اقتصادیخبر ویژهدیگه چه خبر؟

شب یلدا امسال چقدر هزینه دارد؟

شب یلدا از رسوم قدیمی ایرانیان است که دور هم جمع شده و جشن می گیرند. سفره یلدا رنگین و پر از میوه و شیرینی و آجیل است. اما برگزاری این شب زیبا با هزینه هایی همراه است.

مدرسه آنلاین – ایرانیان هر ساله آخرین شب پاییز را جشن می گیرند و سفره رنگینی پهن می کنند که خوراکی های مختلف از آجیل و شیرینی گرفته تا میوه‌هایی مثل انار و هندوانه در آن دیده می شود. اما با افزایش قیمت کالاهای خوراکی، امسال هزینه این سفره برای خانواده ها چقدر تمام می شود؟ 

مدرسه آنلاین در این بخش سعی کرده است تا حداقل و حداکثر قیمت خوراکی های شب یلدا را در ادامه بیاورد.

آجیل 

آجیل به عنوان یکی از اصلی‌ترین تنقلات برای پذیرایی در شب یلدا محسوب می‌شود. طبق بررسی های انجام شده، آجیل شب یلدا از کیلویی 400 تا 800 تومان  است.

هزینه های خرید شب یلدا

شیرینی

شیرینی نیز جزو جدانشدنی از پذیرایی شب یلداست. هر ساله در آستانه شب یلدا تقاضا برای خرید شیرینی افزایش می‌یابد و با توجه به عدم اعمال قیمت دستوری در این حوزه، احتمال گرانی شیرینی وجود داشت اما بررسی ها حکایت از ثبات نسبی قیمت دارد.

بر اساس بررسی های انجام شده قیمت یک کیلوگرم شیرینی خشک در محدوده 120 تا 220 هزار تومان و شیرینی تر هم از کیلویی 190تا 220 هزار تومان است.

هزینه های خرید شب یلدا

انار 

انار یکی از اصلی ترین عناصر شب یلدا است که در بازار در بازه قیمتی کیلویی 22 تا 46 هزار تومان خرید و فروش می شود.

هزینه های خرید شب یلدا

هندوانه

هندوانه نیز پای ثابت شب یلدا هستند. در حال حاضر هندوانه کیلویی حدود 5 تا 10 هزار تومان قیمت دارد.

هزینه های خرید شب یلدا

میوه های زمستانی

میوه های زمستانی نیز در ظرف میوه شب یلدا گنجانده می شوند؛ هر کیلوگرم پرتقال در بازار در بازه قیمتی 13 تا 35 هزار تومان خرید و فروش می شود و هر کیلوگرم سیب نیز 22 تا 39 هزار تومان قیمت دارد و هر کیلوگرم موز در بازه قیمتی 52 تا 70 هزار تومان خرید و فروش می شود و هر کیلوگرم خیار نیز 18 تا 28 هزار تومان قیمت دارد.

هزینه های خرید شب یلدا

نتیجه

بررسی‌ها نشان می‌دهد که هزینه خرید شب یلدا، -بر اساس حداقل و حداکثر قیمت- برای یک خانواده 5 نفره حدود 750 تا 1500 هزار تومان خواهد بود. ذکر این نکته مهم است که قیمت های ذکر شده حدودی بوده و ممکن است در برخی مناطق بیشتر یا کمتر باشد. 

 نکته دیگر آن است که برخی خوراکی های دیگر مثل، لبو، کدو، تخمه و … در این گزارش نیامده است.

کالا قیمت
دو کیلو انار 44 تا 92 هزار تومان
یک هندوانه متوسط 25 تا 50 هزار تومان
یک کیلو آجیل  400 تا 800  هزار تومان
یک و نیم کیلو شیرینی 180 تا 330 هزار تومان
یک کیلو پرتقال، سیب، خیار و موز 105 تا 172 هزار تومان
جمع  754 تا 1444 هزار تومان

هم چنین باید متذکر شد که قیمت میوه و آجیل کاملا تابع عرضه و تقاضا و شرایط بازار رقابتی و مولفه‌های تولید، واردات، تعرفه و غیره است و میوه‌ها و آجیل‌های مصرفی از جمله محصولاتی هستند که دولت در تعیین قیمت آنها حداقل دخالت را دارد و فروشندگان آنها باید فقط براساس فاکتور خرید معتبر و رعایت ضرایب سود مجاز اقدام به عرضه کالا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا