چیست؟چیستان

کد مورس چیست و در همستر کمبات چه کاربردی دارد؟

امروزه برای برقراری ارتباط با یکدیگر از تلفن همراه یا اینترنت استفاده می شود؛ در حالی که در زمان های گذشته، این ارتباط از طریق کد مورس انجام می شد. در واقع کد مورس نقش پیام رسان امروزی را ایفا می کرد و  برای ارسال نامه های مختلف به کار می رفت.

مدرسه آنلاین – کد مورس که بیشتر در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت، در واقع نوعی علائم مخابره ای است که برای برقراری ارتباط از راه دور به کار می رفت. امروزه اگرچه از این کد کمتر استفاده می شود اما هم چنان شناخته شده است و حتی به تازگی در بازی تلگرامی همستر کمبات نیز به کار می رود.

تاریخچه

در دهه 1830،  samuel F.B مخترع دستگاه مورس این کد را اختراع کرد. او در سال 1832 شروع به کار روی تلگراف الکتریکی کرد، و در نهایت به ثبت اختراع در سال 1837 منجر شد که چندی بعد در ارتباطات تلگراف مورد استفاده قرار گرفت. در آغاز دهه 1280هجری خورشیدی از آن به‌طور گسترده برای مخابرات رادیویی استفاده شد.

کاربرد کد مورس

در قرن 19 تلگراف موجب انقلاب در ارتباطات شد. اگرچه امروزه کد مورس به طور گسترده ای استفاده نمی شود، ولی هنوز شناخته شده است. همچنین در رادیو و هوافضاهای آماتور نیز یافت می شوند. هدایت غیر رادیویی(رادیویی) برج های دیدبانی(ndbs) و فرکانس های خیلی بالا (VHF) در محدوده هر جهت (vor) ناوبری هنوز از کد مورس استفاده می کنند.

هم چنین امروزه در موارد تخصصی همچون در ایستگاه‌های ناوبری، موسیقی و یا در پیام‌های رادیویی آماتور. کد مورس همچنین در ارتباطات میان زندانیانی که اجازه‌ی صحبت ندارند و دهانشان بسته است بسیار کاربرد دارد و همچنین با دست و دندان می‌توان ارتباط برقرار کرد.

نیز یک وسیله ارتباطی جایگزین برای افرادی است که نمیتوانند صحبت کنند یا از دستان خود استفاده کنند (به عنوان مثال، فلج یا قربانیان سکته مغزی ممکن است ازچشمک زدن استفاده کنند). حتی اگر نیاز واقعی به دانستن کد ندارید، یادگیری و استفاده از کد مورس سرگرم کننده است.

انواع کد مورس

این زبان سه حالت نوشتاری، شنوایی و گفتاری دارد.

حالت نوشتاری این زبان از شماری نقطه (.) و خط تیره (-) ساخته می‌شود.

حالت شنیداری از دو صدای «دیت» و «دا» ساخته می‌شود که dit هم‌ارز با نقطه و dah هم‌ارز با خط تیره است که صدای طولانی‌تر به معنای خط تیره (-) و صدای کوتاه‌تر به معنای نقطه (.) می‌باشد مکث یک‌ثانیه‌ای نیز به معنای پایان کلمه می‌باشد.

در حالت دیداری هم می‌شود از چراغ‌قوه استفاده کرد، بدین صورت که برای فرستادن نقطه‌ها چراغ قوه بی‌درنگ روشن و خاموش شده و برای فرستادن خط تیره‌ها چراغ‌قوه روشن و پس از گذشت زمانی (معمولاً سه‌برابر زمان نقطه‌ها) خاموش می‌شود.

کد مورس در بازی همستر کمبات

کد مورس در بازی تلگرامی همستر کمبات، یک قابلیت جدید است که با واردکردن آن می‌توان روزانه ۱٬۰۰۰٬۰۰۰ سکه پاداش گرفت. برای دریافت سکه ها کاربران باید عبارت هایی شامل رمز خاص را با کد مورس وارد کنند.



نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا