زنگ تفریحشعر و داستان

زیباترین متن‌های ادبی برای روز دانش آموز را اینجا بخوانید

13 آبان از نقاط عطف انقلاب اسلامی است که بستر وقایع مهمی شد. در این روز شاه دانش‌آموزان و دانشجویان بیدار  را به شهادت رساند و به همین مناسبت این روز را روز دانش‌آموز نامیدند. 

مدرسه آنلاین – ۱۳ آبان روز حماسه آفرینی دانش آموزان و دانشجویان در سال ۵۷ است که به نام دانش‌آموز ثبت شده است. مدارس در این روز برای دانش‌آموزان برنامه‌های جالبی برگزار می‌کنند. سرود، شعرخوانی، دکلمه، انشا، تئاتر و هدیه و … از برنامه‌های جذاب روز دانش‌آموز است.
به مناسبت این روز متن‌های ادبی زیبا را برای شما انتخاب کرده‌ایم.

یوم اللّه سیزده آبان، یادآور حماسه ها، ایثارها و فداکاری های دانش آموزان عزیزمان است. این روز با شکوه بدین سبب، روز «دانش آموز» نامیده شد، تا خاطرۀ فرزندان دلیر انقلاب برای همیشه جاودان بماند و درسی فراموش ناشدنی برای تمام دانش آموزان در سراسر گیتی باشد که با ابرقدرت ها و چپاول گران بین المللی به مبارزه ی بی امان بپردازند و عزت را بر زندگی ذلت بار ترجیح دهند. روز دانش آموز به همۀ مستضعفان جهان می آموزد که علیه مستکبران قیام کنند و حقوق مسلم و از دست رفتۀ خویش را از چنگال استکبار و استعمار بیرون کشند. پیام روز دانش آموز به مسلمانان این است که: تنها در برابر والایی‌های ارجمند مکتب توحید به نماز بایستید و فقط در پیشگاه خدا به کرنش و سجود بنشینید.

***************

سیزده آبان یادآور حماسه ملت ستمدیده ایران است، روزی که غنچه های انقلاب اسلامی شکفته شد. طراوت و زیبائی یافت. روزی که استعمارگران را مأیوس ساخت و درسی به آنان آموخت که توان فراگرفتن آن را در هیچ مکتبی نداشتند. سیزده آبان روزی بود که مستکبران لرزه بر اندام خود احساس می کنند؛ آری در آن روز جرقه ای زده شد که طولی نکشید که به شعله های سوزان مبدل گشت و می رود که ظلمت کفر را از سراسر عالم بزداید.

***************

وظیفۀ دانش آموزان، تنها فراگیری معلومات کتاب‌ها و محتوای علمی درس‌ها نیست، بلکه توجه به رشد شخصیت، شکوفا ساختن استعدادهای نهفته، تقویت روحیۀ خودباوری، خداباوری و اعتماد به نفس و توجه به دیانت در کنار دانش و فن نیز از وظایف آنان است. دانش آموزان ایران اسلامی می‌توانند هم زمان با تحصیل، بذر باور را در زمین بارور دل‌ها بیفشانند و نهال ایمان را در بوستان جان خود بنشانند تا بعدها ـ پس از فراغت از تحصیل ـ شاهد شکفتن شکوفۀ صداقت و خلوص و خدمت بر شاخسار وجودشان باشند.

***************

والدین دانش آموز، دوست دارند فرزندانشان، تلاش آنان را در راه تربیت و آموزش خویش، نادیده نگیرند. هرچند آنان همواره از روی عشق و علاقه، در این راه فداکاری می‌کنند و منتی هم نمی گذارند؛ ولی فرزندان نباید سپاس‌گزاری و حق‌شناسی را فراموش کنند. از سوی دیگر، ادب در برابر استاد نیز، نشان کمال یک دانش آموز است. فروتنی در برابر استاد، دستور خرد و وجدان و سفارش پیامبر خدا، اولیای دین و همه ی خردمندان و فرهیختگان است. پس دانش آموزان عزیز باید بکوشند همواره قدرشناس والدین و آموزگاران دل سوز خویش باشند.

***************

تربیت فرزندانی با فرهنگ و ادب، کاری عظیم و پرمسؤولیت و در عین حال، خدمت به جامعه و آیندۀ میهن اسلامی است. از این رو، پدران و مادران دل سوز و فرهنگ دوست، در کنار دغدغه ی خاطر و حساسیتی که نسبت به فراهم آوردن وسایل و امکانات آموزشی و شرایط رفاهی فرزندان شان دارند، باید به تغذیه ی فکری و تربیت روحی آنان نیز همت گمارند. هرچند نمره های خوب و امتیازهای بالا و کارنامۀ درخشان، مایه ی چشم روشنی والدین است، اما کدام پدر و مادر آگاهی است که اخلاق خوب و تربیت شایسته و تعهد و تدیّن را به حساب نیاورد؟ اگر والدین به دلیل رشد تحصیلی و موفقیت درسی، به شکل های گوناگون، فرزندان خود را تشویق می کنند، باید برای ارتقای سطح معنویت و پای بندی به ارزش های اخلاقی و داشتن ملکات فاضله و دین داری و تقوا و پاکی نیز از آنان تقدیر کنند. اگر در ایجاد امکانات لازم، فضای راحت و آرام و فرصت و فراغت برای درس خواندن فرزندان شان می کوشند، باید پدید آوردن شرایط و زمینه‌های رشد معنوی و کسب فضایل را نیز در دستور کارشان قرار دهند.

***************

در مدت چند سالی که دانش آموزان، به عنوان ودیعۀ خانواده ها در اختیار آموزگاران و مسؤولان آموزش و پرورش قرار دارند، باری سنگین و رسالتی خطیر و مقدس بر دوش این فرزانگان است. معلمان، افزون بر آن که مواد درسی را به شاگردان می آموزند، به تدریج شخصیت و فکر و باورهای آنان را نیز شکل می دهند. مربیان و معلمان، چه بدانند و چه ندانند، چه بخواهند و چه نخواهند، در رفتار، سرمشق کودکان و نوجوانان جامعه اند. آن که به این نقش ویژه، توجه و عنایت داشته باشد، بهتر می تواند رسالت سازندگی خویش را به انجام برساند.

***************

ناگزیر فردای انقلاب به دست نسل جوان سپرده خواهد شد و نسل جوان باید از همان سرچشمه زلالی بنوشد که دانش آموزان 13 آبان نوشیدند و باید از همان منبعی بهره گیرد که دانش آموزان در طول هشت سال دفاع مقدس از آن بهره گرفتند. دانش آموزان بازوان پرتوان و باغبانان باغ انقلاب اند؛ پس ای باغبانان فردای ایران اسلامی مبادا غفلت کنید که کلاغ ها در کمین اند و میوه های نورس را طعمه خود خواهند ساخت و باغ را از خطر بارهای مسموم و آفات در کمین نشسته پاس بدارید و این جز با همت، کوشش و حضور نسل جوان و نوجوان ممکن نیست.

***************

سیزده آبان که در مبارزه و قیام دانش آموزان متعهد وبیدار علیه رژیم شاه و حامیان آن به ویژه استکبار جهانی ریشه دارد، نشانه ی آن است که این قشر آگاه و متعهد در راه رسیدن به اهداف والا و عظیم انقلاب اسلامی، چه در زمان طاغوت و چه پس از پیروزی شکوه مند انقلاب اسلامی، از هیچ کوششی فروگذار نکرده است. دانش آموزان مسلمان و متعهد همواره در روند رشد و شکوفایی حرکت اسلامی و انقلابی جامعه، مؤثر بوده اند و ویژگی ضداستبدادی و استکباری آن ها جزو هویت جدا نشدنی شان به شمار می رود.

***************

دانش آموز کسی است که در پی «دانش» آموختن است، او تشنه دانستن است. او می داند که فتح فرداهای روشن بدون دانایی و توانایی ممکن نیست، و در حصار تنگ کتاب های درسی محدود نمی ماند و آفاق مطالعه خود را گسترش می دهد و به جهان تازه پنجره ها می گشاید، تا نفسی تازه در هوائی تازه را تجربه کند.

***************

سیزده آبان در تاریخ نهضت اسلامی مردم مسلمان ایران از روزهای بزرگ و سرنوشت ساز است که هر سه حادثه بزرگ این روز (13 آبان 43، 13 آبان 57 و 13 آبان 58) نقطه عطفی در مسیر حرکت این نهضت الهی شد و به جریان پیروزی انقلاب اسلامی سرعتی معجزه آسا داد.

***************

روز دانش‌آموز، فرصتی برای تجدید عهد با قلم، کتاب و دین و دانش است. دانش‌آموزی که قدر گوهر خویش رابشناسد و ارزش زندگی و زمان را بداند، مجاهدی است که در سنگر دانش به ستیز با جهل، تاریکی و بی‌مسئولیتی می‌پردازد. دانش آموز متعهد و بیدار ایرانی باید در کنار درس و علم، برای ادب و هوشیاری اجتماعی نیز سهمی بزرگ قایل شود و تک بعدی پیشرفت نکند. آینده درخشان هر انسان تنها در گرو نمره های عالی در مدارس و دانشگاه نیست، بلکه دانش‌آموز باید به چیزهای دیگری مانند معنویت، انسان‌دوستی و خداجویی نیز بیاندیشد.

***************

دانش‌آموز ایرانی حماسه‌های بزرگی را در عرصه نبرد، تولید دانش و خودباوری و خودسازی رقم زده است. او قلبی دارد که هزاران بار خورشید امید در آن طلوع کرده است. او چشمی دارد که توکل آشناتر از آن نیافته است و صدایی دارد که جز حرف حق و عدالت چیز دیگری از آن به گوش نرسیده است. به امید آنکه اهداف فرداهای کشور ما توسط شما برآورده شود و کشوری پاک و عادل برای خویش و هم‌نوعان خویش بسازید.

***************

یوم اللّه سیزده آبان، یادآور حماسه ها، ایثارها و فداکاری های دانش آموزان عزیزمان است. این روز با شکوه بدین سبب، روز «دانش آموز» نامیده شد، تا خاطره ی فرزندان دلیر انقلاب برای همیشه جاودان بماند و درسی فراموش ناشدنی برای تمام دانش آموزان در سراسر گیتی باشد که با ابرقدرت ها و چپاول گران بین المللی به مبارزه ی بی امان بپردازند و عزت را بر زندگی ذلت بار ترجیح دهند. روز دانش آموز به همه ی مستضعفان جهان می آموزد که علیه مستکبران قیام کنند و حقوق مسلم و از دست رفته ی خویش را از چنگال استکبار و استعمار بیرون کشند. پیام روز دانش آموز به مسلمانان این است که: تنها در برابر والایی های ارجمند مکتب توحید به نماز بایستید و فقط در پیشگاه خدا به کرنش و سجود بنشینید.

***************

دانش آموزان، گل بوته هایی تشنه در کنار جویبار این دیارند. آموزگاران، چشمه ساران بهارند و هر مدرسه، آبشخور آب حیات است. روز دانش آموز، فرصتی برای تجدید عهد با قلم، کتاب و دین و دانش است. دانش آموزی که قدر گوهر خویش رابشناسد و ارزش زندگی و زمان را بداند، مجاهدی است که در سنگر دانش به ستیز با جهل، تاریکی و بی مسؤولیتی می پردازد. دانش آموز متعهد و ایمان مدار ایرانی باید در کنار درس و علم، برای ادب و کمال، سهمی بزرگ قایل شود. سعادت و آینده ی درخشان دانش آموز تنها در گرو درس خوب و نمره های عالی نیست، بلکه دانش آموز باید به چیزهای دیگری نیز بیاندیشد مانند: معنویت، انسان دوستی و خداجویی.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا