زنگ تفریحشعر و داستان

داستان ضرب المثل آدم خوش معامله شریک مال مردم است

ضرب‌المثل‌ها بخشی از شناسنامۀ یک ملت هستند و در همۀ کشورها و زبان‌ها رواج دارند. امروزه به دلیل کاهش مطالعه و افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی از ضرب‌المثل‌ها کمتر استفاده می شود. ضرب‌المثل‌ها در باروری زبان نیز سهم مهمی دارند و فراموشی آنها زبان را لاغر و لاغرتر می کند.

ما در مدرسه آنلاین_ ضرب‌المثل‌ها در همۀ زبان‌ها استفاده می‌شود و خاستگاه آن فرهنگ آن کشور و ناحیه و … است. مثل‌ها نیز مانند داستان‌ها و حکایت‌های فارسی سرشار از اخلاق و نکات پندآموز است. ما بر آن هستیم که ضرب‌المثل‌ها و داستان و ریشه و کاربرد آنها را بیاوریم تا هم یادآوری باشد و هم استفاده از آنها رواج بیشتری بگیرد.

داستان و کاربرد و ریشۀ ضرب‌المثل «آدم خوش معامله شریک مال مردم است» را امروز می‌خوانیم.

داستان ضرب المثل آدم خوش معامله شریک مال مردم است

در روزی از روزها فرد پولداری در شهری زندگی می‌کرد که همیشه سعی داشت به افراد فقیر و ندار کمک کند و زمانی که پولی دستشان آمد، آن را به فرد برگردانند. او هر روز به اطراف می‌رفت و از احوال مردم باخبر می‌شد تا اگر فرد فقیری را ملاقات کرد، به او چیزی بدهد و از این طریق بتواند آن را خوشحال کند.

چند روز گذشت و فردی برای درخواست پول به منزل ایشان آمد و خواستار مقدار زیادی پول شد و بیان کرد که آن را طی زمان یک سال پس خواهد داد. فرد که همیشه به افراد نیازمند کمک می‌کرد با کمال میل قبول کرد و پول را به او داد. این فرد پس از گرفتن پول شهر را ترک کرد و به جای دیگری سفر کرد. چندین سال گذشت و مرد بالاخره تصمیم گرفت به شهر خود بازگردد. بنابراین به راه افتاد. وقتی به شهر خود رسید مردم با دیدن او روی خود را برمی‌گردانند.

او که از علت رفتار مردم آگاه بود توجهی به آنها نکرد و به راه خود ادامه داد. ناگهان پیرمردی با مرد روبه‌رو شد و پس از شناختن او گفت: ای پسر، بعد از گرفتن پول کجا غیبت زد؟ مگر نمی‌دانی که کلاهبرداری کار درستی نبوده و آدم خوش حساب شریک مال مردم است. مرد که پس از شنیدن این حرف‌ها ناراحت شده بود تصمیم گرفت پول را به صاحبش برگرداند تا از این طریق بتواند آبروی رفته خود را بازگرداند.

توضیح:

هرکس که قرض خود را سر وقت به دیگری بپردازد یا به قولی که در مورد مسائل مالی دارد وفا کند، مورد اعتماد مردم واقع می‌شود.

کاربرد:

خوش‌حساب که باشی، همه با تو همراه هستند و تو را در دارایی و مال خودشان شریک می‌کنند. وقتی دربارۀ دلیل اعتماد مردم به کسی سخن گفته می‌شود، می‌گویند: «آدم خوش‌معامله، شریک مال مردم است.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا