زنگ تفریحشعر و داستان

داستان خنده دار ضرب المثل فضول را بردند جهنم گفت هیزمش تر است

ضرب المثل‌ها عبارت‌های کوتاه و پرمعنایی هستند که ریشه در فرهنگ هر کشور و جامعه‌ای دارند و در همۀ زبان‌ها هم وجود دارند.

مدرسه آنلاین _ مثل‌ها باعث می‌شود که در کمترین زمان منظورمان را با استفاده از تعداد کمی از کلمات به طرف مقابل برسانیم. از طرفی خیلی از حرف‌ها را نمی‌توانیم به صورت رک و مستقیم بزنیم، ضرب‌المثل‌ها باعث می‌شوند تا بتوانیم به راحتی با استفاده از دو پهلو حرف زدن حرفمان را بزنیم. ضرب‌المثل‌ها در همۀ زبان‌ها استفاده می‌شود و خاستگاه آن فرهنگ آن کشور و ناحیه و … است. مثل‌ها نیز مانند داستان‌ها و حکایت‌های فارسی سرشار از اخلاق و نکات پندآموز است. ما بر آن هستیم که ضرب‌المثل‌ها و داستان و ریشه و کاربرد آنها را بیاوریم تا هم یادآوری باشد و هم استفاده از آنها رواج بیشتری بگیرد.

امروز ریشه و کاربرد و داستان ضرب المثل‌ «فضول را بردند جهنم گفت هیزمش تر است.» را با هم می‌خوانیم.

داستان

یک روز گاوی پایش می‌شکند و  دیگر نمی‌تواند بلند شود. کشاورز برایش دامپزشک می‌آورد. دامپزشک می‌گوید، اگر تا سه روز گاو نتواند روی پایش بایستد باید گاو را بکشید.

گوسفند این ماجرا را می‌شنود و پیش گاو می‌رود و به او می‌گوید: بلند شو، بلند شو. اما گاو هیچ حرکتی نمی‌کند.

روز دوم باز دوباره گوسفند، بدو بدو می‌رود پیش گاو و می‌گوید: بلند شو، بلند شو روی پایت بایست. باز گاو هر کاری می‌کند نمی‌تواند بایستد.

روز سوم دوباره گوسفند پیش گاو می‌رود و می‌گوید: سعی کن پا شوی و گرنه امروز تمام شود و نتوانی روی پاهایت بایستی تو را می‌کشند.

گاو با هزار تا زور و زحمت بلند می‌شود…

صبح روز بعد کشاورز می‌رود در طویله و می‌بیند گاو روی پایش ایستاده است. از خوشحالی بر می‌گردد و می‌گوید گاو روی پایش ایستاده است. جشن می‌گیریم… گوسفند را بکشید.

توضیح:

فضول به کسی گفته می‌شود که در هر کاری خود را دخالت می‌دهد و اظهار نظر می‌کند و دوست دارد از کار همه سر در بیاورد. در این مثل گفته شده که اخلاق آدم فضول طوری‌ است که اگر به خاطر این عادتش به جهنم برده شود، آنجا هم دست از این اخلاق زشتش بر نمی‌دارد، چون خصلت و ذات انسان فضول اصلاح پذیر نیست. با اغراق می‌گویند حتی در جهنم زمانی که در حال سوختن است نیز دست از  بیهوده‌گویی بر نمی‌دارد.

کاربرد:

این مثل برای کسی به کار می‌رود که بسیار ایراد گیر و اعتراض کننده است. یعنی انسان فضول در هر کاری دخالت می‌کند و  بی‌توجه به زمان و مکان در هر کاری فضولی می‌کند.

مشابه:

خودت را نخود هر آشی نکن.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. مثالی که زدید خیلی بیربط بود . گوسفند برای کمک و دلسوزی اقدام کرده بود و کارش اصلا فضولی محسوب نمی شود . شاید بتوان گفت گوسفند بیچاره مصداق ” آمد ثواب کنه کباب شد ” می باشد .

  2. چه ربطی داشت گوسفنده از سر دلسوزی و کمک به گاو رفت بهش موضوع رو گفت بعد دامپزشک رو چه حسابی گفته باید گاو رو بکشید و اینکه آخه اون کشاورز احمق این داستان برای خوب شدن نصفه نیمه گاو حاضر شده گوسفندش رو از دست بده!!!میخواید ضرب المثل بگید داستان قابل قبول بزارید براش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا