چیستانکیست؟

یاسمن مقبلی کیست؟

تصاویر سفر فضایی یاسمن مقبلی

 یاسمین مقبلی متولد ۲۴ ژوئن ۱۹۸۳و خلبان آزمایشی سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا و فضانورد آمریکایی ناسا است.

مدرسه آنلاین- یاسمن مقبلی فارغ‌التحصیل مؤسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی)، مدرسهٔ عالی نیروی دریایی ایالات متحده و دانشکده خلبانی آزمایش نیروی دریایی ایالات متحده است. مقبلی سابقه بیش از دو هزار ساعت پرواز با ۲۵ نوع هواپیمای مختلف و ۱۵۰ ماموریت از جمله چند سورتی پروازی در افغانستان را دارد.

اوایل زندگی و تحصیل

یاسمین مقبلی، فرزند فرشته و کامی مقبلی، در ۲۴ ژوئن ۱۹۸۳ (۳ تیر ۱۳۶۲) در باد نائوهایم آلمان به دنیا آمد. والدین او بعد از انقلاب ۱۳۵۷ از ایران گریختند و پس از مدتی سکونت در آلمان، در شهر بالدوین، ایالت نیویورک ساکن شدند. مقبلی در دبیرستان بالدوین تحصیل کرد و در دوران دانش‌آموزی، در دورهٔ آکادمی پیشرفته فضایی در کمپ فضایی هانتسویل آلاباما نیز شرکت کرد. مقبلی کارشناسی مهندسی هوافضا خود را از دانشگاه ام‌آی‌تی اخذ کرده‌ و مدتی نیز عضو تیم بسکتبال این دانشگاه بوده‌است.

فعالیت نظامی

مقبلی به عنوان افسر سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا و خلبان بالگرد بل ای‌اچ-۱ سوپرکبرا آموزش دید و در این دوره ۱۵۰ مأموریت رزمی از جمله چند سورتی در افغانستان را به انجام رساند. او مدرک کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا را از مدرسهٔ عالی نیروی دریایی ایالات متحده دریافت کرد.

او همچنین دورهٔ آموزشی خلبانی را در پایگاه نیروی هوایی-دریایی یوما گذرانده‌است. مقبلی، از سال ۲۰۰۸ خلبانی هواپیماهای جنگنده را شروع کرد. او بیش از دو هزار ساعت پرواز با ۲۵ نوع هواپیمای مختلف را در سابقهٔ خود دارد. مقبلی طی دوران خدمت خود در نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا، در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ در عملیات‌های نظامی آمریکا در افغانستان شرکت داشته‌است.

فعالیت در ناسا

در ژوئن ۲۰۱۷، مقبلی یکی از دوازده نفری بود که به عنوان عضو گروه ۲۲ فضانوردان ناسا (NASA Astronaut Group 22) (ملقب به لاک‌پشت‌ها) انتخاب شد و دورهٔ آموزشی ۲ سالهٔ خود را آغاز کرد. مقبلی به همراه چهار زن و هفت مرد دیگر از میان ۱۸ هزار فرد داوطلب برای شرکت در این دوره، برگزیده شده‌بود.

در دسامبر ۲۰۲۰ ناسا اعلام کرد که مقبلی یکی از فضانوردانی خواهد بود که نامزد حضور در برنامه فضایی آرتمیس ناسا هستند و در صورت قبولی، در آینده به ماه و احتمالاً مریخ فرستاده می‌شود. همچنین اگر او از بین ۹ زن نامزد سفر به ماه انتخاب شود، اولین زنی خواهد بود که به ماه می‌رود.

همچنین ناسا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مقبلی به‌طور رسمی به عنوان فرمانده هفتمین مأموریت اعزام فضاپیمای اسپیس اکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی انتخاب شده و آندریاس مورگنسن فضانورد اروپایی، خلبانی این عملیات را برعهده خواهد داشت. این مأموریت قرار است در سال ۲۰۲۳ از مرکز فضایی کندی در فلوریدا انجام شود.

زندگی شخصی

یاسمین مقبلی همسر و ۲ دختر دوقلو دارد و در وبستر تگزاس زندگی می‌کند. والدین او هم در دلری بیج، فلوریدا و کاوه، برادر بزرگترش در پیتسبورگ، پنسیلوانیا زندگی می‌کنند.

جوایز و افتخارات

مقبلی چهار نشان هوایی، مدال ستایش، سه مدال موفقیت در نیروی دریایی و نشان ویلی مک‌کول، در دورهٔ فعالیت خود به دست آورده‌است.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. پدر مادر او از ایران گریختند مگر چکاره بودند؟ بعد هم که باعث پیشرفت فرزند خود و افتخار آفرینی برای ایران شدند که….. چشمها و دیدگاهها را باید شست و طور دیگر نگریست……

    1. احتمالا بهایی بوده و احتمالا برای همین مدارج ترقی رو طی کرده است. کسی که میره برای امریکا مردم افغتنستان و عراق رو با موشک هواپیما و هلی کوپتر می زنه یکی از خودشون شده و ایرانی نیست. اصلا تعلق خاطری هم به ایران نداره فردا اهداف ایران رو هدف قرار می ده. انتخاب ایشون هم بیشتر جنبه تبلیغاتی داره والا خیلی زنهای امریکایی هستن که می تونستند قبل از اون انتخاب بشن و خیلی مردهای امریکایی هستند که می تونستند انتخاب بشن فکر نکن شایستگیش از بقیه بیشتر بوده همان طور که گلشیفته فراهانی و زر ابراهیمی و بقیه رو انتخاب می کنند وجایزه می دهند و همه می دونیم که بخاطر شایستگی هنری شون نیست بلکه بخاطر استفاده ابزاری از اونهاست که این کار رو می کنند. این هم به همین دلیله.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا