چیستان

وقتی خودرو ترمز برید چطور متوقفش کنیم؟ فیلم

برای بسیاری این نگرانی و پرسش مطرح است که وقتی خودرو در هنگام رانندگی دچار بریدگی ترمز می شود، چه باید کرد؟

مدرسه آنلاین- در کلیپ زیر به این پرسش مهم و حیاتی پاسخ داده شده است.

همانطور که در این کلیپ نیز دیده می شود هنگام بریده شدن ترمز ضمن حفظ خونسردی باید سریعاً نسبت به انجام دنده معکوس به ترتیب اقدام شود.

اگر متوجه شدیم ترمز خودرو بریده است، چه کار کنیم؟

ترمز بریدن می‌تواند تجربه وحشتناکی باشد، اما با انجام یک سری کارها می‌توان کنترل اوضاع را به دست گرفت. چه راننده باشید چه نباشید، پیشنهاد می‌کنیم نکاتی را که در ادامه می‌آیند با دقت یاد بگیرید.

۱. پایتان را از روی پدال گاز بردارید

به‌محض اینکه متوجه شدید ترمز بریده است، پایتان را از روی پدال گاز بردارید. از این لحظه به بعد هر کاری که انجام می‌دهید باید در راستای کاهش سرعت خودرو و متوقف کردن آن باشد.

کمربند ایمنی‌تان را ببندید و از دیگر افراد حاضر در خودرو نیز بخواهید این کار را انجام دهند. چراغ‌های فلاشینگ خودرو را روشن کنید تا دیگر خودروها از وضعیت اضطراری شما مطلع شوند.

۲. آرامش‌تان را حفظ کنید و نفس عمیق بکشید

راننده چه بخواهد چه نخواهد مسئول حفظ جان اعضای داخل خودرو است. نفس عمیق بکشید و از انجام هر کاری که در لحظه به ذهنتان می‌رسد و درست و غلط آن را نمی‌دانید، خودداری کنید.

۳. دوباره پدال ترمز را فشار دهید

شاید ترمز نبریده باشد؛ پس چند بار دیگر پدال ترمز را امتحان کنید. با فشار کافی پدال را پایین ببرید خصوصا اگر ترمز ABS است. چرا که ترمز ABS زمانی فعال می‌شود که با شدت بالایی ترمز بگیرید.

اگر پدال ترمز پایین نرفت، زیر پدال را بررسی کنید (البته حواستان به جاده هم باشد) شاید بطری آب یا وسیله دیگری زیر آن گیر کرده است. چند بار پدال را فشار دهید شاید توانستید دوباره کنترل خودرو را به دست بگیرید.

۴. با دنده سنگین برانید

به ترتیب سعی کنید از دنده‌های بالا به پایین عوض کنید. اگر خودرو دنده اتوماتیک است، آن را در حالت دستی قرار دهید. هیچگاه یک‌باره دنده را مثلا از ۴ به ۲ یا ۱ عوض نکنید چرا که به احتمال زیاد کنترل خودرو را از دست می‌دهید. با پایین آمدن سرعت خودرو، به‌ترتیب دنده را کم کنید.

۵. مسیر را بررسی کنید و حواستان به موانع دور و نزدیک باشد

نباید در مسیر مانع‌ها و ترافیک‌های سنگین وارد شوید. به‌دنبال مسیرهای خلوت و آزاد باشید تا بتوانید خودرو را بهتر کنترل کنید.

۶. از ترمز دستی استفاده کنید

سرعت‌تان که به پایین‌تر از ۵۰ کیلومتر در ساعت رسید، می‌توانید کم‌کم ترمز دستی را به‌آرامی بکشید.

ترمز دستی بر روی تایرهای عقب خودرو تأثیر می‌گذارد. کشیدن یک‌باره آن در سرعت بالا لاستیک‌های عقب را قفل می‌کند و این خود می‌تواند به حادثه‌ای جدا منجر شود. اگر در حین کشیدن ترمز دستی متوجه قفل شدن بخش عقب خودرو شدید، ترمز دستی را فورا رها کنید تا چرخ‌ها به حرکت دربیایند سپس دوباره آن را بکشید.

۷. اگر می‌توانید، خودرو را به شانه‌های خاکی هدایت کنید

شانه‌های خاکی می‌توانند در کاهش سرعت خودرو بسیار مؤثر عمل کنند. اصطکاک ایجادشده میان تایرهای خودرو و سطح ناهموار حاشیه جاده درنهایت سرعت خودرو را تا حد معقولی کاهش می‌دهند. کاهش نوبتی دنده و کشیدن ترمز دستی را نیز امتحان کنید.

۸. از شیب‌های خروج اضطراری خاکی برانید

اگر دقت کرده باشید در طول جاده‌ها و اتوبان‌های شیب‌دار، شانه شیب‌داری با کفپوش کاهنده سرعت وجود دارد. این خروج اضطراری برای خودروهایی است که دچار آسیب مکانیکی شده‌اند یا ترمزشان بریده است.

قطعا ترمز بریدن در سراشیبی و جاده‌های سرپایینی خطر بیشتری ایجاد می‌کند؛ به‌خصوص اگر ترافیک آنجا زیاد باشد. شانه‌های خاکی خروج اضطراری در این مواقع مفید عمل می‌کنند.

۹. دیگر اقدامات اورژانسی

اگر موارد بالا را انجام دادید اما خودرو کنترل نشد، می‌توانید اقدامات اورژانسی زیر را انجام دهید:

  • دنبال محیط باز و خلوت باشید و خودتان را به آن برسانید.
  • راننده‌ ماشین جلویی را از وضعیت اور‌ژانسی‌تان باخبر کنید و به‌صورت کنترل‌شده به خودروی جلویی برخورد کنید. این کار به نظر درست نمی‌رسد اما به یاد داشته باشید آسیب‌های غیرجانی تحت پوشش بیمه قابل جبران هستند. با این کار در عوض از بروز عارضه جانی پیشگیری می‌کنید.
  • از فشار دادن زیاد ترمز در مواقعی که کار نمی‌کند به‌طور ممتد خودداری کنید. با فاصله زمانی، چندبار دیگر ترمز گرفتن را امتحان کنید.
  • اگر هوا بارانی است حتما چراغ‌های خودرو را روشن کنید و با دنده سنگین حرکت کنید تا خطر بیشتری شما را تهدید نکند.
  • خودرو را خاموش نکنید.

 

 

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. شایدیکی دستی نداره.اونوقت چی.اونوکه تواینکاروکردی خاله منم بلده استاد

  2. بهترین توصیه فقط وفقط خونسرد باشید قطعا تصمیم درست خواهیدگرفت آموزش بالا بهترین راهکار انشاالله که پیش نمیاد

  3. دوست عزیز، این فقط برای وقتیه که شما ماکسیمم ۹۰ تا بری. در غیر این صورت دنده جا نمیره. اگه با ۱۲۰ تا باشی، کارایی ک تو فیلم میگه رو انجام بدی ، مرگت حتمی میشه همین

  4. داداش تو با دنه دو داری میری. چرا شعر میگی شوماخر.اصن با این سرعت ماشین نیازی نیست ترمز کنی پاتو بکش رو زمین وای میسه . فک کردی خیلی مخی. خخخخ.

  5. اگر توی سرازیری بودیم ماشین ترمز برید و سرعتمون هم زیاد بود چکار کنیم این روش اینجا جواب میده چون جاده صاف هست مستقیم ولی توی سرازیری با این روش خودرو سرعت میگیره چکار باید کرد ؟

  6. نکته : وقتی با ترمز دستی بازی میکنید باید دائما دکمه ی دستی را نگه داشته باشید تا یک وقت ترمز دستی قفل نکنه . مثل این داداشمون اشتباهه . تجربه ی ۵۰۰ کیلومتر رانندگی جاده در روز بود

  7. در تست خودروهای مدل بالا ماشین در حرکت راعمدا به دنده عقب می گذارند تا گیربکس دنده خرد بشوند!!! خودرو یه چرخی میزنه وایمیسته

  8. باید خودرو سازان به فکر ایجاد ترمزی بهتر ای بی اس باشند : وقتی ضربه کوچکی توسط خودرو دیگری به خودرومان میخورد در اصطلاح ترمز چوب میکند وعمل نمیکند و استرس راننده را فرا میگیردو همچنین در دست اندازها که ترمز میزنی این حالت بروز کرده و نگرانی به همراه دارد این مورد دو بار باعث تصادف شدید شده ضربه شدید نبوده ولی با کمی انحراف ترمز چوب کرده وبا برخورد با جدول وگارد ریل خسارت زیادی را متحمل شدم

  9. خودرو سازان بفکر ترمزی بهتر از ای بی اس باشند با کوچکترین ضربه به خودرو ازطرف خودرو دیگر ترمز در اصطلاح چوب کرده و استرس زیادی واردمیکند : اگر کمی انحراف هم پیدا کنیدیا با ماشین جلویی یا جدول کنار خیابان یا گارد ریل برخورد شده که خسارت زیادی متحمل خواهیم شدوجدانا دو بار این مشکل را تجربه وتاوان سنگینی متحمل شدم در دست انداز هم این مشکل بعضی وقتها بروز میکنه

  10. سلام خیلی به سرعت مجاز اهمیت بدید. منم ترمز خالی کردم ولی چون سرعت مجاز داشتم مثل آب خوردن به کنار زدم و توقف کردم.
    دنیا کوتاهه؛ این ماشینا عمر ما رو کوتاهتر میکنند لطفا با احتیاط برانید. فوقش یک تایم دیرتر به مقصد میرسید که مهم نیست به خدا… رئیس جمهور نیستید که براتون مهم باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا