تربیتیمامان بابا

روانشناسی رنگها؛ شما چه رنگی هستید؟

رنگ‌ها تأثیر شگرفی بر زندگی و روحیۀ فردی و جمعی افراد دارد. یک دقیقه دنیا را بدون رنگ تصور کنید. بسیار غریب و نازیبا می‌شود. رنگ‌ها برای زندگی ضروری‌اند و نقش مهمی در زندگی ما دارند.

مدرسه آنلاین– رنگ ها نقش حیاتی در زندگی روزمرۀ ما دارند و بسیاری از فعالیت ها و واکنش‌های ما تحت تأثیر آنهاست. هر رنگی تأثیر منحصر به فردی بر افراد دارد و باعث ایجاد واکنش های مختلفی می شود. روانشناسان معتقدند افراد با توجه به رنگی که انتخاب می‌کنند و دوست دارند، روحیات و شخصیت‌های متفاوتی دارند. یعنی از روی رنگ دلخواه افراد می‌توان شخصیت آنها را تا حدودی شناخت. در زیر به ویژگی رنگ‌ها و افراد دوستدار آنها می‌پردازیم.

آبی

آبی رنگ مورد علاقه مردم بسیاری در سراسر جهان است، افرادی که این رنگ را دوست دارند، عمدتا آدم های احساساتی ای هستند که طبیعتا صلح جو هستند و آرامش را در معنویت می بینند.

این رنگ پرطرفدار سبب می شود بدن مواد شیمیایی آرامش بخش تولید کند، پس بسیار مناسب اتاق خواب کودکان است. این رنگ آبی می تواند سرد و یأس آور هم باشد. در مصاحبه های شغلی با پوشیدن رنگ آبی، وفادار به نظر برسید. همچنین افراد در اتاق های آبی فعال ترند.

این رنگ مناسب خانه‌های به شدت آفتاب گیر است زیرا با القای حس سرما، دمای اتاق تعدیل می کند و فضایی با دمای متعادل به وجود می آورد. این رنگ کاهنده تعداد تنفس است و استفاده از آن برای افراد دارای استرس و فشارهای عصبی بسیار توصیه می شود.

طرفداران این رنگ افرادی زیرک، وفادار، برون گرا و صادق هستند. اگر در مکانی از خانه از رنگ قرمز استفاده کردید برای کاهش میزان شدت آن در کنار آن از رنگ آبی استفاده کنید. با استفاده از این رنگ می توانید هوس و احساسات و هیجانات خود را کنترل کنید.

افراد علاقمند به این رنگ ظاهر آرام دارند و دیگران به آنها احترام زیادی قائل هستند. این افراد در خرید و پوشش لباس قناعت می کنند. میل به تنهایی دارند و پشتکار زیادی دارند و همیشه کارهای خود را از روی نظم و ترتیب و بر پایۀ قواعد معینی انجام می دهند.

قرمز

قرن‌هاست که قرمز به معنی شور و اشتیاق و احساسی شناخته شده است. به همین دلیل دادن یک دسته رز قرمز به یک فرد نشانه زیاد دوست داشتن اوست.

از سیب قرمز و رز گرفته تا گوجه فرنگی و ماشین آتش‌نشانی همه را جزو قرمز حساب کنید. افرادی که به طیف‌های قرمز علاقه دارند، عموماً خوشبین، برون‌گرا، مرفه و مشتاق به زندگی هستند.

زرد محرک عضلات و اعصاب

رنگ زرد اعصاب را تقویـت کرده و ذهن را به تحریک وا می‌دارد. ضمناً اعصاب حرکتی را فعـال و در عضـلات انـرژی تولیـد می‌کند. نیروی درون رنگ زرد شدیداً به تقویت فکر انسان کمک می‌کند و موجـب آرامش و خوشحالی در روحیه انسان می‌شود. زرد در بیشتر کشورها مفهوم مطلـوب بـودن را دارد. این رنگ بیشتر اثر تلقینی دارد و رنگی روحانی، ایده آل، فیلسـوفی و تحریـک کننده فکر و آرام‌کننده برخی حالات عصبی به‌شمارمی‌آید. کسانی که رنگ زرد را دوست دارند، عموماً افراد شادی هستند. اما در نگاه عمیق‌تر، کسانی که علاقمند به زرد هستند، افراد روشنفکر و ماجراجویی بوده و برای آزادی ارزش زیادی قائلند.

سبز سمبل باروری و آرامش

رنگ سبز چون در طبیعت زیاد دیده می‌شود نشانه باروری، تـازگی، ایمنـی و کامیـابی اسـت. سبز از دید روانشناسی رنگ‌ها، رنگی است که انسان را آرام می‌کند، درد را کاهش می‌دهد و احسـاس امنیت ایجاد می‌کند. رنگ سبز نشانه حرکت و به جلو روندگی اسـت، همچنـان کـه در چـراغ راهنمایی و رانندگی این معنا دیده می‌شود. اکثر افرادی که رنگ سبز را دوست دارند مضطرب و انعطاف پذیرند. اگر دنبال شریک تجاری می‌گردید سعی کنید سبز دوست باشد. سبزها اغلب اصلاح‌گرند و بسیار علاقه به نصیحت کردن دارند. همچنین آن‌ها کوشش و پشتکار عجیبی دارند.

رنگ نارنجی

دوستداران رنگ نارنجی اعتماد به نفس بالایی دارند. نارنجی رنگ توانايی، انرژی، گرما، آسايش و اعتماد به نفس، مشابه رنگ قرمز است و حس گرما و صميمت ايجاد می کند. می توانيد در اتاق نشيمن و جايی که افراد خانواده دور هم جمع می شوند از آن استفاده کنيد. افراد در برابر نارنجی دو واکنش نشان می دهند. يا عاشق آن می شوند يا از آن متنفر می شوند. نارنجی اصولاً با زرق و برق، اشتعال، توانايی، انرژی، گرما، و آسايش در ارتباط است. رنگ توانايی، انرژی، گرما، آسايش و البته اعتماد به نفس، درست با خصوصياتی شبيه رنگ قرمز با اين تفاوت که احساس جوانی مضاعف به بيننده منتقل می کند. در منزل افراد مسن و خانه‌های سالمندان بيشتر از اين رنگ برای در و ديوارها استفاده می کنند. نارنجی يكی از معدود رنگ هايی است که به بيننده قدرت بيان احساسات را می دهد. نارنجی خاصيت ضد افسردگی هم دارد. برای همين خيلی از طراحان از آن برای رنگ اتاق بچه ها استفاده می کنند. رنگ نارنجی کج خلقی و زودرنجی را خيلی کم می کند. در جاهايی از منزل که رنگ‌ها کسل کننده و يک دست هستند، نارنجی به عنوان يک تشديد کنندۀ رنگ به ميدان می آيد. در خانه‌ای که رنگ پرده و مبل ها همه يكسان است از کوسن های نارنجی استفاده کنيد.

بنفش

طیف‌های بنفش از اسطوخودوس تا بادمجان یعنی از بنفش مایل به آبی تا بنفش مایل به قرمز، حالت دراماتیک و خاصی به هر دکوراسیون می‌دهند. دوستداران رنگ بنفش خود نیز دراماتیک، احساسی و افراد هنرمند و متفاوتی هستند.

مشکی

استفاده کم از مشکی در دکوراسیون از نظر کلاس، نشانۀ قدرت است. آن‌هایی که مشکی را می‌پسندند، بر این تأکید می‌کنند که چیزهای ناگفته زیادی دارند. اگر شما سیاه را دوست دارید چه شخصیتی دارید؟ خوب، شما ظریف و با شکوه هستید، شخصیتی دارید که خودنمایی را دوست ندارید، اما خودتان به یکی از آنها تبدیل شده اید که خودنمایی می کنند. آنها دوست دارند که به عنوان موجودات مرموز درک شوند و از آشفتگی ظاهری مردم در مورد درک انگیزه های واقعی شان لذت ببرند.

این رنگ برای مد پرطرفدار است چون شخص را لاغرتر نشان می دهد. رنگ مشکی نشان دهنده اطاعت و فرمانبرداری است به همین دلیل کشیش ها رنگ مشکی می پوشند. لباس مشکی می تواند مقهور کننده باشد، یعنی با پوشیدن این لباس منزوی یا شرور به نظر برسید.

سفید

افرادی که سفید را برای محیط اطراف خود انتخاب می‌کنند، سفید را به تمیزی برف می‌بینند. استفاده از سفید نشانۀ شخصیتی است که راحتی را در سادگی می‌یابد و دنیا را از دریچۀ جوانی و معصومیت می‌بینند.

رنگ خرمایی مایل به قرمز

این رنگ اغلب رنگ موردِ علاقه افراد سالمند است، که معمولاً در طول زندگی خود با برخی از سختی ها روبه رو هستند و این موضوع آنها را به دلیل تجربه‌هایشان، قوی تر و بالغ‌تر می‌کند. چنین افرادی طبیعتاً سخاوتمند هستند و بنابراین در بین دوستان و خانواده‌شان محبوبند.

رنگ قهوه‌ای

شما قابل اعتماد، صبور و مهربان و یک انسان فوق‌العاده هستید، شما معمولا قبل از تصمیم گیری های مهم باید 1000 بار فکر کنید. باثبات و مقدس، شاعرپیشه و کمی فیلسوف مآب هستید. به ندرت تغییر عقیده می دهید و بعد از تصمیم گیری آن را عملی می کنید.

این افراد در نگهداری پول و اسرار دیگران قابل اعتماد هستند. آنها به درستی پولشان را خرج و مقداری را نگه می دارند. برخی مواقع با اطرافیان خود رفتار خشونت آمیزی در پیش می گیرند. در عشق بدبین و تند نیستید. شخصی منطقی هستند و فقط به خودشان اعتماد دارند.

بژ

اگر کمال و زیبایی مدرن مورد نظر شماست، اما سفید و قهوه‌ای از نظر شما خشک و سردند، بژ رنگی خنثی، گرم و ایده‌آل کسانیست که به دنبال سادگی و در عین حال استحکام و رنگ‌های زمینی هستند. کسانی که به دنبال بژ هستند، شخصیت‌های آرامی دارند و از این آرامش لذت می‌برند.

خردلی

دوستداران رنگ خردی اغلب افراد خوش قلب و ملاحظه کاری هستند. دوستی برایشان یک دنیا ارزش دارد؛ با همه دوست هستند، اما باید مواظب باشند چون بعضی مواقع اعتماد کردن به هر کسی دردسر ساز می‌شود.

ارغوانی 

ارغوانی‌ها پایشان روی زمین است و سر و فکرشان در ابرها پرواز می‌کند. عاشق دین و عرفانند. اندیشمند و عاشق مناظره و اثبات حقایق، اما هنوز معلوم نیست که چرا یک دفعه از این رو به آن رو می‌شوند و بنابراین اصلاً به فکر پیش‌بینی آن‌ها نباشید. لئوناردو داوینچی معتقد بود که رنگ ارغوانی می‌تواند قدرت تفکر انسان را تا ۱۰ برابر افزایش دهد. این رنگ قدرت تخیل را در کودکان افزایش می‌دهد. اگرچه این رنگ در بعضی از کشورها دلالت بر سوگواری و مرگ نیز دارد ولی در بسیاری از فرهنگ‌ها نشانه نجابت و شرافت است. این رنگ چون کم‌تر در طبیعت دیده می‌شود اسـتفاده از آن در طراحی بسته‌بندی غذاها باید با احتیاط انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا