بهداشت و درمانمامان بابا

این روشها برای کوچک کردن شکم بعد از زایمان حتماً جواب میده

چاق شدن شکم بعد از زایمان امری است که برای اغلب خانم‌ها اتفاق می‌افتد و غالباً هم به دنبال روشی برای لاغر کردن آن هستند.

مدرسه آنلاین – شما ممکن است از شکل شکم خود پس از زایمان شگفت‌زده شوید. اگرچه زایمان کرده‌اید، اما هنوز هم ممکن است شکم برآمده و بزرگی داشته باشید که باعث شود همچنان باردار به نظر برسید.

ورزش و رژیم غذایی مناسب زیر نظر پزشک پایۀ تناسب اندام را تشکیل می دهد و درست است زنانی که به نوزاد شیر می دهند نمی‌توانند رژیم لاغری بگیرند اما می‌توان با کاهش مصرف چربی ها، شیرینی ها و جایگزین کردن میوه، سبزی و پروتئین در غذاهای روزانه خود به کالری و انرژی لازم برای تغذیه نوزاد دست یافت و در این رابطه توصیه می شود تا کسالت و تنبلی پس از زایمان کنار گذاشته شود و حداقل ۳۰ دقیقه در طول روز پیاده روی مدنظر قرار گیرد.

در این مطلب می‌توانید با زمان بازگشت شکم به حالت قبل از بارداری، تخت و سفت شدن شکم و رژیم لاغری برای کوچک شدن شکم مادران آشنا شوید.

شیر دادن به نوزاد

جدا از اینکه شیر مادر برای نوزاد یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین منبع غذایی برای رشد و سلامت او محسوب می‌شود، برای خود مادر هم فوائد فراوانی دارد. خداوند مهربان مکانیزم بدن مادران را به گونه‌ای طراحی کرده که از شیر دادن سود زیادی می‌برند که یکی از آن‌ها، جبران همان سختی‌هایی است که در دوران بارداری متحمل شده‌اید؛ یعنی شکمتان شروع به کوچک‌تر شدن می‌کنند و ماهیچه‌های آن سفت‌تر می‌شوند.

شاید برایتان عجیب به نظر برسد ولی فوائد شیر دادن برای مادر کاملا حقیقت دارد. شیر دادن به نوزاد باعث بروز انقباضاتی در بدن می‌شود که در نتیجه‌ی آن رحم جمع‌تر می‌شود. علاوه بر این هنگام شیر دادن به نوزاد چربی‌های لازم بدن مادر وارد شیر می‌شود و بنابراین کالری اضافی بدنتان بدون اینکه کار زیادی انجام دهید می‌سوزد و در نتیجه‌ی این اتفاقات سایز شکمتان کمتر و کمتر خواهد شد. تحقیق‌های انجام شده روی هزاران مادر که به تازگی نیز مادر شده بودند نشان داده مادرانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند زودتر سایز کم می‌کنند.

شیر دادن همچنین باعث آزادسازی هورمون اکسی‌توسین می‌شود که خود در بازگشت رحم به اندازه‌ی پیش از زمان بارداری و کاهش خونریزی رحم بعد از تولد فوق‌العاده اثر بخش است. بدین ترتیب شما بعد از زایمان فقط باید کاری را انجام دهید که عاشقش هستید؛ شیر دادن به نوزاد دلبندتان. با این کار هم کالری اضافه را می‌سوزانید، هم وزن کم می‌کنید، هم ماهیچه‌های شکمتان به حالت عادی باز می‌گردند و هم کودک سالمی خواهید داشت.

رژیم لاغری برای کوچک شدن شکم

اگر شما در دوران بارداری وزن زیادی اضافه کردید، کم کردن مقداری از این اضافه وزن می‌تواند به کوچک شدن شکم کمک کند. یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، اما ابتدا فقط با ورزش کردن این کار را انجام دهید. چند ماه صبر کنید و بعد با اجازۀ پزشکتان، کالری مصرفی خود را کاهش دهید، به ‌ویژه در صورت شیردهی بهتر است به این نکته خیلی دقت کنید. زنان به ۱۶۰۰ تا ۲۴۰۰ کالری در روز برای حفظ وزن سالم نیاز دارند. برای کاهش ۵۰۰ گرم در هفته، باید روزانه مصرف ۵۰۰ کالری را از طریق کاهش مصرف مواد غذایی یا با افزایش سطح فعالیت بدنی کاهش دهید. با کاهش بیشتر از ۵۰۰ گرم وزن در هفته، ممکن است احساس خستگی کنید و تأثیر منفی در خلق‌وخو داشته باشد.

ورزش

ورزش کردن در کنار تغذیه سالم بعد از زایمان به شما کمک می‌کند تا طی چند ماه به وزن قبل از بارداری خود برگردید. پیاده‌روی، کلاس یوگا پس از زایمان و فعالیت بدنی مانند این موارد، باعث تقویت عضلات معده شده و کالری را می‌سوزاند. البته متخصصان می‌گویند ورزش در بارداری هم در صورت موافقت پزشک مجاز است و به سلامت مادر و جنین و کنترل وزن زنان باردار کمک می‌کند.

اگر می‌خواهید شکمی صاف داشته باشید، لازم است تا تمرینات ورزشی را انجام دهید که متمرکز بر عضلات شکمی باشد برنامه ورزشی دقیق که شامل تمرین هوازی و حرکات متمرکز بر عضلات شکم باشد معجزه می‌کند. البته به توصیه پزشکان بهتر است قبل از شروع رسمی برنامه‌های ورزشی شش هفته صبر کنید تا از آمادگی بدنی لازم برخوردار باشید.

برای شروع، روی عمیق‌ترین ماهیچه‌های شکمی را تمرکز کنید. برای درست انجام دادن تمرینات بد نیست از یک پزشک یا متخصص ورزشی مشاوره بگیرید.

برای مواظبت از کمرتان می‌توانید شکم‌بند ببندید و شروع به تمرین کنید. ابتدا از یک تمرین آسان شروع کنید.

به پشت دراز بکشید، پاهای‌تان را صاف روی زمین قرار دهید و سپس پاها را به سمت داخل شکم جمع کنید و سعی کنید کمی لگن‌تان از زمین بلند شود. ماهیچه‌های باسن را سفت کنید و پنج ثانیه صبر کنید. این کار را در پنج ست و ۲۰ تکرار انجام دهید.

برای انجام تمرینات ورزشی عمیق‌تر روی ماهیچه‌های شکمی حدود هشت تا ۱۲ هفته وقت بگذارید. تمرینات را آهسته افزایش دهید. می‌توانید از دو تا سه بار در هفته تمرینات را شروع کنید. بعد می‌توانید هم حرکات را سخت‌تر کنید و هم تعداد دفعات ورزش کردن را افزایش دهید. در ادامه بعضی از تمریناتی که می‌توانید انجام دهید آورده شده است.

پلانک: بر روی ساعد روی زمین دراز بکشید، روی انگشتان پا بلند شود و ماهیچه‌های شکم و باسن را منقبض کنید و ۲۰ ثانیه در این حالت بمانید. بعدا که قوی‌تر شدید می‌توانید زمان بیشتری پلانک را انجام دهید.
کرانچ معکوس: به پشت دراز بکشید، زانوها را خم کنید و به سمت سینه جمع کنید. به اندازه دو ثانیه نگه دارید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.

قیچی: به پشت دراز بکشید. پاها را صاف روی زمین قرار دهید. کمی پاها را از زمین بلند کنید و مانند قیچی پاها را باز و بسته کنید. این حرکت را ۱۵ تا ۲۰ بار انجام دهید.

کوچک کردن شکم بعد از زایمان با عسل لیمو

این یک روش ساده و خوش مزه برای داشتن شکم صاف بعد از زایمان است. تنها کاری که باید بکنید این است که کمی آب لیمو و نصف قاشق چای خوری عسل را در یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید. با شکم خالی و یا قبل از غذا بخورید.

اگر ممکن است، وقتی بیدار می شوید بخورید و هیچ چیز دیگری را تا نیم ساعت بعدش نخورید. هم چنین می توانید کمی برگ نعناع و خیار را اضافه کنید و بگذارید یک شب بماند. فلفل قرمز برای همه خوب نیست، اما مقدار کمی از آن برای بالا بردن سوخت و متالولیسم چربی های شکم خوب است.

برگ‌های نعناع را به طور متوسط مصرف کنید، اگر چه مقدار زیادی از آن می تواند شیر شما را کاهش دهد.

استفاده از چای سبز 

یک فنجان چای سبز در روز شکمتان را صاف نگه می دارد. چای سبز غنی از آنتی اکسیدان است، بنابراین یک پاداش خوب است! به خاطر داشته باشید که شما باید چای سبز را با میانه روی بنوشید. مقدار زیاد آن خوب نیست و اگر شیر می دهید، باید مصرف کافئینتان را محدود کنید. و آخرین کاری که باید انجام دهید این است که چای سبز را با شکر و یا شیرین کننده های موجود بخورید.

از بین بردن چربی شکم با سیب

بنابراین سیب فقط شما را از پزشکان دور نگاه نمی دارند، بلکه چربی شکم را نیز از بین ببرند. سیب حاوی پکتین است که برای سوزاندن چربی اضافی شکم مفید است. درست مانند چای سبز، سیب غنی از آنتی اکسیدان است و از تجمع چربی های اضافی جلوگیری می کند.

 آب بیشتری بنوشید

آب بدن باعث دفع سموم بدن می شود و به کاهش چربی شکم کمک می کند. هم چنین به جایگزینی مایعاتی که از دست می دهید کمک می کند، بنابراین اگر شیر می دهید و تشنه شدید، باید آب بیشتری بنوشید.

به خودتان فرصت دهید

در نظر داشته باشید کوچک کردن شکم بعد از زایمان روندی است که به آرامی اتفاق می‌افتد و نباید انتظار داشته باشید بلافاصله بعد از زایمان شکم‌تان به اندازه نرمال خود برگردد ولی می‌توانید با اصولی کمی این فرایند را سرعت بدهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا