کلاس درس

با این روشها سخت‌ترین دروس رو به راحتی یاد بگیر

درس‌خواندن برای برخی از دانش‌آموزان دشوار است. برای برخی دیگر درسی وجود دارد که به آن علاقه ندارند یا یادگیری آن برایشان سخت است. اما روش‌هایی وجود دارد که همۀ دروس را می‌توان به راحتی یاد گرفت.

مدرسه آنلاین – همۀ دروس برای همۀ دانش‌آموزان جذاب نیست. درس‌هایی هست که برای بعضی از دانش‌آموزان سخت است یا به آن علاقه ندارند و از این رو یادگیری آن برایشان دشوار می‌شود. گاهی هم معلم‌ها کاری می‌کنند که یک دانش‌آموز از درسی متنفر شود و یا آن درس را سخت یاد بگیرد. 

دانش‌آموزان باید برای قبولی در امتحانات سخت، روش‌های یادگیری درس‌های دشوار را به کار ببرند تا بتوانند به موقع و با دقت و حوصلۀ بیشتری منابع کتاب درسی خود را بخوانند تا کیفیت یادگیری آنها از طریق روش‌های اصولی یادگیری مثل مطالعۀ درس در همان روز، حضور در کلاس و مرور به موقع افزایش یابد. در زیر با برخی از روش‌های یادگیری آسان برای دروس سخت آشنا می‌شویم.

اطلاعات را دسته‌بندی کنید

دسته‌بندی و تکه‌تکه‌کردن مطالب، به هضم آسان‌تر آن‌ها کمک ‌می‌کند. مثلا اگر در حال یادگیری زبان جدیدی هستید، با تقسیم‌بندی کلمات به اسم، فعل، صفت و قید ‌می‌توانید آن‌ها را بهتر به خاطر بسپارید. با این روش از سختی مطلب کاسته ‌می‌شود و ذهنتان آن را راحت‌تر ‌می‌پذیرد. اگر دقت کرده باشید در بسیاری از کتاب‌های درسی، مطالب به همین شیوه دسته‌بندی و ارائه ‌می‌شوند.

دیدگاهت را نسبت به آن درس تغییر بده

شاید توقع داشته باشید یک فرمول جادویی برای یادگیری درس مورد نظرتان به شما یاد بدهم؛ اما باور کنید همه چیز از ذهن خودتان شروع می‌شود. یعنی یک روزی یک جایی شما باور کرده‌اید مثلا در درس ریاضی ضعف دارید یا اصلا زبان انگلیسی را یاد نمی‌گیرید! من منکر این نمی‌شوم که برخی داوطلبان در درس خاصی به طور ویژه استعداد دارند اما دروس شما طوری تنظیم و تدوین شده‌اند که یک داوطلب با یک هوش و توانایی معمولی هم بتواند از پس فهم آن‌ها برآید.

پس همین ابتدای کار بیایید با هم صادق باشیم، هیچ فرمول جادویی وجود ندارد، فقط باید دیدگاه خود را نسبت به یک درس تغییر دهید آن وقت متوجه می‌شوید آنقدرها هم درس سختی نیست.

ابتدا بهتر است که دروس سطحی خوانده شوند تا بتوانید با موضوع و مطالبی که در متن وجود دارد آشنا شده و پس از درک موضوع و مطالب درس شروع به مطالعۀ عمیق بکنید.

برای یادگیری مطالب سخت، اهداف کوچک برای یادگیری تعیین کنید

از قدیم گفته‌اند سنگ بزرگ علامت نزدن است! بنابراین حواستان باشد که اهداف کوتاه‌مدت برای خودتان تعیین کنید یعنی با توجه به زمانی که در اختیار دارید، اهداف یادگیری‌تان را مشخص کنید. وقتی پله پله جلو بروید، تحلیل و یادگیری موضوع برایتان راحت‌تر ‌می‌شود.

مثلاً برای یادگیری درس ریاضی، برای هفته اول، با عبارات جبری شروع کنید. بعد از چند هفته، زمانی که سراغ انتگرال ‌می‌روید، فهم آن برای شما آسان‌تر ‌می‌شود. فصل‌های کتاب‌های درسی اغلب با همین روش از آسان به سخت چیده ‌می‌شوند.

نترسیدن از متن های طولانی

یکی دیگر از نکات مهمی که می توان به آن توجه داشت، نترسیدن از متن های طولانی می باشد که برای مطالعه این متون باید با حوصله و بدون ترس از پیشرفت کند، دروس را مطالعه کنید.

داشتن تمرکز بالا

مهم‌ترین نکته در نحوه مطالعۀ دروس سخت داشتن تمرکز بالاست. هنگام درس خواندن الزامیست که تمام توجه و تمرکزتان روی درس و درک مطالب و حفظ آنها باشد.

نشانه‌گذاری نکات دشوار

در هنگام مطالعۀ سخت دروس نکاتی که از نظرتان دشوار بوده و مهم و یا نیاز به مطالعه بیشتری دارند را برجسته و نشانه گذاری کرده سپس بعدا می توانید آن ها را به راحتی پیدا کرده و دوباره مطالب ضروری را مطالعه نمایید. زمانی که متون یک کتاب را چند بار می‌خوانید، سعی کنید با صدای بلند دکلمه کنید بعضی از افراد، اگر در زمان خواندن کلمات را بشنوند، بسیار راحت‌تر مفاهیم و یا یک زبان سخت را می‌فهمند.

به‌جای تایپ‌کردن، با قلم و کاغذ یادداشت‌برداری کنید

لذتِ نوشتن از آن دسته کارهایی است که باید هر زمان که حال‌تان خوب نیست آن را امتحان کنید. هیچ چیزی جای نوشتن با قلم و خودکار را نمی‌گیرد!

فارغ از لذت‌بردن از نوشتن، مطالعات زیادی نشان داده‌اند که نوشتن مطالب با دست، اطلاعات را در ذهن تثبیت و استفاده از ورق و کاغذ به‌جای موبایل و تبلت، به فهم بهتر مطالب کمک ‌می‌کند.

زمانی که با دست ‌می‌نویسید، کمی‌بیشتر زمان می‌برد. بنابراین اگر زمان‌تان محدود است، روش‌های یادداشت‌برداری که درقسمت قبل گفته شد را امتحان کنید، چون این روش‌ها سرعت‌تان را بالا می‌برد.

مطالعۀ روزانه فهم موضوع را آسان‌تر ‌می‌کند

اگر تا پایان ترم برای فهم مطلب و یادگیری مطالب سخت درسی فرصت دارید، روزی 10 الی 20 دقیقه در مورد آن موضوع مطالعه کنید. مطالعه به شما کمک ‌می‌کند، سریع‌تر و عمیق‌تر یاد بگیرید.

موضوع را به دیگران آموزش دهید

وانمود کنید که معلم هستید و برای دوست و همکلاسی‌تان مطالب را تدریس کنید. مفاهیم اصلی که یاد گرفتید را توضیح دهید و پاسخ سوالات آن‌ها را بدهید. اگر در نقطه‌ای گیر کردید یا مشکل داشتید، برگردید و دوباره مطالعه کنید. بررسی دوباره مطالبی که با آن‌ها درگیر ‌می‌شوید، به یادگیری بهتر آن‌ها کمک ‌می‌کند.

بهترین بازۀ روز را به آن درس اختصاص بده

چه ساعتی از روز احساس بهتری دارید و سطح یادگیری‌تان بالاتر است؟ دقیقا در همان زمان درسی که دوستش ندارید را مطالعه کنید چون برای درسی که دوستش دارید بالاخره با کمال میل زمانی پیدا خواهید کرد.

وقتی با آمادگی جسمی و ذهنی کافی سراغ درسی می‌روید، یادگیری بهتری خواهید داشت و این احساس به شما القا می‌شود که بالاخره از پس فهمیدن این درس برآمدم، پس آنقدرها هم سخت نبود و به این ترتیب برای مطالعه بیشتر آن تشویق می‌شوید.

حالا فرض کنید از صبح درس خوانده‌اید، گرسنه و خسته هستید و انرژی ندارید، قطعا اگر در این شرایط سراغ درسی که دوست ندارید بروید هیچ پیشرفتی در آن نخواهید داشت و با خودتان می‌گویید ببین من از اول هم استعدادی در فیزیک نداشتم!

قانون ده دقیقه

فرض کنیم شما از درس عربی متنفرید و طبیعتا اگر از شما بخواهم دو ساعت عربی بخوانید، دنبال راهی برای فرار از این موقعیت می‌گردید؛ اما اگر بگویم فقط ده دقیقه عربی بخوان چطور؟ با خودتان می‌گویید جهنم و ضرر ده دقیقه که چیزی نیست!

در واقع من دارم شما را گول می‌زنم؛ چرا؟ وقتی قرار است فقط ده دقیقه درسی را بخوانید مغزتان آن را کاری راحت و شدنی ارزیابی می‌کند و تمایل بیشتری برای انجام آن دارد. حالا بعد از آن ده دقیقه، اگر واقعا تمام مدت مشغول مطالعه عربی باشید، کم کم به ادامه کار علاقه‌مند می‌شوید و می‌خواهید یک بازه ده دقیقه‌ای دیگر هم ادامه بدهید. به این ترتیب می‌توانید خودتان را گول بزنید و حتی دو ساعت درس مورد نظر را مطالعه کنید.

دفعات زیاد با حجم کم

هر موقع انجام کاری به نظرتان سخت بود یا علاقه‌ای به انجام دادنش نداشتید، کافی است آن کار را به قسمت‌های کوچکتر و قابل انجام‌تر تقسیم کنید.

می‌توانید به جای دو ساعت مطالعه، چهار بازه نیم ساعته درس بخوانید و این همان تکنیک پومودورو است که اکثر داوطلبان از انجام آن نتایج خوبی گرفته‌اند. این تکنیک مخصوص داوطلبانی است که هنگام درس خواندن خیلی زود خسته می‌شوند یا تمرکز خود را از دست می‌دهند. در مقاله تکنیک پومو دورو به طور مفصل در مورد این تکنیک توضیح داده‌ایم.

ضعف در پايه

یکی از مهم ترین دلایل سخت و دشوار به نظر رسیدن یک درس برای دانش آموزا، ضعیف بودن در مفاهیم پایه ای و پیش نیازهای مربوط به اون درسه. همونطور که می دونین هر پایه تحصیلی کامل کننده پایه قبلی خودشه و اکثر مباحث پایه های تحصیلی به هم مرتبط هستن، ضعف در پایه قبلی باعث سخت و دشوار به نظر رسیدن پایه جدید میشه.

بطور مثال کسی که آرایش الکترونی ها رو به خوبی یاد نگرفته باشه، نمی تونه روی مسائل مربوط به استوکیومتری تسلط کامل داشته باشه و یا کسی که روی ضرب و تقسیم اعداد مسلط نیست، نمی تونه توان رسانی و جذر رو به طور کامل و 100 درصدی یاد بگیره.

برطرف کردن نقاط ضعف پایه‌های گذشته

یکی از مهم ترین دلایل سختی یک درس از نظر دانش آموزا، داشتن ضعف در مفاهیم پایه اون درسه که برای برطرف کردن این مشکل در وهله اول دانش آموزا باید نقاط ضعف و قوت خودشون در هر درس رو بشناسن و با اطلاع از وضعیت شون و با یک برنامه ریزی درست ایراداتشون در مفاهیم پایه و پیش نیازهای مربوط به اون درس رو برطرف کنن.

مطالعۀ درس هر روز همان روز

یادگیری مطالب تا 24 ساعت بعد از آموزش اولیه در اوج خودش قرار داره اما بعد از مدت زمان کوتاهی حجم بیشتر این مطالب فراموش میشه. با مطالعه درس هر روز همون روز، خیلی سریع و درست زمانی که یادگیری تون در اوج خودشه، می تونین متوجه قسمت هایی که یاد نگرفتین، شده و در اولین فرصت ایرادات خودتون رو برطرف کنین تا ضعفاتون روی هم انباشته نشه.

ارتباط مطالب را با دنیای واقعی پیدا کنید

این کار در آینده چه کمکی به شما ‌می‌کند؟ در حال حاضر و برای یادگیری مطالب سخت چطور؟ وصل‌کردن یک موضوع به کاری واقعی در محیط بیرون از کلاس یا دنیای واقعی، ‌می‌تواند شما را به آن موضوع علاقه‌مند کند. اغلب اوقات ‌می‌توانید مطلب را به کاری که در آینده ‌می‌خواهید انجام دهید، متصل کنید.

مثلا یاد گرفتن شیمی‌‌ می‌تواند زمانی که بعد از فارغ‌التحصیلی در آزمایشگاه کار‌ می‌کنید، به کارتان بیاید. یا اینکه ریاضی و فرمول‌های آن ‌می‌تواند برای حل معادلات در طراحی قطعات مورد استفاده قرار بگیرد. مطمئن باشید هیچ وقت از یادگیری ضرر نخواهید کرد.

سخن پایانی

برای همه پیش آمده که درک و یادگیری درس یا مطلبی برایشان سخت باشد. زمانی که با مطلب سخت و نامفهومی روبه‌رو می‌شوید، روش‌های گفته شده در این محتوا را امتحان کنید. 

هر یک از آن‌ها ممکن است برای درس خاصی به کارتان بیاید. اما باید یک بار هر روش را امتحان کنید. وقتی متوجه شوید که کدام روش برای شما مناسب است، سرعتتان برای دفعات بعدی بیشتر می‌شود و از یادگیری مطالب سخت بیشتر از گذشته لذت خواهید برد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا