خبر ویژه

گردش چند هزار میلیاردی پول در مدارس غیردولتی تهران

همزمان با آغاز سال تحصیلی مسائل و حاشیه های مرتبط با مدارس نیز دوباره مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است؛ مسائلی مثل هزینه های سنگین تحصیل به ویژه در مدارس غیر دولتی که بررسی آنها حاوی نکات قابل تأملی است.

مدرسه آنلاین- از جمله موضوعات بسیار مهم در رابطه با مدارس به ویژه در شهر تهران، مسئله درآمد و گردش مالی در مدارس غیر دولتی است که با یک حساب و کتاب ساده می توان به آن دست یافت.

مستند به آمار و ارقام رسمی آموزش و پرورش تعداد مدارس و مراکز آموزشی که در حال حاضر در شهر تهران فعالیت می کنند حدودا سه هزار و 998 مدرسه است که در 19 منطقه شهر تهران واقع شده اند.

طبق آمار بخش فناوری اطلاعات، تعداد مدارس دولتی ، غیردولتی ، نمونه دولتی و شاهد شامل موارد زیر می شود:

 از کلیه مدارسی که در شهر تهران مشغول به فعالیت می باشند حدودا دو هزار و 171 مدرسه به صورت دولتی و با حمایت حدودی دولت، مشغول به کار می باشند و یک هزار و 827 مرکز آموزشی به صورت غیردولتی، نمونه دولتی و شاهد مشغول به فعالیت می باشند.

تعداد مدارس غیر دولتی در شهر تهران به این صورت است که تعداد 250 مدرسه در مقطع پیش دبستانی، 344 دبستان، 437 مدرسه در مقطع متوسطه اول، 616 دبیرستان در مقطع متوسطه دوم، 77 هنرستان فنی و حرفه ای، 93 مرکز کار و دانش و 450 پیش دانشگاهی وجود دارد.

 نکته مهم و قابل تأمل اینکه تعداد دانش آموزان در مدارس غیر دولتی تقریبا 180 هزار نفر از جمعیت یک میلیون و 500 هزار دانش آموزی شهر تهران است.

اگر جمعیت 180 هزار نفری دانش آموزان شاغل به تحصیل در مدارس غیردولتی شهر تهران را مبنا قرار دهیم و از آنسو به صورت میانگین هزینه ثبت نام و شهریه هر کدام از این دانش آموزان را تنها 20 میلیون تومان در نظر بگیریم، با یک حساب و کتاب ساده در خواهیم یافت که برای هر سال حداقل چیزی حدود 3 هزار 600 میلیارد تومان شهریه توسط مدارس غیردولتی شهر تهران اخذ می شود.

البته این درحالی است که بعضاً گزارش ها حکایت از آن  دارد که میزان شهریه و هزینه های جانبی تحصیل دانش آموزان در مدارس غیردولتی به مراتب بیشتر است و از این رو به نظر می رسد درآمد مدارس غیردولتی و نیز گردش مالی آن ها از این رقم 3 هزار و 600 میلیاردی نیز بیشتر باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. مدارس دولتی وشاهدپول می گیریدکجاخرج میکنندخداداندو بعدهم توقع دارنندمردم به این مدارس کمک کنند حتی یک ابسرکن و لیوان یک بار مصرف تومدارس نمی گذارنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا