جدیدترین اخبار

رشته گویندگی بدون کنکور؛ گویندگی در کدام رشته است؟

  آیا صدای خوبی دارید و به دنبال کسب درآمد از آن هستید؟ البته داشتن صدای عالی به تنهایی باعث موفقیت در رشته گویندگی نمی‌شود. شغل پردرآمد در این حوزه مستلزم جاه طلبی، استعداد و هوش تجاری است.

مدرسه آنلاین- در ادامه در مورد این رشته پر درآمد توضیحات بیشتری داده می شود:

مزایای رشته گویندگی

1. صدای خودتان را جهانی کنید

حتی گفتاری کوتاه روی پروژه‌های موفق، می‌تواند سر و صدای زیادی ایجاد کند. کسب و کار هر مشتری با کمک صدای شما بهتر می‌شود. بعلاوه مشاهده موفقیت‌هایی که با کمک شما به دست آمده، بسیار لذت بخش است.

گویندگان و دوبلورها، خودشان را متعهد به درک محتوای متن می‌دانند تا بتواند آگاهانه آن را بیان کنند. بسیاری از صداپیشه‌ها، علاقمند به آشنایی با جنبه‌های مختلف صنایع هستند. به عنوان مثال، صدا پیشگی در مورد یادگیری پرس‌های مکانیکی در هنگام صبح و ضبط صدا برای ویدیوی دستور پخت آنلاین در هنگام ظهر، دو حوزه متفاوت و جذاب هستند.

2. انجمن گویندگی و مشتریان شگفت انگیز

وقتی شروع به انجام پروژه‌ها و تهیه نمونه کار می‌کنید، با تولیدکنندگان و هماهنگ‌کننده‌ها ارتباط برقرار می‌کنید. اگر از برخی تاکتیک‌های ساده در برقراری ارتباط استفاده کنید، می‌توانند به راحتی مشتری‌های جدید پیدا کنید.

شبکه سازی با گویندگان همکار هم در طول آموزش و کار، گسترش می‌یابد. این نوع شبکه سازی مهم است. چون افراد با تجربه می‌توانند نکات تجاری، فنی و هنری و موقعیت‌های شغلی مناسب را در اختیارتان قرار دهند.

شرکت در کارگاه‌های گویندگی و سایر رویدادهای مجازی یا غیر مجازی هم راه‌های عالی برای شروع ملاقات با سایر هنرمندان برای ایجاد شبکه پشتیبانی و معرفی شما به کارفرما هستند.

3. توانایی کار کردن از هر جایی، بر اساس زمانبندی خودتان

تا کنون، یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های صنعت صداگذاری، توانایی کار کردن از هر مکان متصل به اینترنت و بر اساس برنامه‌ زمانی خودتان است.

بسیاری از موفق‌ترین صداپیشگان حرفه‌ای و فریلنسرها از توانمندی خودشان در ایجاد تعادل بین کار و زندگی، رضایت دارند.

4. آزادی در کسب درآمد

صداپیشگان، گویندگان و دوبلورها اغلب کارآفرین هستند. صدای آنها همان کسب و کارشان است. وقتی رئیس خودتان هستید، سقف درآمد هم به خودتان و تلاشتان وابسته است. البته، این بدان معنا نیست که تبدیل شدن به یک گوینده موفق، آسان است. به عنوان صاحب کسب و کار، خودتان را آماده سختکوشی و یادگیری مستمر کنید.

چالش‌های رشته گویندگی

تحصیل و کار در رشته گویندگی هزینه‌های خاص خودش را دارد. در اینجا برخی از چالش‌های رایج تازه واردان در این صنعت را با هم مرور خواهیم کرد:

1. هزینه‌های زمانی

شاید مدت زمان آموزش تا راه‌اندازی استودیوی خانگی، یادگیری صدا سازی، جستجوی شغل و تست‌ دادن، بیشتر از حد انتظارتان طول بکشد.

گاهی اوقات، گویندگان مبتدی، اولین شغل را در ماه اول به دست می‌آورند، در حالی که دیگران زمان بیشتری را صرف می‌کنند. صبور باشید، به کارتان فکر کنید و توانایی‌های صوتی خودتان را تقویت کنید.

2. انزوا و هزینه‌های عاطفی

ساعت‌ها کار در اتاق ضبط حتی برای گویندگان خبره هم منزوی‌کننده است. به همین دلیل باید این زمان را با کمک سایر فعالیت‌ها متعادل کنید و از طریق گروه‌های اجتماعی، کنفرانس‌ها، ملاقات‌ها و غیره در ارتباط با دیگران قرار بگیرید. راه‌های دیگری هم برای محافظت از سلامت روان شما وجود دارد.

ایلیانا کادوشین راوی کتاب صوتی توصیه می‌کند که مکرر استراحت کنید، چشم‌ها را ببندید و به ذهن خودتان استراحت دهید. همه این پیشنهادات به محافظت از صدا، وضعیت ذهنی و جلوگیری از فرسودگی کمک می‌کند.

3. هزینه‌های مالی

هزینه‌های مالی راه اندازی کسب و کار گویندگی، بسته به سبک زندگی شما و اینکه آیا به دنبال تبدیل گویندگی به شغل تمام وقت یا درآمد جانبی پاره وقت هستید، متفاوت است. اگر می‌خواهید این کار را تمام وقت دنبال کنید و سفارش گویندگی بگیرید، به یک استودیوی خانگی با کیفیت، تجهیزات حرفه‌ای و درک روش‌های تجاری و بازاریابی نیاز دارید.

کسب مدرک در رشته گویندگی

در ایران، رشته گویندگی به طور مستقل در هنرستان دولتی فنی و حرفه‌ای تدریس نمی‌شود. بنابراین برای آموزش دیدن در این رشته قبل از ورود به دانشگاه، باید به هنرستان‌ها و آموزشگاه‌های غیر دولتی مراجعه کنید. در آنجا گویندگی در زیر مجموعه رشته تولید برنامه تلویزیونی تدریس می‌شود.

بدون کنکور هم نمی‌توانید در دانشگاه دولتی صدا و سیما یا هنر مشغول به تحصیل شوید. بنابراین دانشگاه علمی‌کاربردی و دانشکده‌های غیر انتفاعی، گزینه‌های خوبی برای کسب مدرک کارشناسی در رشته گویندگی بدون کنکور هستند. برخی از سرفصل‌های دروس گویندگی به شرح زیر است:

  • تلفظ و ادای درست حروف الفبا
  • بررسی تارهای صوتی و آهنگ صدا
  • آشنایی با شاخه‌های مختلف گویندگی(خبری، گزارشگری، دوبله، مجری گری و غیره)
  • تنفس درست و گرم کردن حنجره
  • زبان بدن و اعتماد به نفس
  • متن خوانی، شعر خوانی و کنترل صدا

هنگامی‌که صداپیشگی را شروع می‌کنید، همه چیز را نمی‌دانید. شاید استعداد طبیعی دارید، اما باز هم آموزش دیدن تحت نظر یک مربی مجرب، برای رسیدن به موفقیت بسیار مهم است.

مربیان آواز، استادان این صنعت هستند که می‌توانند شما را با تکنیک‌ها، مفاهیم و تاکتیک‌های صدا پیشگی آشنا کنند. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا با استعداد خودتان ارتباط بیشتری برقرار کرده و سپس مهارت‌های ارتقا یافته‌ خودتان را به پول تبدیل کنید.

مهارتهای مورد نیاز برای گویندگی

  • صدای واضح و گویا: گوینده به صدایی واضح و گویا برای انتقال احساسات و مفهوم مورد نظر متن، نیاز دارد.
  • مهارت‌های بازیگری: گوینده و دوبلور باید بتواند احساسات و معنا را از طریق صدای خودش منتقل کند، که این کار نیازمند مهارت‌های بازیگری خوب است.
  • زمانبندی و سینک بودن: هنرمند دوبلور باید بتواند زمان و ارائه دیالوگ اصلی را با لبخوانی بازیگر هماهنگ کند.
  • انعطاف پذیری: هنرمند گوینده باید بتواند با لهجه‌ها و سبک‌های مختلف گفتاری سازگار شود.
  • حافظه خوب: گوینده و دوبلور باید بتواند خطوط را به خاطر بسپارد و آنها را با زمان بندی مناسب بیان کند.
  • درک متن و زمینه: گوینده باید محتوا و زمینه مصرفی آن را به خوبی بشناسد.
  • مهارت‌های فنی: گوینده باید جنبه‌های فنی مانند استفاده از میکروفون، نرم افزار ادیت صدا و برقراری رابطه چشمی با دوربین را بشناسد.
  • دانش فرهنگی: گویندگان و هنرمندان دوبله باید از فرهنگ زبانی که دوبله می‌کنند آگاهی کافی پیدا کنند، زیرا این امر بر نحوه بیان دیالوگ تأثیر گذار است.
  • حوصله و پشتکار: دوبله فرآیندی چالش برانگیز و زمان بر است، بنابراین برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیاز به صبر و پشتکار دارید.
  • شبکه سازی: هنرمند صداپیشه باید بتواند خودش و کارش را برای مشتریان و کارفرمایان بالقوه بازاریابی کند.
  • سازگاری با ژانرهای مختلف: گوینده باید بتواند با ژانرهای مختلف رسانه مانند انیمیشن، مستند، درام و غیره سازگار شود.

چشم انداز شغلی در رشته گویندگی و دوبله

رشد گویندگی، صداپیشگی و دوبله در طول این سال‌ها شتاب زیادی پیدا کرده است. در صنعت سرگرمی و سینما، نیاز شدیدی به صداپیشه و دوبلور وجود دارد.

فیلم‌ها از زبانی به زبان دیگر دوبله می‌شوند؛ بنابراین به دوبلور نیاز دارند. گاهی هم پیش می‌آید که بازیگر از زبان اصلی فیلم، بی اطلاع است. در چنین شرایطی، کار صدا گذاری را به یک هنرمند صداپیشه واگذار می‌کند.

نقش‌ها و وظایفی که به گویندگان محول می‌شود، متفاوت است. پس از موفقیت و تثبیت موقعیت خودتان، می‌توانید پروژه‌های با ارزشی مانند دوبله فیلم‌ها، مجری گری برنامه‌های تلویزیونی یا صدا پیشگی نمایش‌های کارتونی را انجام دهید. با کسب تجربه، ایجاد پایگاه مشتریان و شبکه ارجاع، حقوق شما هم افزایش می‌یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا