تربیتیمامان بابا

این روش رو برای درس خوندن امتحان کن که عالی جواب میده

حجم دروس و پشت سر هم بودن امتحان‌ها یکی از مشکلاتی است که دانش‌آموزان را دچار نگرانی می‌کند که مبادا وقت نکنیم همۀ کتاب را بخوانیم.

مدرسه آنلاین – تا حالا برایتان پیش آمده که شب امتحان کلی درس داشته باشید و وقت هم نداشته باشید که همه را بخوانید؟ معمولاً راهکاری که افراد در این مواقع انجام می‌دهند، حذف برخی دروس یا شب‌بیداری است. اما روش درست رعایت استانداردهای مطالعه برای شب امتحان از جمله تندخوانی است که در زیر به آن می‌پردازیم.

تندخوانی دروس حفظی به چه معناست؟

بر خلاف باور عموم جامعه تندخوانی به معنای سرسری خواندن متون نیست. بلکه تندخوانی مجموعه‌ای از روش‌ها و راهکارهایی است که به شما کمک می‌کند با سرعت بالاتر، با کیفیت بهتر و با تمرکز بیشتر متن را بخوانید و آن را به خاطر بسپارید و یادآوری کنید. همچنین یادگیری مهارت تندخوانی باعث می‌شود که سر جلسه امتحان که زمان بسیار اهمیت دارد، بتوانید سؤال‌ها را با سرعت بیشتر و با تمرکز بهتر بخوانید و پاسخ صحیح را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیدا کنید.

یکی از مؤلفه‌های موفقیت در تحصیل، تمرکز بالا می‌باشد. که مهارت تندخوانی این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید با تمرکز بالاتر مطالعه کنید. وقتی تمرکز شما در مطالعه بالا باشد کیفیت بالاتری از مطالعه را تجربه خواهید کرد.

تندخوانی در شب‌های امتحان

اگر سرعت مطالعه وسرعت درک مطالب شما بالاتر از حد طبیعی جامعه باشد و به اصطلاح فرد تندخوانی باشید، می‌توانید در زمانی کوتاه مطالب بسیاری را مطالعه کنید. به طور مثال اگر قبلا 100 صفحه را در 5 ساعت مطالعه می کردید حال می توانید همین 100 صفحه را با کیفیت و تمرکز بالاتری در 2 ساعت مطالعه کنید. 

برای افزایش سرعت مطالعه باید روز ها و ساعت‌ها در خلال کارهای روزانۀ خود تمرین کنید تا بتوانید در شب‌های امتحان با سرعت بالا مطالعه کنید و مطالب را یاد بگیرید و به حافظه بفرستید.

روش‌های ابتدایی زیادی وجود دارد تا به شما کمک کند که سرعت مطالعۀ خودتان را تا حدی افزایش دهید. مثلاً جلوگیری از وسواس در مطالعه، کلمه‌خوانی نکردن، برگشت به عقب ممنوع و… اما همۀ اینها بیشتر از آنکه مهارت تندخوانی باشد؛ مهارت‌های مطالعه صحیح است. برای تندخوان شدن در شب‌های امتحانات باید:

حوزۀ دید خود را گسترش دهید

هدف از این کار این است که شما بتوانید در یک زمان مشخص مطالب بیشتری را نگاه کنید و همین موضوع سرعت درک و پردازش اطلاعات را بالا می برد. 

سیاه خوانی کنید

در این تمرین لازم نیست که مطلبی را که مطالعه می کنید متوجه شوید، فقط کافی است چشم شما حرکت سریع را یاد بگیرد. در این روش یک کتاب غیر درسی بردارید و فقط با چشم خط های کتاب را دنبال کنید. لازم نیست که کتاب را مطالعه کنید. سعی کنید در سریع ‌رین حال ممکن این کار را انجام دهید. هر خط را باید در یک ثانیه از نگاه خود بگذرانید. این روش موجب تقویت عضلات چشم و گسترش حوزه دید می‌شود. 

عبارت خوانی

افراد تندخوان به جای اینکه تمرکز خود را بر روی کلمه به کلمه یک متن بگذارند عبارت‌خوانی می‌کنند یعنی سعی می‌کنند با چشمان خود در هر لحظه مفهوم یک عبارت (هر ۳ الی ۴ کلمه‌های که در کنار هم قرار دارند) را ببینند و متوجه شوند. بنابراین سعی کنید از حالا به جای اینکه روی هر کلمه مکث کنید تمرکز خود را بر روی یک عبارت بگذارید و سعی کنید مفهوم آن عبارت را به خاطر بسپارید.

خط بری

جالب است بدانید یکی از روش‌های مهم تندخوانی روش خط بری می‌باشد. خط بردن هنگام مطالعه باعث افزایش سرعت مطالعه می‌شود. هنگامی که انگشت خود را زیر خطوط حرکت می‌دهید چشمانتان با انگشت هماهنگ باشد. در هنگام خط بری هیچ موقع به عقب برنگردید و فقط رو به جلو حرکت کنید.

بهترین زمان مرور مطالب حفظی‌

دوره‌های مرور متفاوتی توسط محققان پیشنهاد شده است یکی از بهترین این دوره‌ها این است که مطلبی که شما می‌خوانید و آن را حفظ کرده‌اید در یک روز بعد، سه روز بعد، ده روز بعد از سه روز، یک ماه بعد و چهار ماه بعد از یک ماه آن را مرور کنید.

با این کار شما مطلب را به حافظه بلندمدت خودتان منتقل می‌کنید و از فراموشی آن جلوگیری می‌کنید.

تنوع مطالعاتی را رعایت کنید

سعی کنید ساعت مطالعاتی خودتان را به صورت خلاقانه تنظیم کنید. یعنی به جای اینکه چهار ساعت پشت سرهم کتاب زیست را مطالعه کنید ساعت اول زیست بخوانید ساعت دوم ریاضی نیم ساعت تاریخ بخوانید و بعد دوباره کتاب زیست را بخوانید. این روش باعث می‌شود که با خواندن مفاهیم متفاوت بخش‌های مختلف مغز شما فعال شود و از خستگی مطالعه یک مفهوم مشابه جلوگیری شود.

هنگام به خاطرسپاری از حواس پنجگانه خود استفاده کنید

استفاده از حواس پنجگانه به شما کمک می‌کند تا حد ممکن است قسمت‌های بیشتری از مغز خود استفاده کنید و اطلاعات را بهتر حفظ کنیم به عنوان مثال اگر برای امتحان آناتومی مطالعه می‌کنید مدل‌های آناتومی را بردارید و هر قسمت را لمس کنید و نام آن‌ها را با صدای بلند بگویید. اگر مدل آناتومی ندارید تصویر اعضا رو ببینید و و سعی کنید درون ذهن خودتان آن عضو را تجسم کنید آن را لمس کنید و اسم آن را بگویید و اسم آن قسمت را تکرار کنید همچنین وقتی آن را لمس می‌کنید می‌توانید تجسم کنید یک نفر اسم آن قسمت را در گوش شما نجوا می‌کند.

استفاده از روش‌های تجزیه و تحلیل سریع

روش‌های تجزیه و تحلیل سریع، به شما کمک می‌کنند تا با سرعت بیشتری به دنبال پاسخ‌های درست به سؤالات امتحان بگردید. در این روش، شما ابتدا سؤال را به دقت مطالعه کرده و سپس به دنبال پاسخ‌های ممکن می‌گردید. سپس، با تمرکز بر روی پاسخ‌هایی که به نظرتان درست هستند، به دنبال بهترین پاسخ می‌گردید.

یادداشت‌برداری سریع

یادداشت‌برداری سریع، یکی از روش‌های تندخوانی برای امتحان است که به شما کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری اطلاعات را به خاطر بسپارید و به سادگی به آنها دسترسی داشته باشید. در این تکنیک، شما به دنبال مفهوم‌های اصلی و کلمات کلیدی در متن می‌گردید و سپس آنها را با استفاده از یادداشت برداری سریع به ثبت می‌رسانید. این روش به شما کمک می‌کند تا بتوانید به سرعت به اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشید و به سؤالات امتحان بهتر پاسخ دهید.

تندخوانی را به وسیلۀ مروری سطحی بر عنوان‌های اصلی و فرعی، اولین و آخرین جملۀ هر بند و تمام بندهای اول و آخر بخش‌ها یا فصل‌ها امتحان کنید.

ترک تلفظ لغات

سعی کنید هر عادتی را که در ارتباط با تندخوانی دارید مثل «تلفظ لغات»، ترک کنید. بسیاری از ما یاد گرفته‌ایم با سرعتی که صحبت می کنیم کلمات را بخوانیم. درحالی که مغز ما سریع تر از زمانی که لغات را بیان می کنیم می تواند آنها را درک کند. با این وجود بسیاری از افراد مطالب را پس از ادا کردن می خوانند.

تمرین کنید و به جای لغت، یک گروه از لغات را یکباره درک کنید. در اکثر عبارات فقط یک یا دو کلمه اساسی و مهم وجود دارند و برای استنباط معنی عبارت نیازی به خواندن بقیه کلمات نیست.

تنظیم برنامۀ کار

همچنان که مهارت در تندخوانی را پرورش می دهید پیش از شروع به خواندن، یک برنامۀ کار تنظیم کنید. به طور مثال فهرستی از سؤالاتی که می خواهید پاسخ آنها را پیدا کنید، تهیه کنید. سپس در حالی که به تندخوانی مشغول هستید ذهن شما به طور خودکار تمایل به ذخیره کردن اطلاعاتی دارد که پاسخگوی سؤالات شماست.

فهرست‌بندی نکات مهم

وقتی شما در مورد موضوع مورد نظر آمادگی ذهنی داشته باشید، می توانید چند دقیقه ای را صرف فهرست بندی نکات مهمی که می‌دانید بکنید. این کار باعث می شود تندخوانی و معلومات فعلی شما پا به پای هم پیش بروند و به شما این امکان را می دهد تا از روی مطالبی که درحال حاضر می دانید سریع‌تر بگذرید. صرف دقت برای خواندن مطالبی که می‌دانید، بی‌مورد است.

مرور مطالب قبلی

به طور مداوم مروری به مطالب قبلی داشته باشید. به طور مرتب به چند صفحه قبل از مطلبی که در حال خواندن آن هستید، برگردید و نکات اصلی را که در حال تندخوانی یاد گرفته‌اید به خاطر آورید. به علاوه کنترل کنید و ببینید در هر نگاهی که به مطالب قبلی می‌اندازید، آیا نکته مهم و جدیدی می‌یابید؟ امکان دارد بار اولی که تندخوانی کردید مطالب مهم را از قلم انداخته باشید.

نگاه کردن به صفحات بعدی

به طور مرتب نگاهی به صفحات بعدی بیندازید مگر اینکه مشغول خواندن رمان و داستان باشید. دانستن اینکه چه مطلبی پس از این خواهد آمد، برای حفظ توجه شما به مطلبی که درحال خواندن آن هستید مفید است. مطلب بعدی ممکن است دلیل ترتیب و تنظیم مطالب را به صورتی که نوشته شده‌اند، برای شما روشن سازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا