جدیدترین اخبار

طرح مَحرم‌سازی در مدارس چیست؟

حمیدرضا خان‌محمدی ضمن توضیحاتی درباره طرح محرم سازی گفت نقشه معماری مدارس در آینده بر اساس جنسیت و مقطع دانش آموزان متفاوت خواهد بود.

مدرسه آنلاین – حمیدرضا خان‌محمدی معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، گفت: بحث صرفا محرم‌سازی نیست در واقع برنامه‌ای که برای آینده داریم این است که در نقشه مدارس دخترانه و پسرانه و حتی مدارس ابتدایی با متوسطه تفاوت قائل باشیم و در نقشه‌ها این نیازمندی‌ها و ویژگی‌ها لحاظ شده است.

او در مورد استاندارد سرویس‌های بهداشتی مدارس عنوان کرد: در مدارس مختلف این تعریف کاملا متفاوت است؛ ما مدارس شبانه روزی، دو شیفت و… داریم که برای هر کدام از آن‌ها موارد مربوط به سرویس بهداشتی متفاوت است.

خان محمدی تاکید کرد: در مدارس کوچک مقیاس مانند مدرسه یک کلاسه باید دو چشمه سرویس بهداشتی وجود داشته باشد که معمولا شامل مدارس مختلط در روستاها می‌شود. بنابراین یک مدرسه ۱۲ کلاسه ما به طور متوسط باید دارای ۱۲ تا ۱۵ چشمه سرویس بهداشتی داشته باشد. همچنین لازم است که فاصله سرویس‌های بهداشتی و فضای آموزشی نیز استاندارد کافی را داشته باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه، در خصوص محرم‌سازی مدارس برای دختران و نیاز به تغییرات فیزیکی نقشه‌ها بیان کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره شده است که مدرسه باید با ویژگی‌های فردی و جنسیتی دانش آموزان همخوانی داشته باشند. بحث صرفا محرم‌سازی نیست در واقع برنامه‌ای که برای آینده داریم این است که در نقشه مدارس دخترانه و پسرانه و حتی مدارس ابتدایی با متوسطه تفاوت قائل باشیم و در نقشه‌ها این نیازمندی‌ها و ویژگی‌ها لحاظ شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهار کرد: به عنوان نمونه برای مدارس دخترانه می‌توانیم حیاط مرکزی داشته باشیم و دور تا دور آن فضایی باشد که نقشه‌های این مدل مدرسه‌ها آماده شده است. ما علاقه داریم مدارس را براساس حیاط مرکزی بسازیم تا فضا برای دانش آموزان دختر و پسر متناسب سازی کنیم و این موضوع در نقشه‌های فضاهای آموزشی لحاظ می‌شود.

منبع: ایلنا

نوشته های مشابه

‫28 دیدگاه ها

    1. داداش چه ربطی داره طرح مرحم سازی یعنی دخترا تو حیاط بدون مقنعه باشن این الان به ضرره؟؟؟؟؟؟؟؟

    2. چرت و پرتی نگو
      تعداد دانش آموزان و کارمندان ایران چند برابر کشور های غربی هست
      هر چی رو کی می شنوید باور نکنید

    3. خدا شفا بده اگه نمی‌خواستن دخترا درس بخونن از اول این همه مدرسه برا دخترا و سهمیه دانشگاه و امکانات برا دخترا در نظر نمیگرفتن کارشون خیلی اصولی و درسته

  1. محرم سازی دیگه چه صیغه ای یه.بازم چه کلکی می‌خواین برسراین مردمان بدبخت در بیارین.نکنه می خواین سند 2030 را به روش دیگه اجرا کنین,؟?؟؟؟؟

  2. چه فکر خوبی … دست مریزاد واقعا درود به نکته بینی و درایت این معاون وزیر به نظر من باید به این بزرگ مرد ارتفاع داد واقعا دست مریزاد …. کی عقلش می‌رسید به این نکته ظریف که باید در مدارس دخترانه فاصله استاندارد بین سرویس بهداشتی و کلاس درس لحاض شود …میدانید اگر نشود چه میشود؟!! خداقوت دلاور

  3. چندین ساله که مدارس روستایی مختلط هستند. تازه یادتون افتاده که باید سرویس‌های بهداشتی رو از هم جدا کنید. محرم سازی سرویس بهداشتی!

  4. گویا در کنار برنامه های مدارس غیر انتفاعی آموزش و پرورش عمومی حرفی برای گفتن نداشته باشد تا وقتی قانون اساسی اجرا مشود سخنان شما تفکیک جنسیتی است و این عمل در کشور همچنان رعایت میشود اما پحرم سازی از نظر روان و جامعه برای دانش اموز خطرناک خواهد بود،و موجب بروز رفتارهای نابخردانه در تشکیل شخصیت دانش اموزان خواهد شد

  5. چقدر عالی واقعا همچین کاری حاش خالی بود یعنی مناسب سازی مدارس بر اساس نیازها

  6. شما اول مدارس بدون معلم رو درست کنید و دیوارهای مدارس رو محکم کنید آوار نشه این نقشه ها پیش کش!

  7. خدا لعنت کنه غربگداها رو که به اسم سخت بودن کتابهای درسی رو هی سبک تر کردن و نتیجه این شدکه بچه ها معتاد گوشی شدن و معدل به زیر ده رسید

  8. نسل لوس و ننر به درد لای جرز نمی خوره . یه مقنعه صد گرمی اینقدر سخته سر کنن؟

  9. بنظر من بسیار کار هوشمندانه ای هست
    کاری که توی ژاپن و کشورهای پیشرفته داره انجام میشه همینه
    توی آمریکا چندین مدرسه تک جنسیتی وجود داره که متناسب با جنسیت دارن کار میکنن
    ما باید زودتر از اینها شروع میکردیم تا الان روی محتواها کار میشد
    آفرین
    ادامه بدید

  10. خدایاهمش حس میکنم برخی مسئولان ماهنوزبه مسلمان نشدن من بایدبرم دین اسلام بهشون عرضه کنم.آخههههههههه چراکارهای سخت به من میدی من دورت بگردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا