جدیدترین اخبارخبر ویژه

سن تتو به چند سال رسیده است؟/آیا کودکان نیز تتو می کنند؟

این روزها یکی از کارهای زیبایی که در سالن های مردانه و زنانه به اصطلاح «مد» شده، تتو است که در آن با استفاده از مواد رنگی و نوک قلم، طرح‌ های مختلفی روی پوست ایجاد می‌شود. اما آیا می دانید سن تتو به چند سال رسیده است؟ آیا کودکان نیز به تتو روی آورده اند؟

مدرسه آنلاین – تبلیغات همیشه اثرگذار است و نمی توان تاثیر آن را نادیده گرفت. وقتی بسیاری از بزرگ ترها در پی نقش و نگار روی بدن خود هستند، مسلما کودکان نیز تحت تاثیر قرار می گیرند. در چنین زمانی سودجویان که به دنبال به دست آوردن ثروت از هر طریقی هستند سعی می کنند با ترفندهای خود بازار کودکان را به دست گیرند.

تبلیغات

جملات تبلیغی و شعارهای کودک فریبی مثل «با این تتوهای درخشان، استایلت رو کامل کن»، « این تتوها به شما کمک می کند تا پیش دوستانتون و در مهمونی‌ها بدرخشید.»، «وقتشه که تتو رو قشنگ‌تر کنید! کافیه کمی اکلیل رو با براش روی طرح برچسبی‌تون بریزید و اضافه‌ی اکلیل‌ها رو پاک کنید، تازه برای درخشش و تزئین بیشتر نگین‌های برچسبی بهترین انتخاب هستند که با چسبوندن اون‌ها کنار تتوهاتون می‌تونید ترکیب زیباتری داشته باشید.» راه های خوبی برای به دام انداختن کودکان است. و نتیجه آن می شود که تتو زدن به سنین زیر ۱۴ سال می رسد و در فضای مجازی شاهد آن می شویم که بسیاری از کودکان و نوجوان‌ها قسمتی از بدن خود را به دست تتوکارها سپرده‌اند.

روزنامه همشهری در این باره نوشت ویروس تتوزدن به قدری شدت یافته که حالا برخی نوجوانان و حتی کودکان هم به شیوه تقلیدی به این کار روی آورده‌اند و می‌خواهند حتما طرحی روی بدنشان داشته باشند. بیشتر آنها تا زمانی که در مدرسه هستند، تلاش می‌کنند تا تتو را در نقاط کمتر دیده شده بدنشان ثبت کنند اما برخی با رفع محدودیت سیستم آموزشی با سرعت عجیبی بدن خود را به دفتر نقاشی تبدیل می‌کنند.

تتوی ابروی دختر ۷ساله

این گزارش می افزاید چند روز پیش بود که ویدئوی تتوی ابرو برای یک دختر ۷ساله در اینستاگرام، حاشیه‌های بسیاری ایجاد کرد و بسیاری انگشت انتقاد خود را به سمت والدین این کودک و آرایشگرش نشانه رفتند. در توضیح ویدئوی منتشر شده نوشته شده بود: «چند روز پیش این دختر ۷ساله اومد واسه ابروهاش، چون دوستاش به‌خاطر ابروهاش اذیتش می‌کردن، تصمیم گرفتیم که درستش کنیم. » در ادامه ویدئوی دختر ۷ساله با ابروهای تیره‌تر و تتوشده نشان داده شد و بسیاری با بیان جملاتی همچون«این آرایشگر و والد باید تحت پیگرد قانونی قرار می‌گرفتن» انتقاد کردند.

تتلو، الگوی تتوی کودکان و نوجوانان

از خود تتوزدن برای کودک و نوجوان، عجیب‌تر تبلیغات آن در سطح گسترده است. ویدئوی دختربچه‌ای که به‌گفته خودش با اصرار زیاد، مادرش را برای تتوزدن راضی کرده بود، یک نمونه از این خروار است. « همه دوستام تتو دارن و منم دلم می‌خواست یه تتو مفهومی بزنم.» ویدا جزو دخترهایی است که از سن ۱۶سالگی تتوزدن در قسمت‌های مختلف بدنش را آغاز کرد. او که اکنون ۲۰سال دارد، بخش اعظمی از صورت، دست‌ها، گردن و پاهایش را با تتوهای رنگی پوشانده است. ویدا می‌گوید: «من دوست دارم مثل تتلو باشم، به‌خاطر همین شروع کردم به تتوزدن.» به‌گفته ویدا، کل بدن او با ۷۰نوع تتو پوشانده شده است: «هرماه حداقل یک میلیون تومان پول تتوهای جدیدم می‌شه. خانواده‌ام موافق نیستن اما خب این سلیقه منه، تتوهای تتلو به‌من ایده می‌ده.»

تتوی موقت یا تتوی دائم

پیشتر مهر در این باره نوشت، به گفته محققان در کودکان تاتوهای موقت ممکن است در مانع محافظتی پوست اختلال ایجاد کند. محققان دانشگاه گرانادا اسپانیا به بررسی تأثیرات تاتو دائمی و موقت روی پوست پرداختند. آنها مشاهده کردند تاتوهای موقت آسیب بیشتری می‌رساند. این مطالعه نشان داد پوست دارای تاتو موقت نسبت به پوست بدون تاتو، رطوبت بیشتری را از دست می‌دهد که می‌تواند به اپیدرم، سد محافظ نازک پوست، آسیب برساند. اما پوست دارای تاتو دائمی با پوست دست نخورده تفاوت چندانی ندارد.

خوزه پابلو سرانو، سرپرست تیم تحقیق، در این رابطه اظهار کرد: پوست دارای تاتو موقت، دارای دمای پایین‌تر، هیدراتاسیون ضعیف‌تر اپیدرم و ظرفیت آنتی اکسیدانی بدتر در مقایسه با گروه پوست بدون تاتو بود.

محققان هشدار می‌دهند که از تاتوهای موقت باید به ندرت استفاده شود، به ویژه در افرادی که از مشکلات پوستی مانند پسوریازیس یا درماتیت رنج می‌برند.

۴۰میلیون هزینه تتو

همشهری آنلاین در گزارشی اشاره کرد از آنجا که تتوزدن غیرقانونی است، نرخ مصوبی برای هزینه‌های آن وجود ندارد و همین دست تتوکارها را برای گرفتن پول بیشتر باز گذاشته است. بسته به نوع طرح و میزان کار تتو از ۵۰۰هزار تومان تا ۴۰ میلیون و حتی ۱۰۰میلیون خرج بر می‌دارد. میترا می‌گوید: «مثلا برای اینکه دست پلمب بشه(تتو در کل دست) بعضی‌ها تا ۴۰میلیون تومان هم می‌گیرن.» 

می توان گفت اگرچه تتو، یکی از روش‌ های قدیمی تزئین بدن است. اما افراط و توجه عجیب به آن در این دوره و درگیر کردن کودکان و نوجوانان با آن موضوعی است که نمی توان به راحتی از کنار آن عبور کرد. چرا که علاوه بر عوارض آن، کودکان و نوجوانان به اقتضای سنین حساسی که دارند و تحت‌تأثیر بزرگتر ها، سلبریتی‌ها و فیلم‌ها هستند، ممکن است بعد از این که شخصیتشان کامل شکل گرفت، از کار خود پشیمان شوند در حالی که راه برگشتی وجود ندارد و بر خلاف برخی شعارها، تتو تا آخر عمر روی بدن می‌ماند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا