چیست؟چیستان

این بذرها رو برای نوروز بهتره این موقع سبز کنی؛ فوت و فنهای سبزه‌ی پرپشت

برای کاشت سبزه عید می توانید از هر نوع حبوبات و غلات و سبزیجاتی استفاده کنید مانند ماش،عدس، نخود، لوبیا، جو، گندم،خاکشیر، گاودونه و … حتی از هسته پرتقال و میوه‌های دیگر می توانید استفاده کنید.

مدرسه آنلاین – سبزه یکی از آن سین‌های اصلی‌ است که همیشه در سفره حضور دارد. خیلی‌ها (بخصوص قدیمی‌ها) معتقدند سبزه را باید خود اهالی خانه سبز کنند. خیلی‌ها هم فقط به وجود سبزه در سفره هفت سین اعتقاد دارند اما مهم نیست که آن را خودشان درست کرده باشند یا از مادر و خواهر گرفته باشند و یا آن را از بازار خریده باشند.

برای سبز کردن سبزۀ هفت‌سین باید از بهترین زمان کاشت هر دانه آگاه باشید. ما در اینجا از بهترین وقت  برای سبز کردن هر دانه و فوت و فن‌های سبزۀ پرپشت توضیحاتی ارائه می‌کنیم. 

بهترین زمان کاشت انواع دانه برای سبزه عید

سبزه عدس = ۱۵ اسفند

شنبلیله و ارزن = ۱۶ اسفند

نوشته های مشابه

سبزه ماش = ۱۸ اسفند

سبزه گندم = ۲۰ اسفند

خرفه و شاهی = ۲۲ اسفند

دانه‌هایی که باید حدود شش تا هشت ساعت خیس کنید:

یونجه (مدت جوانه زدن: پنج تا شش روز)

شنبلیله (مدت جوانه زدن: سه تا چهار روز)

تربچه (مدت جوانه زدن: چهار تا پنج روز)

کنجد (مدت جوانه زدن: یک تا دو روز)

دانه هایی که باید حدود ۱۰ تا ۱۸ ساعت خیس کنید:

نخود (مدت جوانه زدن: سه تا چهار روز)

عدس (مدت جوانه زدن: سه تا پنج روز)

ماش (مدت جوانه زدن: سه تا پنج روز)

سویا (مدت جوانه زدن: سه تا پنج روز)

آفتابگردان (مدت جوانه زدن: یک تا دو روز)

گندم (مدت جوانه زدن: دو تا سه روز)

روش کلی کاشتن سبزۀ عید

مقداری از بذر دلخواه خود را برداشته و در کاسه‌ای بریزید و آن‌‌ها را خوب بشویید. بگذارید با کمی آب که لا‌به‌لای بذر‌ها قرار می‌گیرد از شب تا صبح بماند.

بذر‌ها را درون یک آبکش خالی کرده و اجازه دهید آب آن‌ها برود. یک پارچه نازک را زیر شیر آب خیس کنید و سپس خوب بچلانید تا آب آن گرفته شود. بذر‌ها را از درون آبکش در وسط پارچه نمناک بریزید و پارچه را گره بزنید و درون کاسه بگذارید. تا یکی دو روز اجازه دهید به همین حالت بماند و جوانه بزند (به طور مرتب بررسی کنید که پارچه نم‌دار باشد).

بعد از این که پارچه را باز کردید و متوجه شدید بذرها جوانه زده‌اند، بذر‌ها را به ظرفی که دوست دارید سبزه در آن رشد کند منتقل کنید. سپس پارچه را دوباره خیس کرده و آب آن را بگیرید و روی بذرهای جوانه‌زده بیاندازید (این کار را باید تا سبز شدن کامل سبزه ادامه دهید و همواره پارچه نمدار روی جوانه‌ها قرار داشته باشد).

در طول ایام عید هر روز باید به سبزه‌ها آب بدهید. روزی دو بار (صبح و شب) سبزه‌ها را زیر شیر آب بگیرید (از کناره ظرف آب بدهید که نظم سبزه‌ها با فشار آب به هم نخورد) و بعد آب ظرف را خالی کنید تا آب اضافی در آن باقی نماند.

منبع: آسمونی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا