چند رسانه ایسرگرمی

تصویر تاریخی از توزیع رایگان شیر در مدارس در دهه ۵۰ شمسی

تصویر تاریخی از توزیع رایگان شیر در مدارس در دهه ۵۰ شمسی در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است.

مدرسه آنلاین – انقلاب سفید در دهه ۵۰ در ایران انجام شد و بر پایه آن تغذیه رایگان دانش آموزان،خدمات رایگان به دانشجویان در ازای تعهد به خدمت در دولت، آموزش رایگان و اجباری در هشت سال نخست تحصیل، کمک هزینه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و بورس کردن دانشجویان رتبه بالا به دانشگاه‌های برتر جهان باید انجام می‌شد. در این تصویر تاریخی تغذیه رایگان در یکی از مدارس ایران را ببینید.

تصویر ثبت شده در دهه ۵۰ شمسی از توزیع تغذیه رایگان برای دانش آموزان در یکی از مدارس شهر اهواز در استان خوزستان.
پس از انقلاب مشروطه ضرورت ایجاد آموزش رایگان و همگانی و مطالبه برای ایجاد زیرساخت‌های آن به‌وجود آمد. بسیاری از کودکان با سوء تغذیه و ناامنی غذایی مواجه بودند که مانع بزرگی برای سلامت و آموزش همگانی محسوب می‌شد. پس از انقلاب سفید که عمدتا متاثر از سیاست‌های چپ‌گرایانه بود، اصل توزیع تغذیه رایگان بین دانش‌آموزان رسما به عنوان اصل شانزدهم انقلاب شاه و مردم درآمد و با بالا رفتن درآمد‌های نفتی در دهه پنجاه اجرا شد.
اصل پانزدهم انقلاب سفید شامل مفادی چون آموزش رایگان و اجباری در هشت سال نخست تحصیل، خدمات رایگان به دانشجویان در ازای تعهد به خدمت در دولت، کمک هزینه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و بورس کردن دانشجویان رتبه بالا به دانشگاه‌های برتر جهان می‌شد.
اصل شانزدهم نیز بر بهداشت غذایی کودکان تاکید داشت. بر اساس این قانون باید هر روز یک وعده تغذیه سالم، شامل شیر، بیسکوئیت و میوه و خوراک لوبیا بین کودکان توزیع می‌شد که کالری و مواد مغذی اساسی مورد نیاز کودکان را تامین کند.
به گزارش رویداد۲۴ جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران و سازمان خدمات اجتماعی شاهنشاهی عهده‌دار تامین و توزیع بسته‌های تغذیه بودند که بعد‌ها بنگاه حمایت از مادران و شیرخوارگان نیز تاسیس شد و به این سازمان‌ها پیوست که همین امر موجب شد علاوه بر دانش آموزان، شیرخوارگان و مادران باردار نیز مشمول تغذیه رایگان شوند.
در دهه پنجاه، حدود ۵۰۰ مرکز درمانی و بهداشتی عهده‌دار تغذیه مادران و شیرخوارگان بودند و حدود ۱۵۰ هزار مادر و کودک را زیر چتر حمایتی خود داشتند. همچنین بنابر آمار ثبت شده در سال ۱۳۵۵ حدود ۶ میلیون دانش آموز از تغذیه رایگان بهره‌مند بودند.
پس از موفقیت طرح توزیع تغذیه رایگان و اجباری کردن تحصیلات ابتدایی برنامه واکسیناسیون عمومی نیز اجرا شد. بنابر نوشته مورخان این طرح‌ها تاثیر بسیاری در بالابردن نرخ سواد و ارتقای بهداشت عمومی در میان ایرانیان داشته‌اند. برخی نیز معتقدند کوتاه شدن میانگین قدی ایرانیان در دهه‌های بعد ناشی از حذف همین سیاست تغذیه رایگان بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا