خبر ویژه

فرار صداوسیما از درخواست‌ها برای حذف تبلیغات کنکوری

به تازگی یکی از خبرگزاری های مطرح کشورمان در پی درخواست تعداد زیادی از مخاطبان خود موضوع درخواست تبلیغات کنکوری را از سازمان صداوسیما درخواست کرده است، اما از قرار معلوم در این رابطه با پاسخ روشنی رو به رو نشده است!

مدرسه آنلاین – اینکه تبلیغات کنکوری صداوسیما در گمراه شدن دانش آموزان، ایجاد استرس در آنها و نیز دامن زدن به بی عدالتی ها در نظام آموزشی کشور نقش مثبتی دارد، برای کمتر کسی مورد قبول نیست و شاید خود مدیران ارشد این سازمان نیز چنین اعتقادی دارند.

با این وجود در پاسخ به درخواستی شفاف و روشن مبنی بر حذف تبلیغات کنکوری و جلوگیری از دانش زدن به این بی عدالتی ها واکنش روشنی نشان نمی دهند که تنها برداشت از آن همین جذاب بودن منابع مالی این تبلیغات برای آنها است!

در همین رابطه فارس نوشت: ر سال‌های اخیر بسیاری از کارشناسان آموزشی کشور، نسبت به حجم بالای تبلیغات کنکوری مؤسسات آموزشی و رویه تبلیغ مؤسسات کنکوری در صداوسیما انتقادات خود را ابراز داشته‌اند. انتقاداتی که امروزه یک سوی آن خانواده‌های داوطلبان کنکور ایستاده‌اند و سوی دیگر آن صاحبنظران موافق با حذف کنکور قرار گرفته‌اند.

آذرماه سال ۹۷ سیدمرتضی میرباقری معاون وقت سیما با توجه به برخی انتقادات نسبت به آثار سوء حجم بالای برنامه‌های تبلیغات مؤسسات کنکوری دستور داد تا شبکه‌های مختلف تلویزیون مدت زمان این برنامه‌ها را به نصف کاهش دهند. در آن برهه مسئولان آموزش و پرورش از پخش فراوان و متعدد برنامه‌های کنکوری در شبکه‌های تلویزیون گلایه کرده بودند و وزیر آموزش و پرورش نیز در نامه‌ای به رئیس سازمان صداوسیما خواستار بازنگری در پخش این برنامه‌ها شده بود.

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم نیز در گفت‌وگویی عنوان کرده بود: «بالاخره صداوسیما با کمبود منابع مواجه است و این موضوع درآمد خوبی برایشان دارد؛ پس از آن استفاده می‌کنند، اما آنچه مهم است این است که قانون گفته است تو که می‌خواهی کتاب کمک ‌درسی را تبلیغ کنی، باید از مرجع تخصصی‌اش که آموزش و پرورش است، مجوز بگیری.»

همچنین عبدالرسول عمادی، رئیس وقت مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم در نشست «مافیای کنکور» که در خبرگزاری فارس برگزار شده بود، درباره گردش مالی فعالیت‌های ناسالم مافیای کنکور اظهار کرده بود: ما به مجموعه فعالیت‌های ناسالمی که در حوزه آموزش صورت می‌گیرد به مافیای کنکور تعبیر می‌کنیم. زیرا این فعالیت‌ها به افزایش استرس، هزینه‌های خانواده‌ها و ایجاد فضای پرتنش در جامعه کمک می‌کند. به دلیل گردش مالی که در جریان کنکور وجود دارد اقدام به تبلیغات ناسالمی در  فضای رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی می‌کنند.

در حالی که حجم گسترده و شیوه تبلیغات مؤسسات کنکوری در تلویزیون انتقادهای بی‌شماری را روانه بخش بازرگانی رسانه ملی کرده است، جمعی از کاربران سامانه «فارس من»، اخیرا با ثبت پویشی خواستار ممانعت از پخش تبلیغات مؤسسات کنکوری از شبکه‌های تلویزیونی صداوسیما شده‌اند.

در متن این پویش آمده است: با توجه به حساسیت جدی برهه سنی نوجوانان و جوانان کنکوری و همچنین القای احساس ترس توسط تبلیغ گران این حوزه (مشاوره و آموزش و یا کتاب‌های کمک آموزشی) از مسئولین مربوطه خواهشمندیم نسبت به حذف این گونه تبلیغات از شبکه‌های تلویزیونی اقدام نمایند، استرس کنکور خود ضربه جدی به روحیات دانش آموزان وارد می‌کند تشدید آن امری غیر قابل پذیرش است. اجازه ندهیم برخی ترس را به فرزندان ما بفروشند!

پیگیری‌های خبرگزاری فارس از اداره کل بازرگانی سازمان صداوسیما طی روزهای گذشته، درباره درخواست مطرح شده از سوی کاربران «فارس من» مبنی بر اصلاح رویه تبلیغات مؤسسات کنکوری در شبکه‌های تلویزیونی تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده و دفتر مدیریت پخش و پذیرش آگهی‌های اداره کل بازرگانی سازمان صداوسیما، پاسخگویی در این زمینه را به ارسال نامه‌ای مکتوب به این اداره منوط کرد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. همین معلمه رو من‌ دیدم
    لامذهب کپ دلال های چاله میدون بود
    عجیب و غریب
    معلم هم معلم های قدیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا