جدیدترین اخبار

چطور فرزند خود را برای آزمون تیزهوشان و مدارس سمپاد آماده کنیم؟

  والدین به دلایل گوناگون تمایل دارند که توانایی هوشی فرزندشان را بررسی کنند. برخی فرزندانشان را جهت آمادگی برای آزمون تیزهوشان به آموزشگاه تیزهوشان برای تقویت درسی می‌فرستند تا بتوانند برای قبول شدن در مدارس سمپاد که نیازمند نمره‌ی مناسب در آزمون هوش برای ورود به این مدارس است را کسب کنند.

مدرسه آنلاین – دیگران ممکن است بخواهند بفهمند آیا فرزندشان با مشکلات یادگیری مواجه هستند یا خیر. همچنین، والدین دیگر نیز ممکن است به دنبال کشف نقاط قوت و ضعف ذهنی فرزندشان باشند. در ادامه این مقاله به شرایط ورود به مدارس تیزهوشان، مدارس سمپاد و … می‌پردازیم.

آمادگی برای آزمون تیزهوشان مدارس سمپاد

هر سال در پایان دو مرحله‌ی تحصیلی ششم و نهم، آزمون تیزهوشان پایه ششم و نهم به صورت هماهنگ در سراسر کشور برگزار می‌شود. دانش‌آموزان مایل به شرکت در این آزمون، باید اطمینان حاصل کنند که تمامی اقدامات لازم و آمادگی برای آزمون تیزهوشان را به موقع انجام دهند تا به مشکلی در روز برگزاری آزمون برنخورند، از جمله این اقدامات، فراهم کردن وسایل مورد نیاز برای شرکت در آزمون تیزهوشان است.

مدارس سمپاد چیست؟

یکی از رایج‌ترین سوالات کاربران این است که مدارس سمپاد چیست؟ سمپاد، خلاصه عبارت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان است. مدارس سمپاد به عنوان یکی از معتبرترین و پرطرفدارترین مدارس در داخل کشور شناخته می‌شوند. به همین دلیل، هر ساله تعداد زیادی دانش‌آموز برای ورود به این مدارس در یک محیط رقابتی شرکت می‌کنند تا دانش علمی خود را ارزیابی کنند.

به طور خاص، سمپاد به عنوان سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مسئول برگزاری آزمون ورودی به مدارس تیزهوشان است. این سازمان مسئول نظارت بر مدارس تیزهوشان است و مدارسی که تحت نظر آن هستند، با نام “مدارس سمپاد” یا “مدارس تیزهوشان” شناخته می‌شوند. فرآیند ثبت نام در مدارس سمپاد کمی با ثبت نام در مدارس دیگر متفاوت است.

چگونه فرزند خود را برای آزمون تیزهوشان و مدارس سمپاد آماده کنیم؟!

اگر فرزندی دارید که می‌خواهید او را در آمادگی برای آزمون تیزهوشان کمک کنید یا شما خود دانش‌آموز هستید و قصد شرکت در آزمون ورودی را دارید، حتماً به نکات زیر توجه کنید.

1_ از اهمیت آزمون تیزهوشان برای فرزندتان صحبت کنید!

برای افزایش انگیزه و اشتیاق فرزندتان برای مطالعه و آماده‌سازی برای آزمون تیزهوشان، ابتدا با او در مورد اهمیت این آزمون و مزایای تحصیل در مدارس تیزهوشان صحبت کنید. به او توضیح دهید که قبولی در این آزمون می‌تواند فرصت‌های زیادی را برایش در آینده فراهم کند. همچنین بهتر است راهکارهای انگیزشی را با توجه به نیازها و ویژگی‌های فرزندتان در نظر بگیرید؛ زیرا این مسئله برای هر دانش‌آموز ممکن است متفاوت باشد.

2_ منابع آموزشی مناسب را انتخاب کنید!

جهت آمادگی برای آزمون تیزهوشان، به منابع آموزشی مناسبی نیاز دارید. این منابع می‌توانند شامل کتاب‌های کمک‌آموزشی، جزوات و نمونه سوالات آزمون‌های گذشته، ثبت نام در بهترین آزمون آزمایشی تیزهوشان و شرکت در کلاس‌های آمادگی آزمون باشند. استفاده از این موارد باعث افزایش مهارت‌های تست زنی دانش‌آموزان می‌شود و آن‌ها را به بهترین شکل برای شرکت در آزمون تیزهوشان آماده می‌کند.

3_ برنامه‌ریزی منظمی داشته باشید!

جهت عملکرد عالی و آمادگی برای آزمون تیزهوشان، برنامه‌ریزی منظمی لازم است. در این برنامه، زمان کافی برای مطالعه و حل سوالات را اختصاص دهید و به او کمک کنید تا زمان خود را به طور موثر مدیریت کند. از مطالعه مداوم و متوالی خودداری کنید و در طول زمان، به طور منظم مثلاً هر 25 دقیقه، 5 دقیقه یا بعد از گذشت یک ساعت و 15 دقیقه، استراحت کنید.

4_ فرزندتان را به مطالعه تشویق کنید!

برای کسب موفقیت در آزمون تیزهوشان، انگیزه کافی برای مطالعه بسیار اهمیت دارد و نقش والدین در این زمینه بسیار حیاتی است. شما می‌توانید با تشویق فرزندتان، به او کمک کنید تا علاقه‌مند به مطالعه شده و در صورت لزوم، با روش‌های مطالعه موثر آشنا شود.

5_ از استرس فرزندتان بکاهید!

استرس می‌تواند توانایی عملکرد دانش‌آموزان در آزمون را کاهش دهد، بنابراین، کنترل استرس یکی از مهم ترین قدم های آمادگی برای آزمون تیزهوشان است. برای این کار، می‌توانید با او صحبت کنید و اطمینان دهید که از او حمایت می‌کنید. همچنین، می‌توانید به او کمک کنید تا با تکنیک‌های کاهش استرس آشنا شود.

6_ در روز آزمون کنار فرزندتان باشید!

در روز آزمون، در کنار فرزندتان حضور داشته باشید و سعی کنید به او آرامش بخشید. همچنین، از او پشتیبانی کنید تا در زمان مناسب و به موقع در محل آزمون حاضر شود.

سه عادت موثر بر نتیجه‌ی آزمون هوش کودکان

محیط زندگی کودکان تأثیر زیادی بر هوش آن‌ها دارد و این تأثیر فقط به ژنتیک برنمی‌گردد. تحقیقات نشان داده که سه رفتار می‌تواند به بهبود عملکرد هوشی کودکان کمک کند. کودکانی که این سه رفتار را از خود نشان دادند، در آزمون‌های هوش به میزان ۴ درصد بیشتر از دیگران نمره به دست آوردند. این تفاوت ممکن است کوچک به نظر بیاید، اما وقتی از ورود به مدارس تیزهوشان صحبت می‌شود، این ۴ درصد می‌تواند تفاوت قابل توجهی ایجاد کند.

1_ محدودیت در زمان تماشای صفحه‌ نمایش

والدین باید زمانی که کودکانشان با دستگاه‌های الکترونیکی مانند گوشی‌ هوشمند، تبلت، رایانه یا تلویزیون سرگرم می‌شوند را به حداکثر ۲ ساعت در روز محدود کنند. شواهد متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده نامناسب و بی‌حد و مرز از این دستگاه‌ها، اثرات منفی بر رشد مغز کودکان دارد.

2_ 9 تا 11 ساعت خواب در شب

خواب بر حافظه و سرعت فعالیت‌های ذهنی تأثیر قابل توجهی دارد و هر دوی این عوامل تأثیر مهمی بر نتایج آزمون‌های هوش دارند.

3_ 60 دقیقه فعالیت بدنی در روز

انجام هر گونه فعالیت بدنی مانند دوچرخه‌سواری، بازی در پارک یا حتی دویدن در حیاط خانه، می‌تواند توانایی‌های شناختی کودکان را تقویت کند. انجام حداقل ۶۰ دقیقه ورزش در روز با راهنمایی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، با دستورالعمل‌های آن‌ها برای فعالیت بدنی کودکان تطابق دارد.

اضافه کردن این سه عادت به برنامه روزانه فرزندتان در جهت آمادگی برای آزمون تیزهوشان، نقش بسزایی خواهد داشت و ممکن است به موفقیت هرچه بیشتر او کمک کند. این رفتارها ممکن است موفقیت فرزند شما در آزمون تیزهوشان را تضمین نکنند، اما به وی کمک می‌کنند تا در آزمون بهترین عملکرد ممکن را داشته باشد.

چرا علاقه‌مندان به تحصیل در مدارس سمپاد افزایش یافته اند؟!

در دهه‌های ۸۰ و ۹۰، زمانی که اسم مدارس تیزهوشان ذکر می‌شد، مردم به یاد سختگیری‌ها و افسردگی‌های دانش‌آموزان می‌افتادند. این امر باعث شده بود که بسیاری از والدین علاقه‌ای به ثبت‌نام فرزندانشان به این مدارس نداشته باشند و حتی اگر دانش‌آموزان قبول شوند، مخالفت کنند. اما در سال‌های اخیر، با تغییر رویه‌ها در مدارس تیزهوشان، تعداد داوطلبان آزمون‌های استعداد درخشان که به مدارس تیزهوشان معروف است، افزایش یافته است.

اف ریاضی مرکز تخصصی آموزش تیزهوشان در ایران

آموزشگاه اف ریاضی از سال ۱۳۸۴ به صورت تخصصی در زمینه تیزهوشان است. این مجموعه با برترین اساتید کشور، خدمات مشاوره رایگان تیزهوشان، برگزار کردن آزمون‌های شبیه ساز تیزهوشان و کلاس‌های هوش و استعداد تحلیل در خدمت دانش آموزان تیزهوشان پایه ششم، هفتم و… است. اف ریاضی  کمک بسزایی به دانش آموزان در آمادگی برای آزمون تیزهوشان می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت friazi.com مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا