کلاس درسمتوسطه دوم

نکاتی از نگارش و درست نویسی

امروز فضای مجازی و بستر اینترنت به یکی از مراجع مهم برای دانش آموزان تبدیل شده است تا با مراجعه به آن پاسخ بسیاری از پرسش های خود را بیابند.

تحریریه مدرسه آنلاین تلاش می کند تا در این بخش اطلاعات به روز و مستندی را پیرامون موضوعات درسی تهیه و در اختیار کاربران فضای مجازی قرار دهد.

با توجه به اهمیت نگارش و ویرایش در انتقال میراث علمی و فرهنگی کشور و حفاظت از آن در این بخش بنا داریم تا نکاتی از درست نویسی با هم بخوانیم.

آزمایش: این واژه فارسی است و جمع بستن آن با «ات» که علامت جمع عربی است غلط است. جمع «آزمایش» می شود «آزمایش ها».

آنچه/آنچه که: پس از «آنچه» نیازی به استعمال «که» نیست و در متون معتبر فارسی نیز «که» همراه آنچه به کار نرفته است: «آنچه کنی و آنچه نکنی و آنچه نگویی باید که همه به فرمان باشد.» (مکاتیب فارسی غزالی، ص 97) «بگوی که آنچه تو را بر این داشته است چیست» (داستان های بیدپای، ص 161)

در قدیم حتی از استعمال «را» پس از آنچه پرهیز داشته اند: «آنچه با خود برده بودم دزدان در راه هندوستان از من بستدند.» (سیاست نامه، ص125) ولی علاوه بر اینکه به حکم معنای عبارت و معنای کلام، نیاز به استعمال «را» هست، در متون قدیم نیز البته به ندرت استعمال آن را روا داشته اند: «…آنچه را گرد آید نگاه داریم» (مفتاح المعاملات، ص 52)

منبع: غلط ننویسم، نوشتۀ ابوالحسن نجفی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا