خبر ویژه

ضرورت آموزش رایگان و فریاد عدالت‌خواهی یک معلم

این یک واقعیت است که هر چه زمان می گذرد، شرایط آموزشی در ایران نابرابرتر می شود و در حالی که فرزندان اقشار مرفه جامعه در کلاس های خصوصی و مدارس غیرانتفاقی با بهترین شرایط در حال تحصیل هستند، فرزندان اقشار کم درآمد از مشکلات عدیده ای در مسیر تحصیل رنج می برند.

مدرسه آنلاین- نابرابری هایی که در حوزه آموزش و پرورش ایجاد شده و رفته رفته دامنه های آن گسترده تر می شود، حالا بسیاری از منتقدان را نگران کرده و سبب شده تا به هر قیمتی که شده فریاد عدالت خواهی خود را به گوش مسئولان عالی نظام برسانند.

فریادهایی که در قالب اصل 30 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جایی که آورده است: «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.» مورد اشاره قرار گرفته و در واقع یکی از وظایف اصلی دولت ها در ایران است.

این نابرابری های آموزشی و اینکه دانش آموزان اقشار معمولی و به ویژه کم درآمد از کم ترین امکانات آموزشی بهره بند باشند و از آنسو فرزندان اقشار مرفه در عالی ترین شرایط تحصیل کنند، پیامدهای بسیار بسیار ویرانگری دارد که نباید که هرکس در جایگاه خود باید به آن معترض باشد.

اگر مسئولان عالی نظام قادر نیستند شرایط را برای دانش آموزان طبقات پایین جامعه به سطح مدارس غیرانتفاعی و کیفیت تحصیل دانش آموزان اقشار مرفه برسانند، حداقل انتظار این است که با جمع کردن بساط مدارس پولی، برابری آموزشی را در کشور ایجاد کنند.

برابری که سبب خواهد شد فرزندان این مرز و بوم متناسب با هوش و استعدادهای ذاتی خود نه متناسب با پول و درآمد والدین رشد کنند و در آینده ما شاهد مدیران و نخبگانی شایسته باشیم.

رویه ای که در حال حاضر روی ریل اصلی خود قرار ندارد و بیم آن می رود که در آینده افرادی را بر جامعه مسلط کند که نه شایستگی های مناسب مهم و کلیدی را دارند و نه با استعداد و توان ذاتی خود به این مناسب دست یافته اند.

در زیر کلیپی از یک معلم اهل استان البزر را مشاهده می کنید که در یک بازه زمانی چند ثانیه جان دغدغه و کلامی که اینجا در مورد آن نوشتیم را می گوید:

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. واقعا اولین اصل عدالت اجتماعی همین امکان برخوردای یکسان از تحصیل برای همه کودکان ایران زمین است تا همه امکان شکوفا شدن داشته باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا