تربیتیمامان بابا

مهارت دوست پیدا کردن در مدرسه را با این روش‌ها بالا ببریم

بعضی از دانش‌آموزان با وجود گذشت مدت‌ها، از مدرسه فراری هستند و دوست ندارند به مدرسه بروند. یکی از علت‌هایی که باعث می‌شود بچه‌ها مدرسه را دوست نداشته باشند، روابط اجتماعی ضعیف آنها و پیدا نکردن دوست است.

مدرسه آنلاین – مدرسه از محیط‌هایی است که بچه‌ها با هم دوست می‌شوند، بازی می‌کنند و علاوه بر علم‌آموزی از با هم بودن لذت می‌برند. در این میان برخی از دانش‌آموزان هستند که برایشان پیدا کردن دوست سخت است و خیلی از مواقع تنها هستند، از این رو مدرسه را دوست ندارند.

گاهی معلم‌ها با والدین دربارۀ این مسئله صحبت می‌کنند و گاهی هم خود دانش‌آموزان از تنها بودن در مدرسه به مادر و پدر خود می‌گویند. گرچه والدین نمی‌توانند برای فرزندان خود دوست پیدا کنند اما می‌توانند مهارت‌های دوست‌یابی آنها را تقویت کنند.

این مشکل به نداشتن عزت نفس کودک یا نوجوان برمی گردد. وقتی خود را ضعیف و با عیب می بیند. کودکان در هنگام تولد شناختی از خود ندارند اما هر چه بزرگتر می شوند از روی حرف دیگران خود را می سنجند. دختر شلخته، پسر تنبل و … کم کم بچه باور می کند این صفات را دارد. بنابراین اعتماد به نفسش کم شده و خود را از دیگران دور نگه می دارد.

موضوع دیگری که باید والدین توجه داشته باشند، وقتی پدر و مادر ارتباط صمیمانه ای با کودک یا نوجوان ندارند، قطعاً فرزند آنها مهارت های لازم برای صحبت کردن با دیگران یاد نگرفته اند. بنابراین بلد نیستند مخاطب خود را جذب کنند.

برای حل این مشکل والدین باید اقداماتی را انجام دهید که در این یادداشت به آن اشاره می‌کنیم.

 عزت نفس 

یکی از عواملی که به برقراری روابط دوستی و دوستیابی در کودکان کمک می‌کند این است که آنها چه تصویری از خود در ذهن دارند؟ اینکه آنها خود را چه قدر دوست داشتنی و مهم می‌دانند، چه قدر خود را در برقراری رابطه دوستی توانمند می‌دانند و چقدر خودشان را دوست دارند از عواملی هستند که در دوست‌یابی کودکان مهم وضروری‌اند.

صحبت با کودک

دقیق باشید. دربارۀ رفتارهایی که مشاهده می‌کنید و اینکه چگونه موجب تأثیرگذاری بر روابط می‌شوند، گفتگو کنید. دربارۀ دوستی صحبت کنید. اگر کودک به دلیل تمام شدن یک رابطه دوستی از نظر روانی آسیب دیده است، دربارۀ وضعیت دوستی‌ها و اینکه چطور طی سال‌ها دوستان زیادی خواهد داشت که بعضی از آنها به مدت طولانی و بعضی از آنها تنها مدت کوتاهی دوست او خواهند بود، گفتگو کنید. از کودک بخواهید نام یکی از همکلاسی‌هایش را که همه او را دوست دارند بگوید و سپس درباره خصوصیات او چنین بپرسید: «چه طور رفتار می‌کند؟ چه کارهایی انجام می‌دهد؟ ویژگی‌های یک دوست خوب چیست؟»

تعیین اهداف دوستی

با همدیگر در این‌باره صحبت کنید که دوست دارد چه مهارت‌های اجتماعی و چطور دوستی‌هایی داشته باشد، بیشتر کودکان می‌توانند به آسانی کودکانی را که دوست دارند، با آنها دوست باشند، نام ببرند.

اگر کودک خردسالی، امکان برقراری ارتباط با دیگران را نداشته باشد، نمی‌تواند بیاموزد که چه طور در اجتماع رفتار کند. به او مهارت‌های اجتماعی را بیاموزید و هنگامی‌که دوستی‌اش خاتمه یافت یا احساس بروز مشکل کرد به او کمک کنید.

در کلاس ثبت نامش کنید

می‌توانید کودک را در کلاس‌های ورزشی، هنری و ادبی که صرفاً رویکردشان آموزش محض نیست نام‌نویسی کنید تا کودک به این وسیله در فضایی بدون فشار به راحتی با اشخاص و دوستان جدیدی آشنا شود. اگر کودکی به طور کلی دارای آستانۀ تحمل پایین است شرکت در گروه‌های مختلف و گرفتن مسئولیت می‌تواند تحمل او را بالا ببرد. والدین باید توجه داشته باشند که لازمۀ سازگاری و ارتباط کودک با دیگران آن است که به کودک آموزش دهیم در زمان زنگ تفریح با گشاده‌رویی به بچه‌های تنها نزدیک شده و طرح دوستی با آنها را بریزد. علاوه بر این کودک می‌تواند با ظرافت به کودکانی نزدیک شود که مشغول بازی‌های گروهی هستند و به نفرات بیشتری برای بازی خود نیاز دارند.

دوستش را به خانه دعوت کنید

برای اینکه کاستی های ارتباط فرزندتان آشکار شود از او بخواهید یکی از دوستانش را به بهانه‌ای به منزل دعوت کند و با او مشغول بازی شود. هدف شما از این کار این است که چگونگی ارتباط و رفتارهای فرزندتان را در این موقعیت تحت نظر گرفته و مورد مطالعه قرار دهید.  پس از مشاهده این مشکلات باید از طریق قصه گویی، گفت وگو یا فیلم هایی که دارای محتوای ارتباطی این چنین هستند، در جهت بهبود مشکل ارتباطی‌اش گام بردارید.

به بچه هایی نظیر خودش نزدیک شود

راه دیگر غلبه بر این مشکل آن است که به کودک یاد دهیم به گروه هایی پیشنهاد دوستی دهد و ملحق شود که از نظر علاقه و ترجیحات با آنها شباهت دارد. مثلاً اگر کودک به نقاشی علاقه مند است به آن دسته از بچه هایی ملحق شود که در این زمینه با آنها شباهت بیشتری دارد. در این صورت او می‌تواند درباره علایق مشترک خود ساعت‌های بسیاری با دوستان خود گفت و گو کند و احساس اعتماد به نفس بیشتری کند.

کودک را در اجتماع ببرید

به علاوه وقتی با دوستان خود صحبت می‌کنید فرزندتان را نیز وارد بحث کنید. او را به دیدن همسایه‌ها و خرید ببرید. هر چه بیشتر او با شخصیت‌های مختلف سر و کار داشته باشد موفق‌تر خواهد بود.

به او بیاموزید که دوست خوبی باشد

مهم ترین مسئله این است که به فرزندتان نشان دهید چگونه دوست خوبی باشد و دوست پیدا کند.
بهترین راه این است که برای او یک الگو باشید. برای رسیدن به این هدف به موارد زیر توجه کنید:

– به کودکتان برای شناسایی نقاط قوت خود کمک کنید.

– از گفتن کمبودهای خودتان هراس نداشته باشید.

– بدون اینکه به انتقاد از فرزندتان بپردازید، به سخنان وی گوش دهید.

– مهربان باشید، به تمجید از دیگران بپردازید و به مردم کمک کنید.

– با دیگران همدردی نشان دهید.

– از روزگار گله و شکایت نکنید و به جای این کار به فرزندتان یاد دهید که مسائلی را که نمی‌توان تغییر داد بپذیرد و برای تغییر سایر مسائل تلاش کند.

دوست‌یابی و  داشتن ارتباط خوب و درست یکی از راه‌های موفقیت و آرامش است. بچه‌ها باید از کودکی یاد بگیرند دوستان خوب و زیادی برای خود پیدا کنند. دوستانی که در طی زندگی در مراحل متعدد باعث رشدشان شوند و به هم کمک کنند. 

 

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا