زنگ تفریحشعر و داستان

مَثَلِ آسمان سوراخ شده فلانی از توش افتاده کجاها به کار می‌رود؟

ضرب‌المثل‌ها بخشی از شناسنامۀ یک ملت هستند و در همۀ کشورها و زبان‌ها رواج دارند. امروزه به دلیل کاهش مطالعه و افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی از ضرب‌المثل‌ها کمتر استفاده می شود. ضرب‌المثل‌ها در باروری زبان نیز سهم مهمی دارند و فراموشی آنها زبان را لاغر و لاغرتر می کند.

مدرسه آنلاین_ ضرب‌المثل‌ها در همۀ زبان‌ها استفاده می‌شود و خاستگاه آن فرهنگ آن کشور و ناحیه و … است. مثل‌ها نیز مانند داستان‌ها و حکایت‌های فارسی سرشار از اخلاق و نکات پندآموز است. ما بر آن هستیم که ضرب‌المثل‌ها و داستان و ریشه و کاربرد آنها را بیاوریم تا هم یادآوری باشد و هم استفاده از آنها رواج بیشتری بگیرد.

توضیح و کاربرد ضرب‌المثل «آسمان سوراخ شده، فلانی از توش افتاده.» و «آسمان کشتی ارباب هنر می‌شکند.» را امروز می‌خوانیم.

مثلِ آسمان سوراخ شده، فلانی از توش افتاده.

توضیح:

زمین، محلّ تولد، رویش و زندگی است، و آسمان همیشه در فرهنگ و اعتقادات مردم، دور، پر رمز و راز و ناشناخته بوده است.

کاربرد:

وقتی کسی بی‌اندازه مغرور باشد و خود را برتر از همه و متفاوت با دیگران بداند، به طعنه می‌گویند: «آسمان سوراخ شده، فلانی از توش افتاده!»

و یا وقتی شخصی نسب به فردی نگاه از پایین به بالا دارد و او را متفاوت با همه می‌بیند و بیش از آنچه هست او را برتر و ویژه می‌بیند می‌گویند خیال می‌کند آسمان سوراخ شده یا دهان باز کرده و فلانی از توش افتاده!

مثلِ آسمان کشتی ارباب هنر می‌شکند

توضیح:

معمولاً آدم‌های هنرمند زندگی مادّی خوبی ندارند؛ زیرا بیشتر هنرمندان آزاده هستند و حاضر نیستند به خاطر پول، به هر کاری تن دهند.

کاربرد:

1-گاهی برای تسلّی دادن و آرامش بخشیدن به هنرمندی که زمانه با او سر سازگاری ندارد و وضعش خوب نیست می‌گویند: «آسمان کشتی ارباب هنر می‌شکند.»

2- هنرمندان برای تذّکر دادن به خودشان و گفتن این نکته که هر هنرمندی مدّتی مشهور است و سر زبان‌هاست و پس از آن فراموش می‌شود، این ضرب‌المثل را می‌گویند.

معنای لغت:

ارباب هنر: صاحب‌هنران.

منبع: 

با کمی دخل و تصرف از فوت کوزه گری اثر مصطفی رحماندوست 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا