شعر و داستانعلمی هنریکتابخانه

کتاب «ناصرخسرو»در کتابفروشی ها

بررسی زندگی بسیاری از انسان های موفق در طول تاریخ و در نقاط مختلف جهان نشان می دهد که این افراد بیشتر از بقیه انسان ها اهل مطالعه و خواندن کتاب بوده اند.

مدرسه آنلاین– نظر به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی در این بخش و به صورت مرتب تلاش می شود تا به معرفی کتاب های برتر به ویژه تازه های حوزه نشر پرداخته شود.

کتاب «ناصرخسرو» اثر محمد دهقانی در حوزۀ ادبیات فارسی به تازگی راهی بازار کتاب شده است. این کتاب را نشر نی در 298 صفحه منتشر کرده است.

در معرفی «ناصر خسرو» آمده است: « ناصرخسرو به همان اندازه که شاعر ویژه‌ای بوده، تک‌افتاده هم بوده و از آن دست شاعرانی است که پس از خودش جریانی در ادامه‌اش شکل نمی‌گیرد. ناصرخسرو از حیث اندیشه و به لحاظ ایدئولوژیک به معنای واقعی در اقلیت بوده و مخالفان بسیاری در خراسان و عراق آن دوره داشته است. از این‌رو است که او با کسانی در آن سوی خراسان و عراق یعنی با خلفای فاطمی مصر ارتباط می‌گیرد و در زمانه‌ای که او در آن زندگی می‌کرده، انگار که آدم با سیاره‌ای دیگر یا دست‌کم با آن سوی دنیا ارتباط گرفته است. نکته عجیب دیگر این‌که ناصرخسرو به تعبیر امروزی رهبری سیاسی هم بوده است آن هم در سن و سالی که آدم‌ها معمولا بیش از هرچیز در پی آرامش و قرارند. سن و سالی از ناصرخسرو گذشته که او زندگی انقلابی‌اش را آغاز می‌کند و به روستایی در میان کوه‌ها می‌رود و در آنجا دعوت به انقلاب می‌کند.

به همه این دلایل ناصرخسرو شاعری مهجور است که اندیشه و زبانی متفاوت از شاعران هم‌دوره‌اش داشته است. او علاوه بر اینکه شاعری توانا بوده، نثری کم‌نظیر هم داشته و آثار منثورش از میراث ارزشمند نثر فارسی به شمار می‌رود. او به جز «سفرنامه»‌اش که به نثر است، آثاری دیگری در حکمت و الهیات نوشته و تعداد زیادی از واژه‌ها و مفاهیم را برای اولین‌بار وارد زبان فارسی کرده است. او مترجم هم بوده و آثار به جا مانده از زکریای رازی را ترجمه کرده است. «سفرنامه»‌اش هم نثری موجز دارد و مشاهداتش را از شهرها و جاهای مختلف بی‌آنکه در قیدوبند انشاپردازی و مغلق‌نویسی باشد شرح داده است. با این حال «سفرنامه» او اثری هنرمندانه است که در آن هر آن چیزی که به درد خواننده می‌خورد آمده و زواید حذف شده است. این ویژگی نثر او طبیعتا به سابقه دبیری او برمی‌گردد.»

منبع: شهر کتاب

شما می توانید «ناصرخسرو» را از فیدیبو تهیه کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا