جدیدترین اخبار

مدارس دولتی شهریه می گیرند اما به شکلی دیگر

«مدارس دولتی در زمان ثبت‌نام، حق گرفتن شهریه از والدین را ندارند.» این تکراری‌ترین حرف در حوزه آموزش و پرورش است که هر سال چندین‌بار از زبان مسئولان شنیده می‌شود. این‌بار نیز رئیس ستاد ثبت‌نام آموزش‌و‌پرورش طی گفت‌وگویی آن را مطرح کرده‌است، اما مگر گوش مدارس دولتی به این حرف‌ها بدهکار است؟

مدرسه آنلاین- مدیران مدارس از کمبود بودجه می‌گویند و در تلاشند تا هزینه‌هایشان را از جیب والدین جبران کنند، آن‌ها گاهی برای اینکه حرف خودشان را به کرسی بنشانند و بتوانند از خانواده‌ها پول بگیرند، یا در ابتدای سال تحصیلی که موقع ثبت‌نام است یا هنگام پایان آن، که زمان تحویل کارنامه‌هاست، اعلام می‌کنند تا وقتی پول کمک به مدرسه واریز نشود «ثبت‌نام» انجام نخواهد شد و در پایان سال تحصیلی نیز آخرین حربه‌شان را به کار می‌برند و کارنامه دانش‌آموز را گرو نگه می‌دارند. در مقابل، مدیران آموزش و پرورش درباره «باید» و «نباید»‌های شهریه مدارس دولتی صحبت می‌کنند، اما هیچ برخورد مؤثری با تخلفاتی که در این زمینه صورت می‌گیرد، انجام نمی‌دهند. بدتر اینکه برخی از آن‌ها به مدارس می‌گویند که بخشی از مخارج خود را از طریق کمک‌های مردمی به دست بیاورند و این یعنی مجوز اخذ پول زوری از والدین صادر شده‌است. این موضوع به قدری آشکار شده که حتی رئیس ستاد ثبت نام آموزش و پرورش به صورت علنی گفته که مدارس دولتی به جای «هنگام ثبت‌نام» در طول سال از خانواده‌ها «پول» بگیرند!

تخلفی که آشکارا انجام می‌شود

دو ماه پیش بود که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد دریافت وجه از اولیای دانش‌آموزان به هنگام ثبت نام در مدارس دولتی خلاف قانون است. این حرف‌ها در حالی مطرح شد که گزارش‌های میدانی حاکی از دریافت وجه میلیونی برخی مدارس عادی دولتی از هنگام ثبت‌نام بوده‌است، به خصوص آنکه برخی از این مدارس اعلام می‌کنند که ظرفیتشان تکمیل‌شده و فقط در صورت پرداخت پول می‌توانند دانش‌آموز جدیدی را ثبت‌نام کنند. در این میان بسیاری از والدین برای فرار از شهریه‌های چند ده میلیون تومانی مدارس غیردولتی، قبول می‌کنند که چند میلیون تومان پول بابت شهریه مدرسه دولتی یا کمک به آن، هزینه کنند. در هیچ کجای دنیا از کسی با زور و تهدید، کمک گرفته نمی‌شود. این یک زورگویی محض است که برخی از مدارس دولتی، خانواده‌ها را در تنگنا قرار می‌دهند و با ترفند‌های مختلف از آن‌ها پول می‌گیرند. در این رابطه مادر دانش‌آموزی که برای ثبت‌نام فرزندش در دبستان دولتی در منطقه ۱ تهران رفته‌است، می‌گوید: «از همان ابتدای تشکیل پرونده، برگه‌ای به ما داده‌شد که روی آن شماره حساب نوشته بود. معاون مدرسه گفت که ثبت‌نام در آن مدرسه هزینه دارد و باید حداقل یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به حسابشان واریز کنیم. وقتی هم اعتراض کردم و گفتم مدارس دولتی رایگان است و نباید بابت تحصیل در آن پولی بپردازم، گفت در این صورت، ثبت‌نام انجام نمی‌شود. در چنین شرایطی دست من به کجا بند است، اصلاً کجا می‌توانم شکایت کنم، اگر پول را واریز نمی‌کردم که ناچار می‌شدم دخترم را به مدارس غیرانتفاعی ببرم و هزینه‌های چند ده میلیون تومانی بپردازم.».
اما تخلف در دریافت شهریه هنگام ثبت‌نام فقط مربوط به این منطقه نمی‌شود. مدارس دیگری نیز در مناطق مختلف پایتخت هستند که دریافت شهریه از والدین تبدیل به بخش جدانشدنی از کارهایشان شده‌است. بدتر اینکه به گفته برخی از والدین وقتی مدارس ظرفیت کلاس‌هایش تکمیل می‌شود، با گرفتن پول بیشتر، ظرفیت مازاد ثبت‌نام می‌کنند. در این بین بسیاری از خانواده‌ها که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند اسم فرزندشان را در مدارس غیردولتی بنویسند، ناچار می‌شوند رقم درخواست‌شده از سوی مسئولان مدرسه را به حسابشان واریز کنند.

مدارس دولتی در طول سال «پول» بگیرند!

روز گذشته سید مجتبی هاشمی، رئیس ستاد ثبت‌نام وزارت آموزش و پرورش طی گفت‌وگویی در پاسخ به این سؤال که «آیا مدارس حق دریافت وجه از والدین را در زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان دارند یا نه»، گفت: «مشخص است و والدین هم می‌دانند که در زمان ثبت‌نام دریافت وجه ممکن نیست.» او ادامه داد: «در پرداخت مالی یک دوگانگی وجود دارد که یکی دریافت وجه حین ثبت‌نام و دیگری مشارکت مردم در امور مدرسه است. در زمان ثبت‌نام به لحاظ دقیق، شفاف و قانونی و کاملاً توجیه‌شده، مدیران مدارس می‌دانند که نمی‌توانند حین ثبت‌نام وجهی را دریافت کنند، اما موضوع دیگر بحث مشارکت والدین در اداره مدرسه است. مشارکت والدین در اداره مدرسه در سیاست‌های مدرسه تبیین‌شده و در سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش نیز وجهه قانونی دارد. باید همزمانی این دو مسئله برای جامعه تبیین شود و مدیران هم باید از تفاوت دو پرداخت مالی به مدرسه مطلع باشند.» هاشمی با تأکید بر اینکه انجمن اولیا و مربیان در سطح مدارس رکن تصمیم‌گیری در مدارس است، گفت: «انجمن اولیا و مربیان اختیاراتی دارد و کمک می‌کند مشارکت والدین در امر مدرسه انجام شود، اما این مشارکت در طول مدت تحصیل دانش‌آموز بوده و در زمان ثبت‌نام ممکن نیست.».

اما چه فرقی می‌کند که شهریه مدارس دولتی، اول سال تحصیلی به خانواده‌ها تحمیل شود یا طی سال تحصیلی از آن‌ها گرفته شود. بالاخره این شهریه از سوی مدرسه تعیین می‌شود و والدین مجبور هستند آن را بپردازند. متأسفانه دوپهلو صحبت کردن مدیران آموزش و پرورش و همچنین عدم نظارت آن‌ها بر قوانینی که تأکید بر «رایگان بودن تحصیل» دارد، خانواده‌ها را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده‌است. بدتر اینکه بسیاری از مدارس دولتی نیز از این آب گل آلود ماهی می‌گیرند و هر شهریه‌ای را که دلشان بخواهد از خانواده‌ها طلب می‌کنند.

منبع: روزنامه جوان

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا