آموزشیچند رسانه ای

تصویری زیبا از دانش آموزان دبستانی در 71 سال قبل

  مدرسه در ایران از زمان قاجار به صورت نوین ظهور کرد و تا پیش از آن آموزش در سده‌های ۱۲ و ۱۳ ه‍.ق در مکتب‌خانه‌ها و مدارس دینی ایران در حدی بود که افراد خواندن و نوشتن و حداکثر احکام دینی را بیاموزند.

مدرسه آنلاین-  بیشتر آن‌ها فقط علومی را فرامی‌گرفتند که مربوط به مسائل دینی و مذهبی، ادبیات، حساب و هندسه، فلسفه، اخترشناسی و دیگر علوم در سطح معینی بود و با علوم نو آشنایی زیادی پیدا نمی‌کردند.

این مسئله موجب می‌شد به نیازهای روز جامعه مانند صنعت، کشاورزی، پزشکی و علوم نظامی توجه چندانی نشود. حال‌آنکه در اروپا، وقوع رنسانس و انقلاب صنعتی در سده‌های ۱۸ و ۱۹ میلادی و پیشرفت روزافزون اروپایی‌ها در علوم نو موجب شد تا آنان به برتری چشمگیری در صنایع نو و احداث کارخانه‌ها و ادوات جنگی دست یابند.

نخستین مدارس نوین در ایران از دوران محمدشاه قاجار شکل گرفتند. نخستین مدرسه را کشیشی آمریکایی به‌نام پرکینز در ارومیه در سال ۱۲۵۴ ه‍.ق ساخت که در آن افزون‌بر برخی دانش‌های جدید، قالی‌بافی و آهنگری نیز به کودکان تعلیم داده می‌شد و دومین مدرسه را اوژن بوره (کشیش فرانسوی) در سال ۱۲۵۵ در تبریز بنا کرد.

پس از آن و به ترتیب در نقاط مختلف کشور مدارس نوین پا به عرصه وجود گذاشتند.

در ادامه تصویری زیبا از مدرسه سپهر آخوره (فریدونشهر  کنونی) را مشاهده می کنید، با این توضیح که در این تصویر اسامی دانش آموزان نیز به ترتیب و با دقت قید شده است.

گفتنی است، فریدونشهر مرکز شهرستان فریدونشهر در استان اصفهان است که بیش از ۹۰ درصد مردم فریدون‌شهر را گرجی‌زبانان تشکیل داده و اکثر آن‌ها نوادگان گرجی‌هایی هستند که توسط شاه عباس اول ازگرجستان به‌ایران آورده‌شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا