با خوانندگانچندرسانه ایخبر ویژه

چرا نباید در آزمون استخدامی بخش خصوصی شرکت کنید؟

کار، اشتغال و استخدام دغدغۀ بسیاری از جوانان و حتی افراد گذشته از سن جوانی شده است. نداشتن کار و یا نداشتن شغل مناسب و درآمد کافی باعث شده تا هرسال خیل کثیری در آزمون های استخدامی شرکت کنند که نهادهای مختلف برگزار می کنند.

مدرسه آنلاین– قبولی در آزمون استخدامی و استخدام شدن و داشتن شغل استخدامی به رؤیای بسیاری تبدیل شده است و از این رو بسیاری از افراد به امید استخدام و امنیت شغلی و درآمد با هزاران بیم و نگرانی و اضطراب در آزمون های استخدامی شرکت می کنند.

عموم افرادی که در آزمون های استخدامی شرکت می کنند درآمد چندانی ندارند و اگر درآمد خوبی داشتند به دنبال هفت خان استخدام نمی آمدند. اما گاه می بینیم که برخی از نهادها از این امر سوء استفاده می کنند.

سال گذشته بخش خصوصی، شرکت های صنعتی، تجاری و فناور با وعدۀ جذب بالا آزمون استخدامی برگزار کرد و مانند همیشه بسیارها در این آزمون ثبت نام کردند. مبلغی بین 90 تا 150 هزارتومان برای ثبت نام هر فرد هم پول دریافت کرد که با توجه به جمیعت شرکت کنندگان مبلغ قابل توجهی به دست می آید. گذشته از هزینۀ بالای ثبت نام اما نحوۀ اطلاع رسانی از روز و ساعت آزمون به گونه ای بود که بسیاری از افراد از آن مطلع نشدند و در نتیجه از آزمون جا ماندند.

یکی از جاماندگان آزمون در گفتگو با مدرسه آنلاین گفت: من و دوستانم همگی از آزمون جا ماندیم زیرا اطلاع رسانی از طریق صفحۀ اینستاگرام انجام شده بود که یک پایگاه خبری رسمی نیست، البته می گفتند از طریق رایانه هم اطلاع رسانی شده است. ما همواره به پایگاه ثبت نام سر می زدیم اما خبری مبنی بر آزمون وجود نداشت. ایمیلی هم مبنی بر جاماندن از آزمون به دبیرخانۀ آزمون ارسال کردیم با این محتوا که نحوۀ خبررسانی دربارۀ روز و ساعت آزمون بسیار ضعیف بوده و حتی پیامکی هم برایمان نیامده است و ما متاسفانه نتوانستیم در آزمون شرکت کنیم. اما جوابی که دریافت کردیم این بود که اطلاع رسانی تنها از طریق رایانه بوده و دیگر مهلت گذشته است. این در حالی بود که بسیاری چون ما به دلیل ضعف اطلاع رسانی از آزمون جاماندند. حتی پایگاه های خبری و رسانۀ ملی هم به رغم اطلاع رسانی از ثبتنام آزمون استخدامی بخش خصوصی، اما خبری دربارۀ روز آزمون منتشر نکردند.

وی در ادامه گفت: وقتی برای اعتراض به این موضوعات به صفحه اینستاگرامی این مجموعه مراجعه می کردم و کامنت اعتراضی می گذاشتم در کمال ناباوری می دیدم که کامنت های من با اینکه محترمانه و درست بود، به سرعت توسط ادمین پاک می شد تا دیگران متوجه این اشکالات نشوند.

یکی دیگر از افرادی که آزمونش در تاریخ بعدتری بوده گفت مدام پایگاه و صفحۀ اینستاگرام را رصد می کردم تا از زمان آزمون باخبر شوم. اما در روز آزمون نتوانستم به خیلی از پرسش ها پاسخ مطمئن بدهم. آزمون به صورت آنلاین و بسیار طولانی و خارج از حوصلۀ داوطلب بود. علاوه بر اینها غالب سؤالات غیراستاندارد و غیرعلمی بود به نحوی که پاسخگویی به آنها امکان نداشت. پس از آزمون برخی از سؤالات را جستجو کردم اما پاسخ آنها را پیدا نکردم. به رغم اینکه تسلط خوبی در رشتۀ خودم دارد و در دانشگاه تهران درس خوانده ام اما هیچ یک از سؤالات برایم آشنا نبود و به نظر ظاهراً، تنها هدف بخش خصوصی ثبت نام داوطلبان و دریافت پول بوده است.

با این اوصاف باز هم بخش خصوصی، شرکت های صنعتی، تجاری و فناور خبر از آزمون استخدامی دیگری داده است. درحالی که سال گذشته ضعف در اطلاع رسانی زمان آزمون، باعث شد بسیاری از داوطلبان نتوانند در آزمون شرکت کنند و عده ای هم که در آزمون شرکت کرده بودند ساعت های طولانی پای سؤالات خسته شده بودند، آن هم سؤالاتی که خارج از استاندارد بوده است. شرکت کنندگان از طولانی بودن امتحان، سختی، ابهام و نامعلومی پاسخ ها گله داشتند. 

بیشتر بخوانید

برگزاری مجدد آزمون اسستخدامی بخش خصوصی، شرکت های صنعتی، تجاری و فناور باز هم با وعدۀ جذب بالا در حالی که هنوز پاسخی دربارۀ ضعف های سال گذشته نداده است، این شبهه را به ذهن متبادر می کند که آیا بخش خصوصی با سوء استفاده از وضعیت اشتغال و بیکاری جوانان، تنها هدفش ثبت نام داوطلبین و اخذ هزینۀ ثبت نام از آنهاست؟ آیا بخش خصوصی با طولانی بودن آزمون می خواهد داوطلبین را خسته کرده و باعث شود پاسخگویی به سؤال ها و آزمون را رها کنند؟ آیا سؤالات مبهم و غیراستاندارد غیر این است که هدف نه استخدام بلکه بازی با روح و روان داوطلبین و کسب درآمد از آنهاست؟ آیا بخش خصوصی امسال هم می خواهد همچون سال گذشته با اطلاع رسانی ضعیف، داوطلبین را از آزمون جا بگذارد و یا به شیوۀ مناسب اطلاع رسانی خواهد کرد؟ آیا دربارۀ اعلام نتایج و دریافت کارنامۀ قبولی داوطلبین و مصاحبه و استخدام خبری منتشر خواهد شد و شرکت کنندگان نتیجه ای دریافت خواهند کرد؟

در ادامه به تعدادی از توئیت های قابل تأمل کاربران فضای مجازی در رابطه با این آزمون اشاره می شود. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا