چیست؟چیستان

دریای مرده که هنوز زنده است و زندگی می‌بخشد

با شنیدن نام دریای مرده، دریایی خشک شده و بیابانی به جا مانده در ذهن تداعی می‌شود. وسعتی پهناور از بیابان که روزگاری تا بی‌کران آبی بود و در انتها به آسمان نیلگون می‌رسید.دریای مرده

مدرسه آنلاین– دریای مرده یا بحرالمیت بر خلاف نامش است و هیچ شباهتی با اسمش ندارد. این دریا در نزدیکی فلسطین، شورترین دریای جهان ما است.

اگر برایتان سؤال است که در مقایسه با دریاهای دیگر، نمک این دریا چقدر بیشتر است، باید گفت تقریباً به 10برابر نمک دریاهای معمول می‌رسد و این میزان نمک به قدریست که رشد هیچ موجود زنده‌ای در آن امکان‌پذیر نیست. واقع شدن دریای مرده در مناطق گرم و سوزان زمین نیز باعث می‌شود که آب زیادی از این دریا تبخیر و همواره آب باقیمانده از املاح و نمک اشباع شود. در واقع طبق آمار جمع‌آوری شده، دریای مرده به طور کلی حاوی 37میلیارد تن نمک است.

دریای مرده به خاطر همین خاصیتش، تبدیل به مقصدی برای گردشگران سلامت شده است. شاید قابل باور نباشد، اما درمان امراض پوستی از جمله آکنه و پسوریازیس و سلولیت و همچنین دردهای عضلانی از جمله فواید شنا در آب این دریاست.

همچنین غرق شدن در دریای مرده تقریباً غیرممکن است. به این خاطر که میزان نمک موجود در این آب هرگز اجازۀ فرو رفتن شناگر در اعماقش را نخواهد داد.

جالب است بدانید این دریا در کمال بخشش عجیبش، در دوران مصر باستان، از اعماق خود موادی به سطح می آورده است که مصریان آن را جمع آوری می‌کرده و عموماً از آن برای انجام عمل مومیایی استفاده می‌کرده‌اند.

دریای مرده برخلاف نامی که بر آن گذاشته‌اند، بسیار زندگی‌بخش است اما محققان متوجه شده‌اند که دریای مرده، سالانه به عمق یک متر یا حتی بیشتر در خود فرو رفته و کاهش ارتفاع داده و انگار که در خود غرق می‌شود و درحال جمع شدن و ناپدید شدن است. متاسفانه این روند بسیار سریع درحال رخ دادن است و علت اصلی آن هنوز مشخص نیست. طبق آمار ماه می 2019 نیز سطح دریای مرده حدود 423 متر پایین تر از سطح دیگر آب‌های کرۀ زمین بوده است.

منبع: آسمونی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا