دیگه چه خبر؟فرهنگی

نقد و بررسی فیلم شهسوار؛ طنزی اجتماعی با نماهایی بکر

شهسوار فیلم اخیر حسین نمازی است که این روزها در جشنواره در حال پخش است. فیلمی با مایه‌های طنز که در فضای سادۀ روستایی می‌گذرد.

مدرسه آنلاین – به نقل از چهره‌ها 24  شه‌سوار ساختۀ حسین نمازی دومین فیلم کمدی اجتماعی او بعد از فیلم شادروان است، محصول بنیاد سینمایی فارابی است که با مشارکت بخش خصوصی تولید شده است.

در خلاصۀ داستان فیلم شه سوار از این قرار است: به‌ دنبال درگذشت عموی خانواده در جریان برگزاری عروسی‌ای که چند سال است به تعویق افتاده، برادر عروس اعضای خانواده را وادار می‌کند که این موضوع را پنهان کنند تا عروسی سر بگیرد. تا پایان فیلم درگیر برگزاری عروسی و پنهان کردن مرگ عمو و کش و قوس سر وضع اقتصادی خانواده می‌گذرد.

مهرداد صدیقیان، الناز حبیبی، هادی کاظمی، عباس جمشیدی‌فر، گیتی قاسمی، سعید عطایان، ایمان برات‌پور، حافظ نبی زاده، مهرناز افلاکیان، ناهید استواری، با هنرمندی عزت‌الله رمضانی‌فر با حضور امیر دژاکام بازیگران فیلم شه سوار هستند.

فیلم شهسوار از نظر فنی و هنری (قاب‌بندی‌ها، دکوپاژ پیچیده و…) اثر خوبی است و به دلیل مایه‌های طنزی که دارد است، احتمالاً در فروش هم می‌تواند نظر مخاطبان را جلب کند.

فیلم از این جهت که در عین غم و تلخی اما سعی می‌کند حال خوبی به مخاطب بدهد و در سکانس‌های زیادی تماشاچی را بخنداند، فیلم قابل قبولی است. بازی‌های خوب و طبیعی بازیگران و انتخاب فضاهای درست، باعث شده مخاطب با فیلم همراه شود.

ابتدای فلیم با آن مونولوگ خوب و گلۀ خرها برای بیننده نوعی شگفتی خلق می‌کند که خلاف عادت است و از این رو در عین اینکه لبخند بر لب می‌نشاند، تحسین تماشاگر را نیز برمی‌انگیزد.

پیرنگ فیلم در مجموع خوب است گرچه می‌توانست بهتر باشد. موسیقی متن به خوبی در فیلم نشسته است. به رغم اینکه موضوع می‌توانست پرداخت بیشتری داشته باشد، اما برخی صحنه‌ها زیاد تکرار می‌شود و شوخی‌ها نیز به طبع آن تکراری می‌شود. به مشکل شنوایی و کنار آمدن خانواده با این مسئله به صورت پنهان و زیبا پرداخته شده است.

گذشته از اینکه فیلم پایان خوب و اخلاقی و مثبتی دارد، اما در جریان فیلم انتقاداتی به آن وارد است از جمله اینکه گاه می‌خواهد با بی‌احترامی به مرده و بزرگ‌ترها، تماشاگر را به خنده بیندازد، تأکید و اصرار بر سیگارهای پی‌در‌پی دارد و اشاره‌وار می‌خواهد مستی و شراب را عادی کند. بزرگ‌نمایی وضع اقتصادی خانواده به عنوان دغدغۀ اصلی که تمام زندگی خانواده را مختل کرده نیز از انتقاداتی است که می‌توان نسبت به فیلم وارد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا