چیست؟چیستان

با این ترفندها بدون کولر خنک شویم

خنک کردن خانه در هوای گرم تابستان بدون استفاده از کولر نیز امکان پذیر است.

مدرسه آنلاین– تابستان که از راه می رسد همه به دنبال راه های خنک کردن خانه می افتند. کولرها و اسپیلت ها به جای خود؛ اما آن ها دارای هزینه های زیادی هستند و بهتر است از آن ها برای روزهایی که واقعا گرما کلافه کننده است استفاده کرد و برای روزهای دیگر از روش های طبیعی و دکوراسیونی برای خنک کردن خانه استفاده کرد.

با خنک کردن خانه و پایین نگه داشتن دمای آن در مصرف آب و برق هم صرفه جویی می شود، ضمن اینکه با سر و صدا های عجیب و غریب هم سر و کار نداریم.

دما در سرتاسر جهان در حال افزایش است. هم درۀ مرگ کالیفرنیا و هم منطقه شین جیانگ چین شاهد افزایش دمای بالای ۵۰ درجه بوده‌اند. موج گرمای طوفانی نیز در سراسر دریای مدیترانه در حال فراگیری است و باعث می‌شود دمای هوا در بخش‌هایی از ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و یونان به بیش از ۴۰ درجه برسد.

در آینده تاثیر دمای سوزان فراتر از مناطقی خواهد بود که به طور سنتی گرم هستند. در واقع، تحقیقات اخیر نشان می‌دهند اگر افزایش دمای جهانی از ۱.۵ درجه سانتیگراد به ۲ درجه سانتیگراد ادامه یابد کشور‌هایی در عرض‌های جغرافیایی شمالی مانند انگلستان، نروژ، فنلاند و سوئیس با بیش‌ترین افزایش نسبی در روز‌های گرم ناخوشایند مواجه خواهند شد.

افراد در طول روز‌هایی که هوا بسیار گرم است به دنبال راه‌هایی برای خنک کردن خانه‌های خود هستند. تهویه مطبوع معمولا هنگامی که دما افزایش می‌یابد به راه حل پیش فرض تبدیل می‌شود و باعث خنک شدن سریع فرد و مقابله موثر با گرمای سوزان می‌شود.

با این وجود، واقعیت آن است که کولر گازی انرژی زیادی مصرف می‌کند و بسیاری از خنک کننده‌ها از گاز‌های فلوئوردار استفاده می‌کنند که در صورت نشت از ظرفیت بالقوه افزایش گرمایش جهانی برخوردارند. استفاده بی رویه از دستگاه‌های تهویه مطبوع در آینده منجر به افزایش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و گرم شدن بیش‌تر زمین خواهد شد. بنابراین، دانستن مراحل توصیه شده برای خنک نگه داشتن خانه در مواجهه با افزایش دما بدون آسیب رساندن به آب و هوا بسیار مهم است.

با راه حل‌هایی ساده می‌توان خانه را خنک کرد و احتیاجی نیست درجۀ کولر را بالا برد. با ما همراه باشید.

یک دستمال خیس روی گردنتان بگذارید

یکی از بهترین راه‌های خنک کردن بدن بدون کولر استفاده از یک پارچۀ خیس است. یک پارچۀ نخی را با آب سرد خیس کنید. سپس آن را پشت گردن خود قرار دهید تا احساس خنکی کنید. هر زمان که پارچه خشک شد می‌توانید دوباره آن را خیس کنید و روی گردن قرار دهید. قرار دادن پارچۀ خیس روی سایر نقاط بدن نیز می‌تواند به کاهش دمای بدن در تابستان کمک زیادی کند.

مچ دستتان را با آب سرد بشویید

یکی دیگر از روش‌های مفید برای خنک شدن در فصل تابستان این است که شیر آب سرد را باز کنید و مچ دستانتان را چند ثانیه زیر آن نگه دارید. زمانی که تحمل گرما سخت می‌شود، خنک کردن نقاط نبض بدن می‌تواند به کاهش دمای بدن شما کمک کند. هر چند که این روش موقتی است، اما می‌توانید هر چند باری که دوست دارید آن را تکرار کنید و از زیاد شدن دمای بدنتان جلوگیری کنید.

ظرف آب خنک پشت پنجره بگذارید

پشت پنجره های خانه تان یک ظرف بزرگ از آب قرار دهید. این ظرف‌های آب به سان چشمه‌های آب عمل می‌کنند و هنگامی که باد می‌وزد و از روی این ظرف ها عبور می‌کند خنک می‌شود و به این ترتیب هوای خانۀ شما هم خنک می‌شود. از این سازو کار قبلاً هم در بادگیرهای ایرانی استفاده می‌شده است.

پرده ها را بکشید

چیزی نزدیک به ۳۰ درصد از گرما از طریق در و پنجره‌ها وارد خانۀ شما می‌شود. پس تنها با کشیدن پرده‌ها به تنهایی می توان تا ۷ درصد در مصرف برق صرفه جویی کرد و دمای داخل خانه را تا ۲۰ درجه کاهش داد. به عبارتی کشیدن پرده‌ها از تبدیل شدن خونه شما به یک گلخانۀ کوچک جلوگیری می‌کند. مخصوصاً برای خانه هایی که پنجره آنها به سمت جنوب و یا غرب است.

از تهویۀ طبیعی استفاده کنید

یکی از راه‌های مأثر برای خنک کردن ساختمان‌هایی که تهویۀ ضعیفی دارند باز کردن پنجره‌ها در هنگام کاهش دمای بیرون است. این کار اجازه می‌دهد تا هوای گرم خارج شده و هوای خنک‌تر وارد شود.

هم چنین، می‌توان ویژگی‌های اضافی مانند دودکش‌های تهویه و دریچه‌های سقف را در طراحی ساختمان گنجاند تا به جریان پیدا کردن هوا بیش‌تر کمک کند. این ویژگی‌ها اغلب در آب و هوای گرم و خشک به ویژه در کشور‌های خاورمیانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از لحاظ تاریخی ساختمان‌های این منطقه دارای سازه‌های بلند و دودکش مانندی به نام بادگیر هستند که باد‌های سرد غالب را گرفته و به خانه‌ها هدایت می‌کنند. تهویۀ ساختمان با هوای خنک در شب نیز می‌تواند آن را برای مدت طولانی تری در طول روز خنک نگه دارد.

هم چنین می‌توان ساز و کار «تهویۀ متقاطع» را برای ساختمان‌ها در نظر گرفت جایی که نسیم تازه از یک روزنه وارد شده و از مسیر دیگری در طرف مقابل خارج می‌شود. در صورت لزوم، می‌توان این امر را با ترکیب حیاط‌های داخلی ارتقا داد؛ طرحی که قرن‌ها در آب و هوای گرم‌تر برای خنک نگه داشتن ساختمان‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

استفادۀ خاص از پنکه

حتی یک کولر هم نمی‌تواند یک نسیم مصنوعی خنک دریایی را به وجود بیاورد اما شاید با این ترفند و یک پنکه ساده شما بتوانید از پس آن بر بیایید. درون یک ظرف مناسب مقداری یخ قرار دهید. حال این ظرف یخ را به گونه‌ای در مقابل مسیر و جریان باد پنکه قرار دهید که باد منشعب شده از پنکه از میان یخ‌ها عبور کرده و سپس در فضای خانه جریان یابد. این باد تا چند متر سرمای خود را حفظ می‌کند و شما چیزی از یک نسیم کنار آب کم نخواهید داشت.

لوازم برقی اضافه و چراغ‌ها را خاموش کنید

لوازم برقی و لامپ‌ها از خودشان گرما تولید می‌کنند. در طول تابستان سعی کنید لوازم الکترونیکی اضافه و لامپ‌هایی که به آن‌ها نیاز ندارید را خاموش کنید. در صورتی که به وسیله برقی نیاز ندارید، بهتر است آن را از برق خارج کنید تا برق اضافی مصرف نشود.

هواکش‌ها را روشن کنید

یکی دیگر از راه‌های خنک کردن خانه در هوای گرم تابستان این است که همه فن‌ها را روشن کنید. فن هوای گرم داخل خانه را به بیرون هدایت می‌کند و از گرم شدن هوا جلوگیری می‌کند. برای خارج کردن رطوبت و گرما فن دستشویی و حمام را روشن کنید و هود آشپزخانه را هم برای مدتی روشن بگذارید تا هوای گرم به سمت بیرون منتقل شود.

استفاده از ملحفه‌های کتانی

به نظر می رسد باید زمان تغییر، تعویض و یا نظافت ملحفه و روتختی ها را باید کوتاه تر کنید. این کار نه تنها به بهداشت و تمیزی تخت و اتاق شما کمک می کند بلکه نقش به سزایی در هرچه بهتر شدن خواب و البته دمای تخت شما دارد. منسوجاتی مثل ملحفه و بالش های پشمی عایق های خوبی هستند ولی برای این فصل استفاده از کتان بهتر است چرا که این نوع پارچه بسیار بهتر هوا را از خود عبور داده و خنک تر هستند.

دمای بدن خود را خنک کنید

دمای بدن شما اگر خنک باشد دمای گرم بیرون کمتر روی شما اثر می‌گذارد. برای این کار راه‌های مختلفی وجود دارد. از نوشیدن نوشیدنی‌های خنک گرفته تا گذاشتن پارچۀ خنک بر روی مکان‌هایی از بدن که ضربان قوی‌تری دارند مثل مچ دست و گردن. ایدۀ دیگر انتخاب هوشمندانه لباس‌هاست که باز هم باید به سراغ لباس‌های نخی و نوعی از پارچه بروید که به راحتی هوا از میان بافت‌های آن  عبور می‌کند. در رابطه با رنگ‌ها هم حتماً از رنگ روشن استفاده کنید. موهای خود را کوتاه کنید یا ببندید. از غذاها و نوشیدنی‌های خنک و سرد استفاده کنید و کمتر گرمی‌جات بخورید. به جای تخت روی زمین بخوابید یا تخت خود را با روش‌های مختلف ضد گرما کنید.

 

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. هوایش رو روشن کنید، یخ ساز یخچال را روشن کنید، پنکه روشن کنید و … خو همون کولر رو به جای اینها روشن میکنیم، اینطوری که برق کمتر مصرف میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا