بهداشت و درمانمامان بابا

با این خوراکیها کبد را سم‍زدایی کنید

کبد از اعضای مهم بدن است که با ناپرهیزی و رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب ممکن است آسیب ببیند و تبعات خطرناکی به بار بیاورد.

مدرسه آنلاین – کبد اندام قابل توجهی است که معمولاً از فرد در برابر آسیب ناشی از ترکیبات بیگانه محافظت می‌کند. کبد مستعد آسیب‌های ناشی از ترکیبات شیمیایی است زیرا اغلب محل متابولیسم دیگر مواد است. کبد در بسیاری از عملکردهای فیزیولوژیکی مهم دیگر مانند هومئوستاز مواد مغذی، تنظیم گلوکز، سنتز و جذب کلسترول، سنتز فاکتورهای لخته شدن خون و متابولیسم داروها نقش دارد. اگرچه ظرفیت آن برای ترمیم و بازسازی آن را به یک اندام کاملاً قوی تبدیل می‌کند، اما اگر توانایی بازسازی کافی نباشد، یا اگر آسیب به کبد بسیار شدید باشد، ممکن است به نارسایی کبد و مرگ منجر شود.

یکی از مشکلات شایع کبد، تجمع سموم و مواد زائد در داخل آن است که می‌تواند به مشکلات جدی و نهایتاً به بیماری‌های کبدی منجر شود. لذا مراقبت از این عضو مهم، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در ادامه، با پاکسازی کبد با روش‌های خانگی آشنا می‌شویم.

پاکسازی کبد چیست؟

پاکسازی کبد فرآیندی است که هدف آن حذف سموم، مواد زائد و مواد شیمیایی غیرضروری از کبد است. در فرآیند سم‌زدایی کبد، روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روش‌ها به طور کلی، شامل یکی از موارد زیر هستند.

تغییر در رویۀ تغذیه‌ای و استفاده از یک رژیم غذایی خاص

مصرف داروها و مکمل‌های طبیعی

استفاده از گیاهان دارویی

هر یک از این روش‌ها به طریق خاصی به کبد کمک می‌کنند تا سموم را از بدن دفع کند و عملکرد بهتری داشته باشد. همچنین این کار، در بهبود کیفیت زندگی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کبدی تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

سمزدایی خانگی از کبد

چای بابونه

یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای کبد چای بابونه است که هضم آسان دارد و حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان‌ها است و به همین دلیل به سم‌زدایی از کبد کمک می‌کند. مصرف این دمنوش برای ساعات پایانی عصر توصیه می‌شود. کافی است مقداری گل بابونه را داخل لیوان آب جوش بریزید و بعد از خنک شدن آن را بنوشید. برای نتیجه گرفتن از این چای گیاهی مصرف آن برای حداقل دو هفته توصیه می‌شود.

 آب ولرم و لیموی تازه

هرچند مصرف آب ولرم حاوی آب لیموترش در ساعات اولیه صبح توصیه می‌شود اما اگر شب هم این نوشیدنی را مصرف کنید همان خواص را دارد. لیمو به پاکسازی کبد و کل بدن معروف است. برای تهیه این نوشیدنی‌ کافیست آب نصف لیموترش را داخل یک لیوان آب ولرم بریزید و برای نتیجه بهتر سه هفته متوالی این نوشیدنی را مصرف کنید.

چای زنجبیل و لیمو

ترکیب لیمو و زنجبیل، تجویز فوق‌العاده‌ای برای کاهش وزن است و ترکیب ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های موجود در هر دوی این مواد خوراکی، تاثیر عالی در سم زدایی و بهبود متابولیسم بدن دارد. کافیست یک برش کوچک از زنجبیل و آب نصف لیموترش را در یک فنجان آب جوش بریزید، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس آن را بنوشید. برای نتیجه بهتر مصرف سه نوبت در هفته از این نوشیدنی توصیه می‌شود.

چای نعنا

پس از خوردن یک شام کامل قطعا به یک نوشیدنی مفید برای هضم غذا نیاز دارید. برای این منظور چای نعنا توصیه می‌شود. می‌توانید برای تهیه این نوشیدنی گرم، مقداری برگ نعنا را داخل آب جوش بریزید و پس از چند دقیقه مصرف کنید. این دمنوش نیز برای سم‌زدایی از کبد بسیار مفید است.

چغندر و هویج

هویج حاوی گلوتاتیون است؛ پروتئینی که به سم زدایی از کبد کمک می کند. گلوتاتیون یک مولکول ساده است که به طور طبیعی در بدن ساخته می شود. از آنجا که بدن مداوم در معرض مواد شیمیایی محیطی قرار دارد، مهم است که مواد غذایی حاوی گلوتاتیون را روزانه مصرف کنید. هویج و چغندر هر و حاوی فلاونوئیدها و بتاکاروتن بسیار بالا هستند. خوردن هویج و چغندر به تحریک و بهبود کلی عملکرد کبد کمک می کند.

گریپ فروت

یکی دیگر از منابع گلوتاتیون است. این میوه همچنین غنی از ویتامین ث و آنتی اکسیدان ها است که تمیزکننده های قدرتمند کبد محسوب می شوند. علاوه بر این، گریپ فروت شامل ترکیباتی است که در ساخت آنزیم های موثر در سم زدایی کبد کمک کننده هستند.

سم زدایی کبد با سیر

حاوی ترکیبات متعددی است که آنزیم های کبدی را برای پاک کردن سموم بدن فعال می کند. دو ماده مغذی قدرتمند موجود در سیر آلیسین و سلنیوم هستند که در محافظت از کبد و سم زدایی از بدن نقش موثر دارند.

کنگر فرنگی

مصرف کنگر فرنگی باعث تحریک ترشح صفرا از کبد می‌شود و از این طریق، سموم انباشته در کبد را دفع می‌کند. به ‌علاوه اینکه میزان چربی ذخیره‌شده در کبد و سایر اندام‌ها را هم کاهش می‌دهد. مصرف دمنوش آرتیشو آنزیم‌های کبدی را تنظیم می‌کند و باعث دفع سموم از کبد می‌شود. برای تهیه این دمنوش کافی است ۱۰ تا ۲۰ عدد برگ آرتیشو را با ۴ لیوان آب برای ۱۵ دقیقه بجوشانید و پس از صاف کردن، روزانه بعد از غذا میل کنید. قبل از مصرف این دمنوش حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنید.

چای زردچوبه

چای زردچوبه، یکی از مهم‌ترین روش‌های سم زدایی از کبد است به این دلیل که ترکیبات موجود در آن کیسه صفرا را تحریک می‌کند و سبب تولید صفرا می‌شود. کبد از مایع صفرا برای سم زدایی استفاده می‌کند. رنگ زرد زردچوبه به دلیل ماده‌ای به نام کورکومین است که سبب تحریک صفرا می‌شود. معمولا برای تهیه چای زردچوبه از زردچوبه تازه، زنجبیل تازه، فلفل سیاه، دارچین، شیر نارگیل و عسل استفاده می‌شود که هر یک خواص فوق العاده‌ای دارند.

 آب سبزیجات خام را بنوشید

برای مدتی محدود سعی کنید مصرف سبزیجاتتان و به خصوص آب سبزیجات خام را زیاد کنید. البته این در صورتی است که بیماری دیگری نداشته باشید. حتما از قبل باید با پزشک خود مشورت کنید.

اکثر افراد با خوردن ۴-۵ واحد سبزیجات در یک وعده مشکل دارند ولی به منظور اینکه سم زدایی کبدتان اثربخش باشد باید این سطح از مصرف سبزیجات را حداقل برای چند روز ادامه دهید. مصرف آبمیوه می‌تواند بهترین انتخاب بعدی‌تان باشد زیرا مصرف آبمیوه و یا حتی سبزیجات، سم زدایی را بسیار آسان‌تر می‌کند.

آبمیوه آسان‌تر هضم می‌شود که جذب و گوارش را برای بدن آسان می‌کند. محتوای فیبری، حذف سم از بدن را تسریع می‌کند و در همین حین مسیر گوارشی را پشتیبانی می‌کند. نکته قابل توجه این است که باید آب سبزیجات خام را بخورید تا مؤثر واقع شود، زیرا هر فرآیندی مانند پختن، بخارپز و … که روی آن انجام شود می‌تواند مواد معدنی، ویتامین‌ها و پلی فنول‌ها را از بین می‌برد.

سبزیجاتی که می‌توانند برای سم زدایی استفاده شوند عبارتند از کلم بروکلی، گل کلم، کلم، خیار، چغندر، هویج و سبزیجات دیگر. می‌توانید برای طعم‌دار شدن نعنا، جعفری و لیمو را اضافه کنید.

عرق کاسنی

عرق کاسنی برای درمان بیماری‌های پوستی و کبدی و پاکسازی کبد در طب سنتی توصیه می‌شود. یک و نیم فنجان عرق کاسنی را با یک و نیم فنجان عرق شاه‌تره مخلوط کنید و روزی سه وعده (هر وعده یک فنجان) پیش از غذا میل کنید.

مصرف چربی را کاهش دهید

یکی از عملکردهای کبد در بدن ذخیره‌سازی چربی اضافی اطراف این اندام است. این چربی با عناوینی همچون چربی عمیق یا چربی احشایی شناخته می‌شود. چربی احشایی عبارتی است که برای توصیف چربی عمیقی که اطراف اندام‌هایی همچون قلب و کبد را احاطه کرده است، به کار می‌رود.

این نوع چربی متضاد با چربی زیر پوستی است که زیر پوست قرار دارد. سعی کنید پوست روی شکمتان را محکم بگیرید و ببینید چقدر لاغر یا چاق است. اگر یک کمر پهن و برآمده و یک پوست نازک دارید پس احتمالا چربی‌های احشایی دارید. اما فردی که کمر باریک و پوست نازک دارد اینگونه نیست. این موضوع هم به خاطر این است که چربی احشایی در قسمت‌های میانی بین اندام‌ها ذخیره می‌شود که باعث می‌شود کمر پهن و عریض به نظر برسد. بر خلاف چیزی که به ذهن می‌رسد، چربی احشایی در واقع می‌تواند بسیار خطرناک‌تر از چربی زیر پوستی باشد.  استفاده از یک رژیم غذایی سم زدا که مصرف کلی کالری را کاهش می‌دهد می‌تواند تأثیرات طولانی داشته باشد، به ویژه اگر زمینه بیماری‌های کبدی را در خانواده داشته باشید.

رژیم غذایی مناسب برای افراد درگیر با مسمومیت کبدی

خوشبختانه منوی غذایی افرادی که از بیماری‌های کبدی رنج برده یا با مسمومیت کبدی درگیر هستند محدود نیست، بلکه برعکس این افراد می‌توانند انواع خوراکی‌های سالم و خوشمزه را میل کنند که نه فقط برای کبد مفید است بلکه نقش پاک‌سازی و سم‌زدایی کبد را هم به‌خوبی ایفا می‌کنند مانند:

*غلات کامل یکی از بهترین و مفیدترین منابع غذایی برای افراد درگیر با سمیت کبد و بیماران کبدی هستند. غلات کامل را می‌توان به شکل سبوس، نان گندم کامل یا غلات، برنج قهوه‌ای، پاستای غلات کامل یا حریره مصرف نمود. جوی کامل، گندم سیاه، بلغور جوی دوسر و ذرت را هم به این منو اضافه کنید.

*میوه و سبزیجات باید بخش عمده رژیم غذایی بیماران کبدی را تشکیل دهند، چراکه این گروه از خوراکی‌ها سرشار از مواد مغذی ضروری هستند، به ‌علاوه اینکه به‌راحتی هضم می‌شوند و مهم‌تر از همه میوه و سبزیجات آنتی‌اکسیدان دارند که از کبد محافظت می‌کند.

*بیماران کبدی و افرادی که از سمیت کبدی رنج می‌برند باید روغن زیتون، روغن کانولا و روغن تخم بزرک در رژیم غذایی‌شان مصرف کنند.

*مصرف پروتئین سالم به شکل شیر کم چرب و فراورده‌های لبنی همراه با گوشت بدون چربی، لوبیا، تخم مرغ و فراورده‌های سویا هم باید حتماً در رژیم غذایی مبتلایان به بیماری‌های کبدی و افرادی باشد که از مسمومیت کبد رنج می‌برند.

*مصرف غذاهای سرخ‌کردنی و چرب، مشروبات الکلی و فست فودها باعث ایجاد اختلال در کارکرد کبد و بیماری‌های کبدی می‌شود. برای حفظ کبد در مقابل بیماری‌های کبدی باید رژیم غذایی متعادل و غذاهایی را انتخاب نمود که نقش تمیزکننده کبد و تصفیه‌کننده خون را ایفا می‌کنند. برای حفظ سلامت این اندام حیاتی بدن باید برخی خوراکی‌ها را حذف کنید و پاک‌کننده‌های طبیعی کبد را در رژیم غذاییتان بگنجانید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا