوی وَ المَغفِرَةِ اَسالُکَ بِحَقِّ هذَا الیَومِ الَّذِی جَعَلتَهُ لِلمُسلِمینَ عیداً وَ لِمُحَمَّدٍ‏‎‎‏صَلَّی الله عَلَیهِ وَ آلِهِ ذُخراً وَ شَرَفاً وَ کَرامَةً وَ مَزیداً اَن تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ‏‎‎‏وَ اَن تُدخِلَنی فی کُلِّ خَیرٍ اَدخَلتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ اَن تُخرِجَنِی مِن کُلِّ سُوءٍ‏‎‎‏اَخرَجتَ مِنهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلَیهِم اَللهمَّ اِنّی اَساَلُکَ خَیرَ مَا‏‎‎‏سَالَکَ بِهِ عِبادُکَ الصَّالِحُونَ وَ اَعُوذُبِکَ مِمَّا استَعاذَ مِنهُ عِبادُکَ المُخلَصُونَ.‏

خدايا، در هر خيرى كه محمد و آل محمد را در اين روز، وارد ساختى، مرا نيز داخل گردان‏ و از هر بدى كه محمد و آل محمد را در اين روز، بيرون ساختى، مرا نيز خارج گردان. خدايا… من از تو بهترين چيزها را می‏طلبم كه بندگان صالح تو، از تو خواسته‏ اند. و به تو پناه می‏برم از هر بدى كه بندگان مخلصت، از آن به تو پناهنده‏ شده ‏اند.

وقت نماز عید قربان

وقت نماز عيد فطر و قربان از اوّل آفتاب است تا ظهر، ولى مستحب است نماز عيد قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخواند. درواقع وقت نماز از هنگامی‌که خورشید باندازه سه متر ارتفاع دارد تا زوال خورشید می‌باشد. و در حدیث آمده است که تعجیل در نماز عید قربان مستحب است تا وقت برای قربانی‌کردن زیاد باشد.

سایر مستحبات و احکام

-برای ثواب بیشتر بهتر است در صورت توان ، مستحبات زیر به جا آورده شود و آداب آن رعایت گردد.

-خواندن نماز عید قربان در فضای باز و همچنین خواندن دو رکعت نماز مستحبی قبل از رفتن به نماز عید، مستحب است.

-انجام غسل، پوشیدن لباس تمیز و معطر نمودن خود

-مستحب است که در نماز عید بر زمین سجده نمایند و در حال گفتن تکبیرها دست‌ها را بلند کنند، و حمد و سوره را بلند بخوانند.

-اگر نمازگزار در نماز عید موقعی برسد که امام در رکوع است، می‌تواند نیت کند و تکبیر اوّل نماز را بگوید و به رکوع رود.

-اگر نماز عید به نیت رجاءً به جماعت خوانده شود(یعنی بنا برفتوای مرجع خود نماز را مستحب میخواند و به امید اینکه ثواب نماز جماعت بر او نوشته شود همراه با جماعت است)، دو خطبه بعد از آن رجاءً به جا آورده می‌شود و ترک این خطبه‌ها در زمان غیبت امام زمان جایز است.

-اگر در تعداد تکبیرها یا قنوت‌ها شک کند و در محل آن باشد، باید بنا را بر کمتر بگذارد و ادامه دهد.

-اگر عملی که موجب سجده سهو می‌شود در این نماز رخ دهد، احتیاط آن است که سجده سهو را به قصد رجاء به جا آورد، اگر چه واجب نبودن آن در صورت مستحب بودن نماز عید نیز مطرح است. همچنین حکم قضای تشهد و سجده‌ای که فراموش شده باشد نیز همین است.

-نماز عید قربان، اذان و اقامه ندارد و مستحب است مؤذن سه مرتبه «الصلاه» بگوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا