خبر ویژه

پیام متفاوت یک مستخدم مدرسه به وزیر

به تازگی رتبه بندی معلمان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و بر اساس وعده هایی که متولیان امر می دهند به صورت قطعی در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد؛ مصوبه ای که علی رغم تأثیر مثبتی که بر افزایش حقوق و مزایای معلمان وزارت آموزش و پرورش دارد، اما بخش قابل توجهی از پرسنل این وزارتخانه را نادیده گرفته است.

مدرسه آنلاین- همانطور که در ماه های گذشته مشاهده کردیم و این رسانه نیز به سهم خود در اطلاع رسانی دغدغه های معلمان تلاش کرد، به واسطه پیگیری های مکرر جامعه معلمی کشور، در نهایت مجلس شورای اسلامی آئین نامه رتبه بندی معلمان را به تصویب رساند؛ آئین نامه ای که سابق بر این به واسطه مشکل در تأمین اعتبار بر زمین مانده بود و حالا مسیر تازه ای برای حقوق و مزایای معلمان گشوده است.

علی رغم نقش موثر و مثبت این طرح در افزایش حقوق و مزایای معلمان، اما واقعیت این است که در بدنه وزارت آموزش و پرورش نیروهای انسانی قابل توجه دیگری نظیر کارمندان اداری و نیز مستخدمین مدارس وجود دارند که عملاً در این طرح دیده نشده اند.

نیروهای خدوم و زحمتکشی که اتفاقاً بخش قابل توجهی از مسئولیت و زحمات مرتبط با مدارس بر عهده ایشان است ولی از قرار معلوم چون صدایشان را نه کسی شنیده و نه کسی خواهد شنید.

در همین رابطه یکی از مستخدمین مدارس استان البرز به خبرنگار ما گفت: مشکل حقوق و مزایا واقعاً یکی از مشکلات جدی ما به عنوان خدمتگزاران مدارس است و متأسفانه کسی هم چندان به مشکل ما توجه نمی کند.

وی افزود: کل حقوق دریافتی من با 15 سابقه از آموزش و پرورش نزدیک 3 میلیون تومان است که از این مبلغ چیزی حدود 500 هزار تومان هم بابت بیمه و قسط و… کسر می شود و درآمد واقعی من نزدیک 2 میلیون و 500 هزار تومان است.

این مستخدم مدرسه با اشاره به اینکه این حقوق برای بنده آن هم با 15 سال سابقه درحالی است که پیش از تصویب رتبه بندی معلمان هم یک معلم تازه کار چیزی حدود 4 میلیون تومان دریافتی داشت و با مصوبه جدید حقوقشان افزایش نیز خواهد یافت.

وی اشاره به اینکه واقعاً اداره یک زندگی با حقوق ماهانه 2 و نیم میلیون تومان دشوار است، اضافه کرد: من 2 فرزند دارم و بخاطر اینکه باید تمام وقت در اختیار مدرسه باشم، عملاً فرصت اشتغال در جای دیگر برای کسب درآمد بیشتر را هم ندارم.

این مستخدم مدرسه در ادامه گفت: من از ساعت 6 صبح تا 2 بعد از ظهر درگیر امور مدرسه هستم و بعد از آن هم جدا از اینکه نیاز به استراحت دارم، بخاطر اینکه نیاز است حتماً در مدرسه باشم تا خدای نکرده اتفاقی رخ ندهد، لذا نمی توانم به کار دیگر فکر کنم. شب ها هم که در نقش نگهبان مدرسه هستم و مسئولیت حفاظت از اموال مدرسه بر عهده من است و لذا نمی توانم برای شب هم به دنبال کار دیگری باشم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه بعد از 15 سال کار در آموزش و پرورش من بالاخره نفهمیدم کارمند هستم یا کارگر ادامه داد: موقع عیدها که می شود ما کارمندیم و عیدی ما را همان یک برابر محاسبه می کنند و این در حالی است که عیدی کارگران تا سه برابر پایه حقوق می تواند پرداخت شود، اما در شرایط دیگر با ما مثل کارگران برخورد می شود و به طور مشخص حقوق ناچیزی برای ما در نظر گرفته اند و بنایی هم برای افزایش آن ندارند.

این مستخدم مدرسه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سختی های کار خود گفت: در اطراف مدرسه ای که من در آن مشغول هستم، تعداد زیادی مواد فروش و معتاد وجود دارد و بارها شده که برای حفاظت از اموال مدرسه با آنها درگیر شده ام ولی اصلاً این سختی ها برای مدیران آموزش و پرورش و شخص وزیر فعلی و وزرای سابق اهمیتی ندارد.

وی ضمن اشاره به اینکه حقوق و معیشت ما برای کسی مهم نیست، افزود: معلم ها با همصدایی و اتحاد موفق به تصویب طرح رتبه بندی شدند ولی ما صدایی نداریم و کسی صدای ما را نمی شنود.

او در بخش پایانی و در نقل قولی که امید داشت به گوش شخص وزیر آموزش و پرورش برسد، گفت: همانطور که عرض شد من با 2 فرزند به صورت 24 ساعته در مدرسه مشغول به کار هستم و تنها حقوق دریافتی من نزدیک 2 میلیون و 500 هزار تومان است. اگر شخص آقای وزیر و سایر مسولان می توانند با چنین حقوقی آن هم با دو فرزند زندگی کنند من هم اعتراضی ندارم و خدا را هم شکر می کنم ولی واقعاً اگر قبول دارند که این حقوق ناچیز است، از آنها خواهش می کنم در کنار دغدغه معیشتی معلمان به مسائل معیشتی ما مستخدمین مدرسه نیز توجه کنند.

*توضیح: مشخصات هویتی مستخدم و مدرسه محل اشتغال بابت نگرانی از ایجاد مشکل برای وی، نزد مدرسه آنلاین محرمانه باقی می ماند.

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. چه خوب کردین هویتش رو مخفی نگه داشتین، واقعا این روزها آدمای خطرناکی سر کار هستند و سیستم را دست گرفتن. با همان مواد فروشها در گیر باشه به مراتب راحت تره.

    1. مستخدم گرامی شما مسکن و آب و برق و گاز و تلفنت رایگان هست ، اگر راضی نیستی آدرس بده بنده بدون دستمزد حاضرم مستخدم مدرسه بشم.

  2. اتفاقا مظلوم ترین افراد در آموزش و پرورش مستخدمین هستند که کارشان از همه بیشتر و حقوق شان بسیار ناچیز است.

  3. با سلام
    خدا قوت بر مستخدمین زحمت کش و دلسوز و مهربان که مرتب با انواع ویروس ، میکروب ،گرد ، خاک ، و جابجایی وسایل در مدرسه ، نگهبانی ، و وظایف بیشمار کوچک و بزرگی که در مدرسه انجام میدهند و از دید کسی پوشیده نیست کافیست یک روز آنها را زیر نظر بگیرید که سختیها را متحمل میشوند و اعتراضی هم ندارند… مسولین باید برای افزایش حقوق خدمتگزاران و مستخدمان هم کارب انجام دهند …

  4. واقعا یه همکار فرهنگی بعیده نوشته اب وبرق مجانی. من دوازده ساله خدماتی هستم با مدرک کارشناسی اموزش ابتدایی خوندم الان هم حقوقم دو وپانصده تبدیل وضیعت هم نکردن

  5. سلام
    همکارمحترم مثل شما که فکر میکن اب وبرق وگاز مجانی است امدن برای سرایداری مدرسه سر ماه نشد خانه سرایداری را خالی کردن ورفتن
    چرا که خانه خودشون را به کسی اجاره داده بودن تا پول کرایه بگیرن این مستخدم مدرسه است که خانه ندارد واجاره هم نمیتواند بدهد مدرسه زن وبچه را اسیر کرده
    بخدا اگه خوب بود به ما نمیرسید همان امسال شما با این طرز فکرهم پدر ما را در اوردید هم پدرخودتون با عرض پوزش از همه شما عزیزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا