چیست؟چیستان

پذیره نویسی چیست؟

پذیره نویسی در لغت به معنی «نوشتن و امضا کردن در پای سند و نوشته» است.

مدرسه آنلاین- پذیره‌نویسی به تعهد انجام کار یا تعهد امری که در آن نوشته و سند شرح داده ‌شده، گفته می‌شود. هم‌چنین پذیره‌نویسی به معنی فرآیند خرید اوراق بهادار از ناشر یا نماینده قانونی او و پرداخت یا تعهد پرداخت وجه کامل آن طبق قرارداد نیز است.

روش‌های انجام پذیره نویسی
روش‌های رایج در پذیره نویسی و البته می‌توان گفت تنها دو روش موجود در انجام پذیره نویسی؛ «تعهد پذیره نویسی» و «بهترین کوشش» است که هر کدام دارای مراحل خاص خود هستند.

تعهد پذیره‌نویسی
زمانی که اوراق بهادار به فروش نرود شخص ثالثی متعهد می‌شود که اقدام به خرید کل اوراق بهادار کند. گفتنی است که این شخص جزو خریداران اوراق نیست. همان‌طور که در پذیره نویسی تعهد می‌شود فرد متعهد پذیره نویسی در صورت فروش نرفتن تمام اوراق اقدام به چنین کاری کند، کارگزار پذیره نویس بعد از بررسی موارد لازم از اوراق در بازار بورس و دریافت استعلام لازم، سهام را قیمت گذاری می کند و شرکت را برای عرضه اولیه معرفی می‌کند و همچنین با ارائه وثیقه، سازمان بورس را مطمئن می‌کند که می‌تواند به تعهد پذیره نویسی خود عمل کند.

روش بهترین کوشش
در روش «بهترین کوشش»، شرکتی که وظیفه تامین سرمایه را دارد این پیشنهاد را ارائه می‌دهد که اوراق خریدارای شود اما هیچ اجباری را برای خرید همه اوراق به کار نمی‌بندد. به همین دلیل شرکت تامین سرمایه بهترین تلاش خود را به کار می‌گیرد تا تمام اوراق به فروش برسد.

تفاوت پذیره نویسی با عرضه اولیه
در این مرحله لازم است تفاوت پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری را با عرضه اولیه توضیح دهیم. عرضه اولیه به شرکت‌هایی مربوط می‌شود که تاسیس شده‌اند و تنها قصد دارند که سهام خود را برای اولین بار در بازار بورس عرضه کنند. اما همان‌طور که اشاره کردیم مراحل پذیره نویسی به شرکت‎‌هایی مربوط می‌شود که هنوز تاسیس نشدند و برای تامین مالی تاسیس خود از طریق پذیره نویسی می‌خواهند اقدام به جمع‌آوری سرمایه موردنیاز کنند. تفاوت دیگر میان پذیره نویسی و عرضه اولیه در قیمت آن‌ها است. پذیره نویسی با ارزش اسمی هزار ریال انجام می‌شود. در حالی که عرضه اولیه با یک بازه قیمتی عرضه می‌شود. و اما تفاوت آخر این است که ما برای ثبت سفارش عرضه اولیه تنها چند ساعت وقت داریم. اما در پذیره نویسی – همان‌طور که تجربه کردیم – تا 30 روز وقت مهلت پذیره نویسی و در واقع، ثبت سفارش داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا