مدرسه

کودکان کار کجا درس می خوانند؟

پشت چراغ قرمز که توقف می کنیم، گاهی کودکی با دست های کوچکش شیشه ماشین را تمیز می کند. آیا این کودک بازمانده از تحصیل می تواند آرزوهایش را در مدرسه ای فارغ از تلخی ها جستجو کند؟

مدرسه آنلاین – آموزش و توانمند سازی کودکان، می تواند آن ها را به شهروندانی موثر در جامعه تبدیل کند، اما وقتی صحبت از کودکان کار می شود فکرمی کنیم چه آینده ای در انتظار آن هاست؟

مدرسه کودکان کار صبح رویش جاییست که آنها می‌توانند فارغ از تلخی‌ها و سختی‌های دنیای بیرون، شاد باشند، درس بخوانند و آینده‌ی دیگری را برای خودشان رقم بزنند. مجموعه‌ای مردم‌نهاد که تمام هزینه‌های آن توسط حامیان مردمی پرداخت می‌شود.

معرفی

مؤسسه نسیم‌صبح‌رویش، از سال 1394 در قالب مؤسسه‌­ای غیرتجاری ثبت شد و رسماً فعالیت خود را آغاز کرد. این مؤسسه غیردولتی و غیرسیاسی، سازمان مردم­‌نهاد مستقل(NGO) برآمده از دغدغه­‌های گروهی از جوانان کُنِش‌گر اجتماعی است که ایفای مسئولیت اجتماعی خود را در ایجاد فرصت برابر آموزشی برای کودکان‌کار و در معرض آسیب­‌های اجتماعی دیده‌اند.

مدرسه کودکان‌کار صبح‌رویش دارای مجوز موسسه غیرتجاری از وزارت آموزش و پرورش، موسسه خیریه از وزارت‌کشور و موسسه خیریه از سازمان بهزیستی است.

این مؤسسه کار خود را با مطالعات و تحقیقات اولیه در خصوص معضلات کودکان‌کار و در معرض آسیب­‌های اجتماعی آغاز نمود و پس از بررسی­‌های لازم، آماده ­سازی پیش­ نیازهای اولیه و اخذ مجوزهای لازم از نهادهای ذی‌ربط مانند وزارت آموزش و پرورش، اولین مدرسه تخصصی کودکان‌کار را راه­ اندازی کرد؛ تا این کودکان در مقابل معضلاتی چون کارِکودک، اعتیاد و بزهکاری به روشی مؤثر آموزش داده شوند و از بازتولید این معضلات جلوگیری به عمل آورد. در حال حاضر مجتمع صبح‌رویش سازمانی مردم­ نهاد، پیشرو و موفق در مقوله کودکان‌کار شناخته می­‌شود که توانسته اقدامات تخصصی و مؤثر اجتماعی و فرهنگی را در راستای اهداف خود اجرا نماید.

صبح رویش+کودکان کار

مراکز صبح رویش

-مدرسه دبستان و پیش دبستانی پسرانه – شهید هرندی (دروازه ­غار)

-مدرسه دبستان و پیش دبستانی دخترانه – شهید هرندی (دروازه ­غار)

-مدرسه متوسطه دوره اول(راهنمایی) – محله باغ‌آذری

-هنرستان پسرانه – محله باغ‌آذری

-مدرسه متوسطه دوره اول (راهنمایی) دخترانه – شهید هرندی (دروازه ­غار)

-جوان­کده (مرکز مهارت­ آموزی) _ شهید هرندی (دروازه ­غار)

-مرکز همیم (دبستان دخترانه و دبستان پسرانه) – محله باغ‌آذری

-جابزی (مدرسه سیار کودکان کار)

سال تحصیلی 1400-1399

در سال تحصیلی (1400-1399) صبح‌رویش حدود ۱۰۰۰ نفر از کودکان جامعه هدف را در هفت مرکز آموزشی و مهارتی تحت پوشش قرار داده و مهارت‌های مورد نیاز کودکان را به آن ها آموزش داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا