جدیدترین اخبار

امتحان علوم همه را شوکه کرد

بعد از برگزاری امتحان علوم پایه نهم در ششم خرداد ماه، دانش‌آموزان شوکه شده و معلمان سوالات طراحی شده را غیراستاندارد نامیدند.

مدرسه آنلاین – امتحان علوم پایه نهم در حالی برگزار شد که معلمان از دشواری و غیراستاندارد بودن سؤالات طراحی شده شاکی بوده و ادامه این روند را تهدیدی جدی برای سلامت روان دانش‌آموزان کشور می‌دانند.

امسال امتحانات نهایی دانش‌آموزان در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در حال برگزاری است. در کنار این موضوع برای نخستین بار دانش‌آموزان پایه نهم نیز در سه درس علوم، ریاضی و ادبیات در امتحانات هماهنگ کشوری شرکت می‌کنند.

روز یکشنبه 6 خرداد امتحانات هماهنگ کشوری پایه نهم برای درس علوم برگزار شد اما دشواری سؤالات ارائه شده نه تنها دانش‌آموزان که اینبار معلمان را هم شوکه کرد!

شوکه شدن دانش‌آموزان با امتحان علوم

دشواری سؤالات علوم تا جایی بود که برخی معلمان از شوکه شدن دانش‌آموزان در حین جلسه امتحان سخن می‌گویند.

به نظر می‌رسد عملکرد ضعیف دانش‌آموزان ایرانی در آزمون‌های بین المللی تیمز و پرلز و سطح پایین نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی حداقل در بازه زمانی 5 سال اخیر مسؤلان وزارت آموزش و پرورش را برآن داشته تا با تغییر رویکرد و طراحی امتحانات هماهنگ در پایان هر دوره تحصیلی به دنبال محک سطح علمی دانش‌آموزان باشند.

پس‌لرزه‌های امتحانات نهایی

از سوی دیگر پس‌لرزه‌های برگزاری امتحانات نهایی در سه پایه دوره متوسطه دوم، دانش‌آموزان پایه نهم را هم درگیر کرده است و آنها برای آشنایی با سؤالات امتحانات نهایی پایه دهم، سطح دشوارتری از سؤالات را در امتحانات هماهنگ کشوری پایه نهم تجربه می‌کنند.

دو پرسش از مسئولان

البته این رویکرد در بازه زمانی فعلی از دو حیث قابل تأمل است:

نخست آنکه رهبر انقلاب اردیبهشت سال 1401 بر ضرورت ارائه علم نافع در مدارس تأکید و در این رابطه اعلام کردند: «الان در دبیرستان‌ها و شاید دبستان‌های ما دانش‌هایی تدریس می‌شود که هیچ فایده‌ای به حال امروز و آینده دانش‌آموز ندارد؛ یک ذهنیاتی است که یادشان هم می‌رود، در هیچ مسئله زندگی به این‌ها کمک نمی‌کند، این‌ها را شناسایی و حذف کنید. علم نافع آن علمی است که بتواند استعداد جوان و نوجوان را شکوفا کند»

در چنین شرایطی که باید رویکرد نظام آموزشی کشور در همین راستا تغییر کند و حتی مسئولان وعده تحولاتی در کتاب‌های درسی با هدف ارائه علم نافع را داده‌اند، تصمیماتی که نمونه آن را در برگزاری امتحانات نهایی مشاهده کردیم در تناقض با این هدف مهم است.

دوم؛ در شرایطی که معلمان هنوز برای تدریس به این شیوه آموزش ندیده‌اند و طبیعتاً تدریس برای دانش‌‌آموزان به شیوه مفهومی انجام نمی‌شود چگونه سؤالات امتحانات به شیوه تحلیلی طراحی می‌شود؟ آیا بازنده اصلی ماجرا دانش‌آموزان نیستند؟ تبعات این موضوع و تأثیر منفی آن در به مخاطره انداختن سلامت روان دانش‌آموزان به عنوان نسل آینده کشور مورد توجه مسئولان نظام آموزشی کشور است؟

نادیده گرفتن سلامت روان دانش‌آموزان

شیوه طراحی سؤالات با اعتراض معلمان علوم پایه نهم هم همراه شده است و برخی از آنها این روش را به مخاطره انداختن سلامت روان میلیون‌‌ها دانش‌آموز آن هم در حساس‌ترین بازه سنی یعنی دوره نوجوانی می‌دانند که در نهایت می‌تواند منجر به افسردگی نسل آینده کشور شود!

انتقاد معلمان به طراحی سؤالات دشوار و غیراستاندارد نهایی

آقای کاشانی یکی از معلمان درس علوم در یکی از مدارس غیرانتفاعی تهران است که با انتقاد نسبت به طراحی دشوار سؤالات امتحانات هماهنگ کشوری علوم پایه نهم به تسنیم می‌گوید: امسال برای نخستین بار امتحان درس علوم به صورت کشوری برگزار شد. به نظر می‌رسد برای سنجش سطح علمی دانش‌آموزان و وضعیت آموزش در کشور دروس علوم، ریاضی و ادبیات پایه نهم را به صورت کشوری برگزار کردند.

وی افزود: پیش از امسال اغلب معلمان نمونه سوالات امتحانات نهایی استانی را با دانش‌آموزان تمرین می‌کردند و برای معلمان مشخص بود که سوالات طراحی شده شامل سطوح دانش، آگاهی و تحلیل است و سطح سوالات عمدتاً ساده و متوسط و تعداد سوالات مفهومی محدود بود.

این معلم علوم پایه نهم با اشاره به طراحی سوالات بسیار دشوار که بر خلاف عرف مرسوم طراحی سوالات بود، گفت: وقتی معلم به دانش‌آموزان می‌گوید که سوالات امتحانات اینگونه طراحی می‌شود طبیعتاً آنها مطالعه خود را بر این اساس قرار می‌دهند اما در امتحانات علوم با تعداد زیادی از سوالات تحلیلی مواجه شدند در حالیکه آموزش‌های ارائه شده در مدارس هم دانش‌آموزان را برای پاسخگویی به سوالات تحلیلی آماده نمی‌کند.

کاشانی بیان کرد: در حال تصحیح برگه‌های امتحانات دانش‌آموزان هستم و کاملاً مشخص است که سطح سوالات بالاتر از سطح کتاب درسی است و این باعث شده تا دانش‌آموزان نتوانند به سؤالات پاسخ دهند در حالیکه ارائه سوالات دشوار و تحلیلی در امتحانات باید درصدبندی باشد و نمی‌توان به هر میزان که طراحان تمایل داشتند سوالات دشوار در امتحانات ارائه کرد.

نگرانی برای امتحانات بعدی

وی با اشاره به اینکه سوالات امتحانات نهایی درس علوم معلمان را هم غافلگیر کرد چه برسد به دانش‌آموزان متذکر شد: حداقل انتظار این بود که آموزش و پرورش نمونه‌ای از سوالات امتحانات کشوری را اسفند ماه برای معلمان پایه نهم ارسال می‌کرد تا آنها با طرز تفکر طراحان سوال آشنا شوند و دانش‌آموزان را هم در این مسیر آماده کنیم.

این معلم پایه نهم مطرح کرد: هم‌اکنون دانش‌آموزان پایه نهم نگران امتحانات دروس فارسی و ریاضی هستند و اگر این سبک از سوالات ادامه یابد، ریزش نمرات دانش‌آموزان بسیار زیاد خواهد بود.

تغییر رویکرد در ارزیابی دانش‌آموزان

محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش درباره دشواری سوالات امتحانات هماهنگ کشوری درس علوم گفت: هدف آزمون‌های هماهنگ دوره ابتدایی و متوسطه اول، تثبیت ارزشیابی مبتنی بر اهداف برنامه درسی و تشخیص حد تسلط دانش‌آموزان در کسب شایستگی‌ها می‌باشد. بنابراین آزمون‌های هماهنگ کشوری به صورت آزمون‌های عملکردی طراحی می‌شود.

به معلمان اطلاع داده بودیم!

زارعی در پاسخ به این پرسش که معلمان علوم پایه نهم می‌گویند، نمونه سوالات برای آشنایی آنها با شیوه طراحی سوالات در اختیارشان قرار نگرفته بود، گفت: طراحی سوالات در چارچوب کتاب درسی صورت گرفته و دوره آموزشی آشنایی با آزمون‌های عملکردی برای همکاران گرامی گروه‌ها و راهبران آموزشی برگزار شده است.

وی ادامه داد: معلمان گرانقدر در سراسر کشور مبتنی بر اهداف برنامه درسی و محتوای کتاب بدنبال ارتقاء شایستگی دانش‌آموزان هستند که ارزشیابی آزمون عملکردی برای تشخیص میزان دستیابی دانش‌آموزان به شایستگی‌ها از ضروریات تحقق اهداف برنامه درسی می‌باشد که متأسفانه سال‌ها به فراموشی سپرده شده بود.

فعلاً نمی‌توان درباره دشواری سوالات سخن گفت!

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا سوالات تحلیل هم می‌شوند تا اگر سوالی دارای اشکال بود، شناسایی و حذف شود، افزود: سال گذشته در امتحانات نهایی پایه دوازدهم تمام سوالات تحلیل شد و نتایج تحلیل تا سطح مدارس در اختیار دبیران محترم قرار گرفت و در نوبت جاری نیز در اختیار طراحان سوال قرار گرفت همچنین گروه‌های آموزشی، سوالات طراحی شده را بررسی و اگر تشخیص داده شود سوالی اشکال دارد در راهنمای تصحیح ذکر خواهد شد.

وی در پایان متذکر شد: تشخیص میزان دشواری سوالات فعلاً امکان پذیر نیست و نمی‌توان براساس نظرات افراد مدعی شد که سوالات دشوار است، پس از اعلام نتایج امتحانات هماهنگ کشوری پایه نهم می‌توان درباره دشواری سوالات اظهار نظر کرد.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

‫20 دیدگاه ها

  1. لعنت به کسایی که این سوالای مزخرف علوم نهم و طراحی کردن انشالله که خیر نبینید که اینجوری بچه‌ها ی مارو کردین موش آزمایشگاه ی و دارن با روان و آینده این بچه‌ها بازی میکنین خدا لعنتتون کنه

      1. اصلن‌کتاب‌عربی‌دوازدهم‌تجربی‌چی‌کل‌کتاب‌من‌حفظ‌بودم‌سوالات‌ازهیچ‌جای‌درس‌نبودن‌تورخدا‌این‌چه‌وضیه‌.معلم داشتیم‌کتاب.چراسوالات‌ازتوکتاب‌نیستن

  2. برای اولین بار در کل دوران تحصیلم احساس کردم که علوم رو باید مجددا شهریور بدم..چند شبانه روز متوالی فقط چند ساعت میخوابیدم و بعد بیدار میشدم و ساعت ها زمان میزاشتم برای مطالعه و در نهایت به احمقانه ترین شکل ممکن سوال اوردن که چرا ملاقه ای که باهاش حلیم رو هم میزنیم بلنده!

  3. دیگه دارن شورشو درمیارن با این ازمونای بیخود هماهنگ کشوریشون دقیقا برخلاف گفته رهبری عمل میکنن وارزیابی اینها هم برای سنجش سطح بیشعوری خودشونه نه دانش اموزان بدبخت ایرانی

  4. خدا لعنتتون کنه سطح سوالات در حد تیزهوشان بود معلمای ما با منت متن درسو میگن حالا رفته برای من سوال مفهومی آورده حداقل نصف بچه های کشور مردود شدن

  5. دختر من با حال روحی بدی از امتحان اومد هنوز هم بعد چند روز همش به فکر علومه و نمیتونه تمرکز کنه برای امتحانات دیگش

  6. بنده مادر 2 تا نهمی ام. هنوز حالم بده
    واقعا علت این همه تغییر جهش نحوه سوالا نسبت به گذشته چی بوده؟؟؟
    حتما تصمیم دارید شما علایق بچها رو تعیین کنید و بجای بچها تصمیم بگیرید به چه رشته ای علاقه دارند.
    سر اون سوالات علایق دخترم از جغرافیا متنفر ولی اولویت اول جغرافیا شده

    معلومه پشت پرده چخبره.؟ قصدتون ناامید کردن بچه های 15 ساله بود که موفق شدین

    چیزی که عاید ما شد: استرس و ناراحتی بخاطر این همه وقتی که گذاشتن خوندن، ناامیدی بچها از درس، و گفتن کلمه شانس،

    معلم مگه بیشتر از کتاب درس میده ؟ انوقت از بچها چه توقعی دارید؟ حالا خودتون حتما توجیه خواهید کرد.

    وقتی مدیر چشم انداز نباشه چه توقعی؟؟؟ چند سال دیگه بخاطر کم شدن مشاغل تجربی مجبورید ضرب العجلی جذب کنید. در حالیکه نزاشتید استعدادهای امروز بالا بیان … اون وقت دیدن داره

    خدا ازتون نگذره

  7. بنظرم دوباره امتحان بگیرن تا جای حرف و حدیثی نباشه

    واقعا در شرایطی که مملکت عزاداره بفکر بچها و خانواده ها نیستین چرا؟ یک مجصل افسرده و استرسی چه بدرد میخوره؟؟

    ممنون از معلم های فهیم و روشن بین که اعتراض کردن نه “توجیح”

  8. فقط با طراحی همچین سوالاتی بچه ها رو ار درس و مدرسه متنفر میکنید .اول باید زیر ساخت یک طرح رو اجرا کنید بعد از اجرایی کردن اون طرح رو عملی کنید اخه مگه در مدرسه مفهومی تدریس میشه که امتحانات مفهومی گرفته میشه .لطفا از پایه یه طرحی رو اجرا کنید وکمتر استرس به بچه ها وارد کنید.

  9. من شخصاً دانش آموز درسخونی هستم و همیشه همه نمره هام بیسته دیگه خیلی بیاد پایین نوزده میشه ، ولی جدا سر امتحان علوم مغزم کپ کرد ناموصا اونا چی بودن بیست و پنج تا سوال دانشگاهی داده بودن حالا باز شیفت عصر بهتره بود که سوالا کمتر بودن فکر کنم بیستا بودن و یه کم هم سطحش پایین تر از شیفت صبح بود

  10. امتحان خیلی دشواری نبود میشه گفت تقریبا 80 درصد سوالات متوسط بودن و 20 درصد متوسط به بالا اصلا سوال سخت نداشت همه از متن کتاب بودن که باید خونده میشد

  11. اینکه آموزش مفهومی باشه خیلی خوبه، ولی باید در طول سال سیر مفهومی داشته باشه که در نهایت آزمون ها هم به این شکل مفهومی گرفته شود.
    ولی به نظرم سطح آزمون خیلی بالا هم نبود

  12. این چه امتحان علومی بود که گرفتن انگار کسی که سوالات رو طرح کرده بود خیلی عقده داشته واقعا که متاسفم براش. ولی جزای این کارش رو می بینه. چندین نفر دارن نفرینش می کنن واقعا حقش هست.

  13. امتحان علوم واقعا خیلی سنگین و پیچیده بود.آخه این چه‌جور طرح کردنه سوالاتههه:/ من و دوستام همکلاسی‌هام و همه پایه‌های نهم اعصابمون خورده
    سوالات،اصلا سوالات خوبی نبود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا