خبر ویژه

درآمد گاج از کنکور و فروش کمک درسی چقدر است؟

 کنکور سال هاست به رقابتی دشوار تبدیل شده که رسیدن به رشته های خاص و دانشگاه های معتبر در آن تلاشی مضاعف می طلبد و البته لوازم و ملزوماتی هم دارد. این فرصت برابر برای خیلی ها نابرابر شده و دیگر صرف خواندن و شاگرد خوبی بودن شرط قبولی اش نیست.

مدرسه آنلاین_ کتاب های کمک درسی و موسسات کنکور، آزمون های آزمایشی و … از لوازم کنکور شده که امکان قبولی در آن را افزایش می دهد. در این بین برخی از مؤسسات و ناشران کتاب های آموزشی و کمک درسی توانسته اند اعتبار بیشتری کسب کنند و دانش آموزانی که می خواهند رتبه های برتری به دست آورند ناچار باید از آنها استفاده کنند.

انتشارات گاج و چند ناشر دیگر سال هاست که برای داوطلبین کنکور نام آشناست و بسیاری از داوطلبین با خرید کتاب های آموزشی، کمک آموزشی و تست های آن مطمئن هستند که امکان قبولیشان در کنکور بیشتر می شود.

ابوالفضل جوکار بنیانگذار گاج است که در سال 1381 این نشر را بنا نهاد. انتشارات بین‌المللی گاج در حوزۀ نشر آموزشی و با هدف ایجاد فرصت‌های برابر در آموزش آغاز به کار کرد و در حال حاضر از ناشران پرتیراژ کشور است. دامنۀ فعالیت گاج از مقطع پیش‌‌دبستانی تا کارشناسی ارشد است و در این راستا بیش از 1500 عنوان کتاب تولید کرده‌ است. به گزارش خبرآنلاین برای تولید این تعداد عناوین که سالیانه در شمارگان حدوداً 10 میلیون جلد به چاپ می‌رسند، بیش از 800 مؤلف و ویراستار با 950 کارمند اداری در بخش‌های مختلف و 520 نمایندگی و عوامل توزیع، مشغول فعالیت هستند.

به گزارش خبرآنلاین جوکار دربارۀ هدفش از تأسیس این نشر گفت: «من از آغاز تأسیس گاج، یک هدف اساسی را برای خودم در نظر گرفتم و آن «توسعه‌ عدالت آموزشی» بود. به عبارت دیگر دوست داشتم که تمام دانش‌آموزان بتوانند تا حد ممکن از امکانات آموزشی یکسان برخوردار باشند. اینکه تمامی امکانات آموزشی در کلانشهرها مستقر است و دانش‌آموزان شهرهای کوچک و روستاها و دانش‌آموزان کم‌‌بضاعت شهرهای بزرگ از این امکانات برخوردار نبودند، همواره موجب به هم ریختگی‌ام بود و یک کتاب آموزشی جامع تنها راهکار ارزانی است که می‌تواند عدالت آموزشی را برقرار کند.»

وی افزود: «از سال 2013 مشغول بررسی بازار نشر دنیا هستم و تقریباً در طول 10سال گذشته در تمامی نمایشگاه‌های مهم بین‌المللی کتاب شرکت کرده‏ام و خوشبختانه محتوای تعداد زیادی از کتاب‌های تألیفی ایران، چه معاصر و چه ادبیات و متون کهن، قابلیت ترجمه و عرضه در سطح بین‌المللی را دارند.»

افتخارات
گاج تاکنون توانسته لوح و تندیس، نشان ملی، گواهی و جوایز متعددی کسب کند. غالبا گاج را با کتاب های آموزشی و کمک آموزشی می شناسند، یعنی آنچه دانش آموز را جلب گاج کرده است کتاب های گاج است که از کیفیت خوبی برخوردار است و از این روست که توانسته حمایت آموزش و پرورش را نیز به دست بیاورد و طی سال ها، ده‌ها جلد از کتاب‌های گاج منتخب جشنوارۀ رشد آموزش‌وپرورش شده‌اند.

گذشته از این گاج تاکنون موفقیت هایی دیگری نیز داشته از جمله اینکه به عنوان ناشر برگزیده کتاب سال ایران در سال 1385 و ناشر برگزیدۀ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال‌های 1387، 1388 و 1393 انتخاب شده بود.

دستیابی به رکورد پربیننده‌ترین غرفۀ کتاب ایران طی ۱۰ سال متوالی از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵ و … بخشی از افتخارات گاج است.

خدمات گاج
گاج که در زمینۀ تألیف کتاب های آموزشی و کمک آموزشی درسی فعالیت می کند توانسته کتاب های متعددی با شیوه های مختلف برای مقاطع تحصیلی تألیف کند که درس خواندن را برای دانش آموزان ساده تر کرده و یادگیری به شیوۀ کنکوری را افزایش می دهد. گذشته از اینها، گاج با 300 نمایندگی در سراسر کشور آزمون های آزمایشی در مقاطع مختلف برگزار می کند که در مقاطع پایین تر با هدف افزایش یادگیری و تسلط بر مطالب درسی و در مقاطع بالاتر هدفش آمادگی و موفقیت در کنکور است.

گفتنی است که گاج و دو سه ناشر دیگر از مهم ترین برگزار کنندگان آزمون های آزمایشی هستند.

دیگر محصولاتی که تاکنون گاج ارائه کرده عبارت است از: انواع کتاب کنکور نظام قدیم و نظام جدید، کتاب‌های آموزشی دبستان تا پایه دوازدهم، دفترچه آزمایشی رشته‌های مختلف، منابع آموزشی کنکور 99، کتاب‌های عمومی، انواع کتاب‌های ادبیات، علوم انسانی، هنر، مذهبی، آموزش زبان، پزشکی و روان شناسی، کتاب‌های کودک و نوجوان، ارائه کتاب های شعر، داستان و آموزشی کودکان و نوجوان را براساس رده‌های سنی مختلف، لوازم تحریر و بازی‌های آموزشی.

نیز به منظور دستیابی دانش آموزان کشور به این محصولات، گاج در سال 96 فروشگاهی اینترنتی به نام «گاج مارکت» راه اندازی کرد که امکان خرید اینترنتی را برای متقضاییان فراهم می کند و دیگر برای استفاده از این خدمات نیاز نیست که دانش آموزان ساکن تهران باشند. این فروشگاه در سال اول فعالیت خود با جلب رضایت مشتریان توانست به عنوان بهترین فروشگاه آنلاین از نگاه مردم انتخاب شود. ارائۀ دایمی کد تخفیف گاج مارکت با درصد تخفیف بالا یکی از دلایل محبوبیت این فروشگاه است.

گردش مالی

در مورد گردش مالی و سود سالیانه مجموعه گاج اطلاعات دقیقی در دست نیست و لذا در این باره نمی توان با قطعیت نظر داد ولی چند حساب سرانگشتی هم برای رسیدن به درآمدهای احتمالی این مجموعه و بازار مطلوبی که از قبل کنکور برایش ایجاد شده به نظر کفایت می کند.

از آنجا که این انتشارات تنها محدود به کنکور و مقاطع پایانی تحصیل نیست و در مقاطع مختلف کتاب هایی با عناوین مختلف چون پرسمان، خط ویژه، دور دنیا در 4 ساعت و … دارد، نیز آزمون برگزار می کند و همچنین لوازم تحریر و بازی و … می فروشد اگر صرفا روی دورۀ متوسطه، آن هم بر کتاب‌های آموزشی در رشته‌های تخصصی ریاضی و تجربی متمرکز شویم و از درآمدهای دیگر صرف نظر کنیم، به طور تقریبی مجموع هزینه فقط در جامع کنکور ریاضی یک دانش‌آموز با احتساب خریداری نیمی از کتاب های گاج و با میانگین متوسط قیمت 100 هزار تومان 5میلیون تومان تمام می شود. اگر هزینه آزمون‌های آزمایشی را هم به این مبلغ اضافه کنیم این هزینه به مراتب بیشتر خواهد شد.

در رشته ریاضی پیش دانشگاهی گاج حدود 100 عنوان کتاب دارد. در صورتی که تنها یک چهارم 140 هزار داوطلب ریاضی 20 عنوان از این کتاب‌ها را خریداری کنند، یعنی تنها 35 هزار داوطلب، فروش گاج از آن قابل تأمل خواهد بود.

حال اگر تنها یک چهارم از 500 هزار داوطلبین تجربی یعنی 125 هزار نفر، تنها 20 عنوان کتابی گاج را با میانگین قیمت 100 هزار تومان خریداری کنند که گاج برای جامع کنکور ارایه کرده است، باز هم درآمد قابل تأملی از این محل محاسبه می شود.

بر همین اساس می توان محاسبات بیشتری در مورد درآمدهای این مجموعه که به مدد برگزاری کنکورهای سالانه حاصل می شود انجام داد و به عددهای قابل تأمل تری رسید. 

صدرنشینی رقبا
با همۀ اینها چند سالی است که کمی اسم و رسم گاج در رقابت با سایر ناشران کم رنگ تر شده است و این شاید به دلیل زیاد شدن رقبا و آگاهی بیشتر آنها از چم و خم بازار کنکور و ذائقۀ داوطلبین، علاقۀ دانش آموزان به ناشران جدیدتر، تبلیغات و … باشد.

در بسیاری از دروس و مقاطع گاج دیگر جزو اول ها نیست و حتی در برخی دروس جزو سه نشر برتر نیز قرار نمی گیرد. طبق آمار دیجی کنکور گاج در رشتۀ انسانی در عربی دوازدهم رتبۀ دوم، در انگلیسی دوازدهم اول، در دین و زندگی دهم و دوازدهم اول، در رشتۀ تجربی در درس زیست پایۀ یازدهم و دوازدهم سوم و در رشتۀ ریاضی، درس ریاضی در پایۀ دهم سوم، در پایۀ یازدهم دوم و در فیزیک دوازدهم اول و در شیمی دوازدهم دوم است. یعنی در سایر دروس رقبا گوی سبقت را از گاج ربوده اند و اگر گاج نتواند با آنها رقابت کند صدرنشینی خود را از دست خواهد داد.

در مجموع گاج و سایر ناشران و آموزشگاه ها امکان رقابت برابر از دانش آموزان را گرفته اند. برد با کسانی خواهد بود که بتوانند از کتاب های آموزشی و کمک درسی، تست، آزمون های آزمایشی و … استفاده کنند و به عبارت بهتر میلیون ها تومان هزینه کنند. گذشته از اینکه وابستگی و تکیه به این نوع آموزش، دانش آموزان را ازبرکنندگانی خوب و تحلیل گران و کتاب خوان هایی بد بار خواهد آورد.

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. به نظر من هر چقدر گردش مالی داشته باشند از اختلاس و خرید و فروش ارز و ساختمان سازی بهتر است. بهرحال کار فرهنگی است.

  2. خیلی سبز واقعا انتشارات عالی ایه بچها جدای گاج بچهای سال بعد کنکوری حتمااا در خرید کتابها با تحقیق خیلی سبز رو هم مدنظر داشته باشند خودم از عربی و فنون و یکی دو تا دیگش استفاده کردم واقعاااا عالی بود گاج هم دینیش خیلی خوبه انصافا در کنار بقیه

  3. گاج بزرگترین اختلاس رادرطول سالهای خیانتکارانه تاسیسش به دانش آموزان مناطق کمترتوسعه یافته داشته است امیدوارم مسئولین عدلیه درخصوص دروغ بزرگ موسس گاج مبنی برتوسعه عدالت آموزشی!!!!!!! ورودکنند واین سد ویرانگرمخ های مناطق محروم رابرای همیشه ازسرراه بردارن

  4. انشالله این کنکور ریشه کن بشه که نمیزارن بشه یه عده ی دزد از خدا بیخبر …بچه های مردم با این همه حجم کتاب و کتاب درسی رو بیچاره کردن ..ثروت و پول مفت بخوره تو سر باعث و بانیش این کار فرهنگی نیست..

  5. اصلا باید محتوی کتاب درسی اینقدر کامل باشه که اصلا نیازی به کتاب کمک آموزشی نباشه که متأسفانه اصلا اینطور نیست

  6. اصلا باید محتوی کتاب درسی اینقدر کامل باشه که اصلا نیازی به کتاب کمک آموزشی نباشه که متأسفانه اصلا اینطور نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا