خبر ویژه

جوانان تحصیلکرده بیکار و جبران کمبود معلم با برگرداندن بازنشسته ها

با وجود جمعیت تحصیل کرده زیاد در ایران، با وجود بیکار بودن تعداد زیادی از جوانان تحصیل کرده و با وجود آزمون های نفس گیر و در حالی که منطقی تر به کار گرفتن نیروهای تازه نفس جوان است، اما ساز و کار در وزارت آموزش و پرورش به گونه دیگری است.

مدرسه آنلاین – سوالی که برای خیلی ها به وجود می آید اما هنوز جواب درست و قانع کننده ای به آن داده نشده، این است که چرا با وجود این همه جوان تحصیل کرده ی بیکار و چرا با وجود این همه کمبود معلم، از آنان استفاده نمی شود و باز هم بازنشسته ها به سر کار بر می گردند؟

آیا آزمون های نفس گیر و هفت خان برای جذب معلمان به قدر کافی برگزار نشده؟ یا نمی توان روند جذب را سرعت بخشید؟

موضوع چیست که سرنوشت تحصیل کودکان دچار بروکراسی شده و نه وزرات آموزش و پروش کار را به گردن می گیرد و نه سازمان اداری و استخدامی؟

طبق گزارش تسنیم، محمد وحیدی؛ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: وزیر آموزش و پرورش، کلاس‌های درس بدون معلم را نپذیرفت و خود را تبرئه کرد، نمایندگان مجلس در این جلسه اعلام کردند زمان‌بندی استخدام نیرو در سازمان اداری و استخدامی و وزارت آموزش و پرورش دارای اشکال است.

به گفته وی، سازمان اداری و استخدامی مسئله کمبود نیرو در وزارت آموزش و پرورش را نمی‌پذیرد و معتقد است که این وزارتخانه سند برنامه نیروی انسانی ندارد با این حال وزیر آموزش و پرورش تأکید داشت که سند جامع برنامه‌ریزی نیروی انسانی وجود دارد و کمبود معلم اعلام شده با رعایت تأکیدات اسناد بالادستی است.

افزایش جمعیت دانش‌آموزان در کلاس‌های درس

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: یکی از آشکارترین اثرات کمبود معلم، افزایش جمعیت دانش‌آموزان در کلاس‌های درس است.

(این در حالی است که براساس مصوبه 866 شورای عالی آموزش و پرورش، در دوره ابتدایی حداکثر جمعیت دانش‌آموزان حاضر در کلاس درس 26 نفر است. در دوره متوسطه اول و دوم حداکثر جمعیت دانش‌آموزان حاضر در کلاس درس 28 نفر است همچنین حداکثر جمعیت دانش‌آموزان کلاس درس 18 نفر است.)

جبران کمبود معلم

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه هم‌اکنون بیش از 250 هزار کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش وجود دارد، گفت: برای جبران کمبود معلم از روش‌های مختلفی همچون اضافه کار معلمان شاغل، دعوت از معلمان بازنشسته برای تدریس و بازگشت 23 هزار معلم خرید خدمات آموزشی به روند تدریس در مدارس استفاده شد.

طبق تأکیدات مجلس، آموزش و پرورش برای استفاده بیشتر از معلمان بازنشسته باید قرارداد آنها را زمان‌دار منعقد و حق‌التدریس را هر ماه پرداخت کند همچنین طرح ساماندهی نیروی انسانی هم اکنون در دستور کار مجلس است که براساس آن معلمان غیررسمی (خرید خدمات آموزشی، حق‌التدریس، غیرانتفاعی) سال 91 به بعد استخدام خواهند شد.

ضعف مدیریت

کمبود معلم در مهرماه 1402 باعث ورود مجلس به ماجرا و برگزاری جلسه غیرعلنی با حضور وزیر آموزش و پرورش شد.

نمایندگان مجلس، وزارت آموزش و پرورش را در بحران کمبود معلم امسال مقصر می‌دانند آن هم به جهت ضعف مدیریت و عدم پیش‌بینی به‌موقع و حل مسئله کمبود معلم در اول مهرماه؛ البته بارها وزارت آموزش و پرورش از همکاری ضعیف سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه در جلسات رسمی شکوه کرده است.

با تمام این پاسکاری ها هم چنان باید منتظر ماند و دید مشکل کمبود معلم به چه طریقی حل می شود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا