خبر ویژه

چرا کنکور حذف نمی‌شود، آیا پای پول در میان است؟

کنکور دارد به 59 سالگی پا می گذارد اما همچنان در برابر بسیاری از دانش آموزان و خانواده های آنان سدی بزرگ است که شکستنش علاوه بر تلاش این سال ها نیازمند هزینه کردن های گزاف شده و بسیاری از خانواده های حتی متوسط نیز از عهدۀ مخارجش بر نمی آیند. اولین کنکور ایران در سال 42 برگزار شد واز سال 48 تاکنون هر ساله کنکور برگزار می شود.

مدرسه آنلاین- بیشتر دانشگاه ‌های معتبر دنیا با برگزاری آزمون ورودی اختصاصی دانشجو می ‌پذیرند و چیزی به نام کنکور ندارند.

البته کشورهای دیگری هم مانند فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و کشورهای آسیایی چون افغانستان، چین و ژاپن وجود دارند که شرط ورود به دانشگاه را پذیرش در کنکور گذاشته اند.

در ایران نزدیک به دو دهه است که زمزمۀ حذف کنکور شنیده می شود اما نه تنها حذف نشده بلکه شرایطش سخت تر شده و غالبا خانواده های متمول می توانند با هزینه های کلان برای فرزندانشان، آیندۀ دانشگاهی آنان را موفق ببینند.

آن اوایل که صحبت هایی پیرامون حذف کنکور مطرح می شد، اضطراب بالای دانش آموزان و غیراستاندارد بودن خود کنکور از جمله عوامل ضروری برای حذف آن به شمار می رفت. حالا گذشته از اینها مسائل دیگری چون نابرابری آموزشی، ضرورت خواندن کتاب های کنکور، رفتن به مدارس غیرانتفاعی با هزینه های سرسام آور، آموزشگاه های کنکور و … نیز به مسائل پیشین اضافه شده و کنکور را به رقابتی نابرابر و دشوار تبدیل کرده است. رقابتی که تنها عوامل پشت پرده یعنی مافیای کنکور از آن سود می برند و حذف کنکور بساطشان را جمع می کند، از این رو مانع از عملی شدن حذف آن هستند.

مافیای کنکور مؤسساتی هستند که با انتشار کتاب‌های تست، آزمون‌های مشابه کنکور و کلاس‌های تقویتی تب کنکور را افزایش می دهند و درآمدهایی نجومی کسب می کنند. مدارس وابسته را نیز باید به آنها اضافه کرد. کنکور تبدیل به صنعتی با یک مافیای قدرتمند شده که توانسته همکاری آموزش و پرورش، سازمان سنجش و صدا و سیما را نیز به دست بیاورد.

البته درآمد سازمان سنجش نیز از کنکوری ها زیاد است. ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در 13 آذر 97 در نشست خبرگزاری فارس اعلام کرده بود: «برگزاری آزمون برای ۶ میلیون نفر سالیانه درآمدی در حدود ۱۲۵ میلیارد تومان برای سازمان سنجش در بر دارد.» این رقم ظرف این 4 سال، با توجه به چندین برابر شدن هزینه های ثبت نام چندین برابر شده است و درآمدهای سازمان افزایش چندین برابری داشته است که آمار رسمی ای از آن نداریم. با وجود این، درآمد سازمان سنجش در برابر مؤسسات کنکور مبلغ ناچیزی است.

سازمان سنجش
سازمان سنجش

خبرگزاری ملت در گزارشی که ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ منتشر کرده بود، با توجه به تورم ۹۰ درصدی در همین سال، «گردش مالی کنکور» را ۸۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود. از آن زمان تاکنون خبر رسمی دیگری دربارۀ این درآمدها وجود ندارد اما با توجه به گرانی ها و تورم، یقینا این گردش مالی بسیار بیشتر شده است و همین سفرۀ گسترده برای عده ای معدود اجازۀ حذف کنکور و یا اصلاح آن را نمی دهد.

مقامات و مسئولان اگرچه منکر وجود مافیای کنکور نیستند اما تا کنون نام و نشان شفافی ارائه نکرده‌اند. نهادهایی که نبض کنکور را در دست گرفته اند و با پوشش هایی خود را از پرداخت مالیات نیز معاف کرده اند.

علی بابایی‌کارنامی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس به خبرگزاری فارس گفته بود که در کنکور سال ۱۳۹۹ به چشم خود دیده که مافیای کنکور چطور عمل کرده و «عده‌ای خاص» در فرآیند برگزاری کنکور اهدافی را دنبال کرده‌اند.

محمد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش در مصاحبه ای با روزنامه ایران در آذر 99 گفته بود: «مافیای کنکور اجازه نمی‌دهد که حذف کنکور به نتیجه برسد. آنها زور و قدرت دارند. همین کنکور موجب شده تا دانش‌آموزان دچار مشکلات روحی شوند. البته بخشی از این اخبار در خبرهای رسمی می‌آید و بسیاری از خبرها در بولتن‌های محرمانه می‌آید.» او در بهمن همان سال هم در برنامۀ تلویزیونی دستخط گفت که توان زورآزمایی با این مافیا وجود ندارد.

کتاب های درسی هر سال تغییر می کند و به دنبال آن کتاب های تست به روز رسانی می شود. کتاب های تست به منبع سؤال های کنکور تبدیل شده و از این رو دانش آموزان هرقدر هم که در دروس خود قوی باشند بدون این کتب نمی توانند در کنکور موفق شوند. موفقیت در کنکور منوط به خرید کتاب تست و شرکت در کلاس های این مؤسسات و مدارس وابسته به آنهاست. تبلیغات میلیاردی این مؤسسات بازار آنها را داغ تر هم کرده است.

در این میان به نظر می رسد تنها چاره، هم اندیشی متخصصان امر و یاری مسئولان دلسوز است تا با حذف مافیای کنکور، آن را به رقابتی برابر تبدیل کنند. رقابتی که هرکس توانایی و استعداد و علاقه دارد بتواند در هرکجای ایران که زندگی می کند و به هر مدرسه ای که می رود بدون نیاز به کلاس های اضافه و کتاب های غیردرسی به راحتی به دانشگاه راه یابد و بتواند در رشتۀ مورد علاقۀ خود درس بخواند.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

    1. اولا از همه بگم این آقازاده ها تعدادشان خیلی کمه ولی تعداد جوان هایی که آقازاده نیستن تعدادشان خیلی زیاد و
      اینو بدون کنکور چه حذف شه چه نشه آقازاده ها با پول شون به بهترین دانشگاه ها میرن واین همه جوان با استعداد قبول نمیشن اما اگه کنکور حذف بیشتر این جوان ها هم به دانشگاه میرن و این خودش به اقتصاد و صنعت و……کشور خیلی کمک می‌کنه پس کنکور حذف شه بهتره چون اینهمه استرس و اضطراب هزینه و……. از بین می‌ره

  1. چه کسی گفته به خاطر چند راننده ی قانون گریز باید جاده ها را بست .‌راننده ها و ماشینها را اصلاح کنید . برای رشته های پر تقاضا کنکور تنها چاره است . فقط باید فساد موجود اگر هست که ظاهرا هست ، برطرف شود . البته شعار هم ندهید . دنیا از قدیم تا الان تا قیامت بر سبیل پولدارها میچرخیده و می چرخد . طبیعی است که هر جا مسابقه ای باشد ، پولدار برنده است یا لااقل شانس بیشتری دارد . اختلاف طبقاتی کم شود این مشکل نیز کم ‌‌می شود البته هیچگاه از بین نمی رود . پس وقت ملت را با این اباطیل نگیرید . به جای صحبت سر بودن یا نبودن جاده ، فکری به حال راننده ها و ماشینها بکنید . و این را هم بگویم که هر جا صف باشد ، خودبخود فساد هم هست . با اصلاح اقتصادی و فرهنگی جامعه ، صف پزشکی کاهش خواهد یافت . والسلام . مشکل حل شد . پاشم برم . خداحافظ

  2. بیشتر کنکور که توسط سهمیه ها بلعیده میشود ولی انگار شما میخواهید بقیه را هم تحت عناوین دیگری ببلعید چرا باید برداشته شود ؟ به جای آن باید کنکور بماند و سهمیه ها برداشته شود اگر راست میگویید چرا به جای برداشته شدن کنکور به فکر برداشته شدن سهمیه ها نیستید ؟

  3. متاسفانه بحث درامدهای شخصی موسساتی که ماکتی ازسرمایه داری غربی شده است که باپرداخت مالیات ورشوه سعی درنابرابری موفقیت درمیادین کلی ان هم باملاک اقتصادی خانوادگی فردی برای کسب درامدشخصی دارددارد

  4. برداشتن کنکور خیانتی دیگر بر کارنامه جمهوری اسلامی خواهد بود – میترسم چند صباح دیگر بگویند آزمایش رانندگی حذف و گرفتن گواهی نامه رانندگی برای همه آزاد باشد – اگر راست میگوئید سهمیه ها و دانشگاه های مدرک ساز خودتان را بردارید- بی سوادی بخصوص در بین مسئولین و مدرک گرفتگان بیداد میکند – الکی به آنها مدرک داده اید- سهمیه خیانت بزرگی است

  5. می خواهید آقازاده ها را با زحمت کمتر از الان بنشونین تو دانشگاههای مورد نظرتون . چرا این همه آسمون و ریسمون میبافین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا