چیستانکیست؟

همه چیز راجع به الهه محمدی/از شهرت، بازداشت و آزادی تا تشکیل پرونده جدید

الهه محمدی روزنامه نگار و زندانی سیاسی است که سابقه فعالیت در رسانه‌های هم‌میهن، شهروند، خبرآنلاین و اعتماد آنلاین را دارد.

مدرسه آنلاین – الهه محمدی روزنامه‌نگار حوزه اجتماعی و زنان ، متولد سال 1366 است. وی دارای مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی و کارشناسی ارشد مطالعات زنان از دانشگاه شهید باهنر کرمان است.

گزارش برتر از سوی انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران

در مرداد ۱۴۰۱ یکی از گزارش‌های منتشر شده الهه محمدی در روزنامه شرق با عنوان «قتل با اسم رمز ناموس»از سوی انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران به عنوان یکی از گزارش‌های برتر سال معرفی شد.

شهرت و بازداشت

یکی از دلایل اصلی شهرت و معروفیت الهه محمدی تهیه گزارش از مرگ مهسا امینی در سال 401 و سپس دستگیری اش توسط وزارت اطلاعات بود. پس از دستگیری وی، غلامحسین کرباسچی، مدیرمسئول روزنامه هم میهن عنوان کرد که الهه محمدی از سوی روزنامه برای تهیه خبر مراسم خاکسپاری مهسا امینی به سقز رفته بود و مسئولیتی متوجه او نیست.
بعد از اینکه مهسا امینی فوت کرد، محمدی برای تهیه گزارش مراسم خاکسپاری راهی سقز شد. وی بعد از تهیه این گزارش، در راه بازگشت و بعد از احضار تلفنی دستگیر شد. الهه محمدی در سفری که به سقز داشت گزارشی تحت عنوان یک وطن اندوه، از خود منتشر کرد که روزنامه هم میهن آن را به چاپ رساند. محمدی در ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ گزارش دیگری به نام «اضطراب ارشاد» ارائه داد و اقدامات مشابه دیگری انجام داد.

ارتباط با غنچه قوامی

بعد از دستگیری الهه محمدی بخشی از صوت مکالمه «غنچه قوامی» از اعضای ضدانقلاب خارج نشین با «الناز محمدی» خواهر الهه محمدی منتشر شد. در این مکالمه قوامی که خارج از ایران فعالیت‌های ضد ایرانی انجام می‌دهد به خواهر الهه محمدی می‌گوید: « بگو گوشی رو یه جا تو گلدونی یه جایی خاک کنه. اگر گرفتنش پسوردها را بازیابی نکنند. من ایمیلشو دادم ببندند!»

نوشته های مشابه

هم چنین قوامی در مکاله دیگری بر خاموش کردن و خاک کردن گوشی شخصی الهه محمدی در یک گلدان تاکید می‌کند.
الهه محمدی درباره نقش خود در حوداث سال 401 با هیجان خاصی برای غنچه قوامی، می گوید: «من ماشین را سمت هفت تیر پارک کردم، رفتیم آن سمتی. الان آتش زدند و همه کار کردند. وای ببین انقدر خوب بود، انقدر خوب بود که همه روسری هامون رو گرفته بودیم بالا. انقدر ما حرص خوردیم هی می گفتیم «زن زندگی آزادی». می گفتند این موارد را یا می گفتیم ستم علیه کردستان.»
وی در این مکالمه از لیدری بخشی از جمعیت حاضر تعریف و بیان می کند: « ببین حمله کردیم به پلیس، سنگ می‌زدیم اونا پشت ستون ها فرار می کردند. ببین وضعی بود.»

بیانیه مشترک سپاه و وزارت اطلاعات

در بیانیه مشترکی که وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه در ۷ آبان ۱۴۰۱ منتشر کرد از نام دو خبرنگار محمدی و نیلوفر حامدی اطلاع داد و آنها را به عنوان جاسوس های سرویس های غربی معرفی کرد که سعی دارند در برخی از کشورها دوره های برانداری و جنگ های ترکیبی شکل دهند.

دادگاه علیه الهه محمدی

اولین جلسه دادگاه
اولین جلسه دادگاه الهه محمدی بعد از ۹ ماه حبس در ۸ خرداد ۱۴۰۲ به صورت علنی و با حضور وکلای انتخابی ایشان در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی برگزار شد. این جلسه دادگاه دو ساعت به طول انجامید و محمدی به زندان اوین بازگردانده شد.

دومین جلسه دادگاه
جلسه دوم در تاریخ ۴ مرداد ۱۴۰۲ برگزار شد. محمدی در این جلسه تمام اتهامات را رد کرد. در پایان این جلسه ختم رسیدگی به پرونده اعلام شد.

رای دادگاه

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، پس از برگزاری جلسات دادگاه و تحقیقات به عمل آمده، اخذ آخرین دفاع از متهمان و ملاحظه لوایح دفاعیه وکلای مدافع، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران رای پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی را صادر کرد.
براساس رای صادره، خانم الهه محمدی به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا، به تحمل ۶ سال حبس، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور ۵ سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل یک سال حبس محکوم شد.
خانم نیلوفر حامدی نیز به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا به تحمل ۷ سال حبس، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور ۵ سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل یک سال حبس محکوم گردید.
همچنین، هر ۲ متهم خانم‌ها محمدی و حامدی با توجه به اقدامات ضد امنیتی به استناد بندهای پ، ح و ذ ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، به عنوان مجازات تکمیلی به مدت ۲ سال از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات محروم شدند.
در رای دادگاه آمده است، ایام بازداشت به استناد ماده ۲۷ قانون مجازات اسلامی کسر و محاسبه خواهد شد.
احکام صادره حضوری و ظرف ۲۰ روز در دادگاه تجدید نظر تهران قابل اعتراض هستند.
گفتنی است، درصورت تایید حکم از سوی دادگاه تجدید نظر، متهمان مجازات اشد (۶ سال حبس برای خانم الهه محمدی و ۷ سال حبس برای نیلوفر حامدی) را تحمل خواهند کرد.
در پرونده هر دو فرد مذکور، مستندات اثبات شده ای از ارتباط با برخی نهادها و افراد مرتبط با دولت آمریکا وجود دارد که به صورت آگاهانه انجام می‌شده و اهداف ضد امنیتی را دنبال می‌کرده است.

آزادی به قید وثیقه

در 24 دی ماه 402، دادگاه تجدید نظر استان تهران با تبدیل قرار متهم امنیتی الهه محمدی به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان موافقت کرد و در پی این اتفاق الهه محمدی پس از ۱۷ ماه از زندان تا زمان صدور رأی دادگاه تجدیدنظر آزاد شد. گفتنی است الهه محمدی ممنوع الخروج بوده و با سپردن قرار وثیقه بیرون از زندان خواهد بود.

پرونده جدید

بعد از آزادی موقت الهه محمدی از زندان در تاریخ 24 دی ماه 402، تصاویری از کشف حجاب وی در فضای مجازی منتشر شد. در پی این اقدام ضمن اعلام جرم، پرونده جدیدی برای وی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شد.

منبع: چهره ها24

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا