چیست؟چیستان

عید قربان روز نشاط عبادت و خدمت به مردم است

عید سعید قربان از اعیاد بزرگ اسلامی است که مسلمانان در سراسر جهان آن را جهان می‌گیرند. عید قُربان یا عید الأضحی روز دهم ذی‌الحجة است.

مدرسه آنلاین– دهم ذی‌الحجة روزی است که حضرت ابراهیم علیه‌السلام، فرزندش اسماعیل علیه‌السلام را به به فرمان خدا به قربانگاه برد. اما جبرئیل به همراه «قوچی» بر او نازل شد و حضرت ابراهیم را مأمور به ذبح آن کرد. قربانی کردن در این روز مستحبّ مؤکد بوده و برای مسلمانانی که در سرزمین منا حضور داشته باشند واجب است.

آیت‌الله جوادی آملی دربارۀ این روز می‌فرمایند: «نشاط انسان در عبادت است وقتی كه از عبادت فارغ شد آن روز، روز عید است. درست است كه برنامه‌‌های دینی ما در سایۀ ارتباط با خداست ولی خلق خدا را خودِ خدا فرمود فراموش نكنید! در نامگذاری می‌بینید عید فطر به نام عید صوم نامگذاری نشده در نامگذاری عید قربان به عنوان عید طواف، عید زیارت، عید رمی، عید وقوف نامگذاری نشده عید قربان نامگذاری شد كه در آنجا خدمتی به مردم مطرح است ذبحی هست، نَحری هست، اطعامی هست آنجا كه رابطه انسان‌ها با یكدیگر مستحكم است آنجا عید نام می‌گیرد.

عید قربان یک عید مشترک جهانی و یک فرصتی برای دستیابی به وحدت است. خلیل حق، با آن ذبیح، این سنت قربانی را برای ما به یادگار گذاشت، نباید این سنت کمرنگ شود، این سنت الهی افراد جامعه را نسبت به هم مهربان می ‌کند و ما را شامل دعای خلیل و ذبیح حق می ‌کند.

عید سعید قربان همانند عید سعید فطر از برجسته ‌ترین روزهای پربرکت اسلامی است. عید رسمی اسلام بدرقۀ یک عبادت است. عید تشریفاتی به آن معنا نیست. جریان عید فطر، بدرقۀ ماه مبارک رمضان است و عید سعید قربان، بدرقۀ احرام و حج تمتّع و عمره تمتّع و اینهاست؛ یعنی وقتی بنده عبادتش را انجام داد، به پیشگاه مولایش نزدیک شد جشن می ‌گیرد و این جشن برای همین دو عبادت بزرگ اسلامی است. اعیاد دیگر که مربوط به ولایت است آن هم از همین سنخ است. اگر روز جمعه را عید گفتند برای آن نماز جمعه است و اگر عید غدیر عید هست برای آن ولایت است. در اسلام عید بدرقۀ عبادت یا در صحابت عبادت است و این عید برای جوامع اسلامی است تنها برای شیعه نیست، «لِلْمُسْلِمِینَ عِیداً» که همه مسلمان ‌ها این روز را باید به برکت خطبه ‌‌ای امام جشن بگیرند.»

منبع: پایگاه آیت‌الله جوادی آملی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا