شعر و داستانعلمی هنریکتابخانه

کتاب شرع و شعر از سنایی می گوید

بررسی زندگی بسیاری از انسان های موفق در طول تاریخ و در نقاط مختلف جهان نشان می دهد که این افراد بیشتر از بقیه انسان ها اهل مطالعه و خواندن کتاب بوده اند.

مدرسه آنلاین– نظر به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی در این بخش و به صورت مرتب تلاش می شود تا به معرفی کتاب های برتر به ویژه تازه های حوزه نشر پرداخته شود.

کتاب «از شرع و شعر» تاثیر متقابل دین و ادبیات در زندگی و آثار حکیم سنایی غزنوی، نوشتۀ یوهانس توماس پتر دو بروین، در حوزۀ زبان و ادبیات فارسی با رویکردی تحقیقی روانۀ بازار کتاب شده است. این کتاب را مهیار علوی مقدم و محمدجواد مهدوی ترجمه کرده اند و نشر هرمس در 455 صفحه منتشر کرده است.

در معرفی این اثر آمده است: «این کتاب از جمله نفیس‌ترین آثار پژوهشی در زمینۀ سنایی پژوهی است که به ویژه از حیث گستردگی، نکته‌بینی و روش پژوهش، حاوی نکات سودمند پرشماری است که دریچه‌های جدیدی فراروی پژوهشگران سنایی‌پژوهی می‌گشاید.

حکیم سنایی، یکی از بزرگ‌ترین سخن‌پردازان پارسی‌گو و سرایندگان ایرانی در عرصهٔ ادبیات تعلیمی و اندرزی است که در رشد و بالندگی حکمت دینی نقش به‌سزایی داشت. شعر وی، آمیزه‌ای است از حکمت آرمان‌شهراندیشی و جهان‌نگری حکیمانه. سنایی، مظهر تحول در اندیشه و نوآوری در زبان و شیوه‌های بیانی گسترش درون‌مایه‌های حکمت‌آمیز است. کتاب به سه بخش تقسیم شده است: زندگی حکیم سنایی، آثار سنایی؛ بررسی فقه‌اللّغوی، سنایی بین شعر مذهبی و غیرمذهبی؛ پیشهٔ شاعری.».

پروفسور یوهانس توماس پیتر دِبروین، نویسنده کتابOf Piety and Poetry (از شرع و شعر) و استاد ممتاز بازنشسته بخش زبان‌های شرقی دانشگاه لیدن هلند، تاکنون پژوهش‌های بسیاری در زمینه شعر و ادب فارسی انجام داده که کتاب حاضر، ازمهم‌ترین آن‌هاست. او در نوشتن دائره المعارف ایرانیکا و دائره المعارف اسلام نیز همکاری داشته و نویسندۀ «شعر تصوف فارسی» و ویراستار چندین کتاب است.

کتاب «از شرع و شعر» را می توانید از اینجا تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا