جدیدترین اخبارخبر ویژه

بالاخره تعیین شهریه مدارس بر چه مبنایی است؟/ از الگوی تعیین شهریه مدارس غیردولتی در تیر ماه 402 تا تعیین شهریه مدرسه با مدیر منطقه در اریبهشت 403

شهریه مدارس غیردولتی موضوع مهمی است که با وجود خبرهای گاه و بیگاهی که در مورد آن منتشر می شود اما به جمع بندی درست نمی رسد و مبنایی برای تعیین آن نمی توان یافت.

مدرسه آنلاین _ درباره شهریه مدارس غیردولتی هرازگاهی اخبار مختلفی منتشر می شود اما به راستی چرا یک مبنای مشخص برای تعیین شهریه در این مدارس وجود ندارد؟

به گزارش مهر در تیر ماه 402 رئیس سازمان مدارس و مراکزغیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش از تدوین الگوی جدید برای شهریه مدارس غیردولتی می گوید. و این که با آغاز سال تحصیلی نمی توان به سرعت شهریه‌ها را اعلام کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی تاکید کرد « طبق ماده ۱۵ و ۱۶ الگوی شهریه مدارس غیر دولتی به دست خود رئیس سازمان آموزش و پرورش تعیین می‌شود.»

به گزارش تسنیم در اسفند ماه 402 تاکید می کند «در خصوص شهریه مدارس غیردولتی باید شهریه‌های پایین ترمیم، شهریه‌های بالا کنترل و شهریه‌های متوسط متوازن شود» وی از ابلاغ شهریه تا فروردین ۱۴۰۳ برای سال تحصیلی 403 خبر می دهد.

سوم اردیبهشت محمودزاده درباره ابلاغ شهریه مدارس برای سال تحصیلی جدید به تسنیم گفته بود «بخشنامه شهریه مدارس و مراکز غیردولتی به استان‌ها ابلاغ شده و امسال براساس مواد 15 و 16 قانون تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی، آیتم‌های جدیدی در تعیین شهریه مدنظر است.» وی هم چنین درباره سقف شهریه مدارس غیردولتی بیان کرده بود «شهریه هر مدرسه متناسب با امکانات و عملکرد مدرسه و شهریه سال گذشته متفاوت است و به محض تکمیل بارگذاری اطلاعات از سوی مدارس، سقف شهریه را تعیین می‌کنیم.»

هفتم اردیبهشت 403 بهنام نیک‌نژاد؛ مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، درباره ابلاغ آیین‌نامه جدید مدارس غیردولتی و ساماندهی وضعیت شهریه این مدارس می گوید «طبق این قانون سامانه نظارت بر مدارس غیردولتی با هدف شفاف سازی ایجاد می‌شود البته این در گذشته ایجاد شده بود اما چون پشتوانه قانونی نداشت، عمدتاً مورد اعتراض مدارس قرار می‌گرفت.»

به گزارش ایسنا در 16 اردیبهشت 403 رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه میزان شهریه مدارس غیردولتی امسال براساس عملکرد تعیین می‌شود گفت: ۳۱ اردیبهشت نرخ شهریه مدارس غیردولتی تعیین و ممکن است برخی مدارس کاهش شهریه داشته باشند.

و امروز (24 اردیبهشت 403) به گزارش مهر، محمودزاده، رییس سازمان مدارس و مرکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در نشست مشترک با شورای نظارت و مدیران مناطق ۱۹ گانه شهر تهران گفت «تعیین شهریه هر مدرسه غیردولتی با مدیر منطقه است»

در نهایت اولیا و دانش آموزان هنوز نمی توانند به جمع بندی درستی درباره میزان شهریه ها، الگوی تعیین شهریه ها، و تاثیر آن ها بر کیفیت آموزشی دست یابند. این که بالاخره مبنای تعیین شهریه چه کسی است؟ مدیرمنطقه، رئیس آموزش و پرورش، عملکرد مدارس، …؟
آیا ممکن است با سیاست‌های افزایشی حداقل و حداکثر شهریه مدارس، کاهش شهریه یک مدرسه سبب افت کیفیت آموزش و تضییع حقوق معلم و دانش آموز در مدرسه شود؟

با وجود تمام صحبت های مطرح شده، به نظر می رسد هنوز هم هرکس پول بیشتر پرداخت کند آموزش بهتری می بیند و مسلما برای غول کنکور آماده تر می شود.

ارتقای مدارس دولتی

صرف نظر از مدارس و آموزش پولی، صحبت های وزیر آموزش و پرورش درباره مدارس دولتی و حرکت به سمت عدالت آموزشی جای امید دارد.

به گزارش تسنیم وی در 24 اردیبهشت 403 اظهار کرد: برنامه ملی ارتقای کیفیت آموزش و تقویت مدارس دولتی در دستور کار است. لایحه تقویت مدارس دولتی تدوین شده است و پس از تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش به دولت و پس از آن مجلس ارسال می‌شود.
رضا مراد صحرایی با اشاره به اینکه کاهش تنوع مدارس در دستور کار است، متذکر شد: تمام ظرفیت‌ها برای تقویت مدارس دولتی به کار گرفته می‌شود و معلمان خوب فقط در مدارس خاص تدریس نخواهند کرد.

حال با این صحبت ها باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا تحولی صورت می گیرد و «آموزش» حداقل در مدارس دولتی به سمت «عدالت» حرکت می کند یا خیر؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا