کلاس درسمتوسطه دوم

مهندسی پزشکی ترکیبی از مهندسی و پزشکی

رشته مهندسی پزشکی از رشته های مشترک بین علوم تجربی و ریاضی فیزیک است و در حقیقت برای ایجاد یک پل بین رشته‌های مهندسی (به طور خاص الکترونیک، مکانیک، کامپیوتر و مواد) و رشته‌های پزشکی ایجاد شده است.

مدرسه آنلاین_ مهندسی پزشکی ترکیبی از رشته مهندسی و پزشکی است که به طراحی و ساخت اعضای مصنوعی مکانیکی یا الکتریکی، تجهیزات اتاق عمل و تجهیزات و لوازم پزشکی می پردازد. در اینجا به معرفی رشتۀ فلسفه، دروس، آیندۀ شغلی و … می پردازیم.

رشته مهندسی پزشکی

به کاربرد دانش فنی و مهندسی و تکنولوژی در حوزه‌های مربوط به سلامت و تشخیص و درمان بیماری‌ها مهندسی پزشکی گفته می شود. مهندسان پزشکی، با هدف بهبود کیفیت و کارآیی مراقبت از بیمار، راه‌حل‌هایی را برای مشکلات درمانی و پزشکی، تجزیه و تحلیل و طراحی می‌کنند. این راه‌حل‌ها غالباً در قالب یک سخت‌افزار یا نرم‌افزار و یا ترکیبی از این دو ارائه می‌شوند.

رشتۀ مهندسی پزشکی ترکیبی از علوم پزشکی و علوم مهندسی است. علوم پزشکی، بیولوژی، بهداشت و سلامت و علوم مهندسی از دروس پایۀ این رشته به شمار می‌آیند. رشتۀ مهندسی پزشکی شامل واحدهای مهندسی (مکانیک، الکتریک، الکترونیک، علوم کامپیوتری، و مهندسی شیمی) و واحدهای علوم تجربی(فیزیک، ریاضیات، شیمیف و بیولوژی) است. این رشته دارای گرایش های بیوالکترونیک، بیومکانیک، بیو مواد است.

مهندسان پزشکی تقریبا مانند مهندسان برق به طراحی مدار های الکتریکی با استفاده از نرم افزارهای شبیه سازی برای اعضای مصنوعی ، سیستم ها تصویربرداری، تجهیزات ورزشی و توانبخشی می پردازند. هدف اصلی این رشته پیشبرد سیستم‌ها، تجهیزات، و ابزار پزشکی برای حل مشکل‌های کلینیکی است که به منظور شناخت بیماری و درمان آن به کار برده می‌شوند. دانشجویان مهندسی پزشکی در دوران تحصیل با کاربرد اصول مهندسی در زمینه های زیست شناسی و مراقبت های بهداشتی آشنا می شوند. مهندسین پزشکی با پزشکان، درمانگران و محققان همکاری می کنند تا سیستم ها، تجهیزات و دستگاه ها را برای حل مشکلات بالینی توسعه دهند.

مهندسی پزشکی نقش بسیار مهمی در تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها دارد. با بهره گیری از علم مهندسی پزشکی می‌توان انواع بیماری‌ها، ناتوانی‌ها و صدمات جسمی را بهبود بخشید. فارغ‌ التحصیلان رشته‌ی مهندسی پزشکی باید دارای دانش و تخصص بالایی در در علوم بیولوژی (ارگان‌های زنده) و علوم مهندسی باشند.

 توانایی هایی که مهندسان پزشکی به آن نیاز دارند، عبارتند از:

تسلط بر علوم ریاضیات، فیزیک، زیست شناسی و شیمی، دارا بودن خلاقیت و نوآوری در جهت ارائه ایده های نو و مطابق با تکنولوژی ها و پیشرفت های جهانی، تسلط بر علم بازاریابی و فروش، تسلط بر زبان انگلیسی، علاقه مند به کارهای پژوهشی و تحقیقاتی و تسلط بر نرم افزارهای مربوطه از توانایی هایی است که لازم است دانشجوی این رشته دارا باشد.

وظایف مهندسان پزشکی

وظایف متخصصان مهندسی پزشکی عبارت است از:

• طراحی سیستم‌ها و محصولاتی مانند اندام‌های مصنوعی داخلی و خارجی که جایگزین اعضای از دست رفته یا ناقص بدن می‌شوند.

• طراحی و ساخت دستگاه‌های تشخیص مشکلات پزشکی و بیماری‌ها

• نصب، تنظیم، نگهداری، تعمیر یا پشتیبانی فنی تجهیزات پزشکی

• آموزش کاربری تجهیزات پزشکی به کادر پزشکی و درمانی

• کار و تحقیق در جنبه‌های فنی و مهندسی مربوط به سیستم های بیولوژیکی انسان‌ها و حیوانات در کنار دانشمندان علوم دیگر و پزشکان

دانشگاه هایی که مهندسی پزشکی ارائه می کنند

داوطلبان رشته مهندسی پزشکی، به دو حالت با کنکور و بدون کنکور می توانند وارد این رشته شوند. مبنای سنجش و پذیرش دانشجو در رشته مهندسی پزشکی به شکل بدون کنکور، سوابق تحصیلی داوطلبان است. مهندسی پزشکی در دانشگاه های دولتی، آزاد، پردیس های خودگردان، غیرانتفاعی و پیام نور ارائه می شود.

دروس مشترک رشته تحصیلی مهندسی پزشکی

ریاضی‌ عمومی‌، معادلات‌ دیفرانسیل‌، محاسبات‌ عددی‌، فیزیولوژی‌، فیزیک‌ عمومی‌، برنامه‌نویسی‌ کامپیوتر، آمار حیاتی‌ و احتمالات‌،استاتیک‌ و مقاومت‌ مصالح‌ در مهندسی‌ پزشکی‌، ریاضیات‌ مهندسی‌، مدارهای‌ منطقی‌، مقدمه‌ای‌ بر مهندسی‌ پزشکی‌ زیستی‌، تجهیزات‌ عمومی‌ بیمارستان‌ها و کیلینیک‌های‌ پزشکی‌، مدارهای‌ الکتریکی‌، اصول‌ توانبخشی‌ وسایل‌ و دستگاه‌ها، الکترونیک‌، بهداشت‌ عمومی‌، اصول‌ و کلیات‌ مدیریت‌ خدمات‌ بهداشتی‌_درمانی‌، اصول‌ سیستم‌های‌ رادیولوژی‌ و رادیوتراپی‌، زبان‌ تخصصی‌ مهندسی‌ پزشکی‌، آناتومی‌، فیزیک‌ پزشکی‌، بیوفیزیک‌، کارورزی‌ و پروژه دروس مشترک رشته تحصیلی مهندسی پزشکی است.

بازار کار و آینده شغلی

وضعیت بازار کار رشته مهندسی پزشکی بستگی به مهارت، میزان استعداد و قدرت علمی و عملی فارغ التحصیلان این رشته خواهد داشت. مهندسی پزشکی بدون شک یکی از مهمترین و کاربردی ترین رشته هایی است که کیفیت کار جامعه پزشکی به آن وابسته است. اما کار در زمینه مهندسی پزشکی در کشور ما که تکیه اش را روی واردات تجهیزات پزشکی گذاشته چندان مساعد نیست. البته افرادی که تبحر خاصی در زمینه علم مهندسی پزشکی داشته باشند، با کمی تلاش موفق خواهند بود تا جایگاه شغلی مناسبی را کسب کنند.

محیط کار فارغ التحصیلان مهندسی پزشکی در مکان هایی فراهم خواهد بود که در زمینه طراحی، تولید و ساخت تجهیزات پزشکی فعالیت می کنند. برخی از مراکزی که شرایط کاری برای فارغ التحصیلان رشته مهندسی در آن فراهم است، عبارت است از: کارخانه های تولیدکننده انواع تجهیزات و لوازم پزشکی، بیمارستان های دولتی و خصوصی، وزارت بهداشت، مراکز تحقیقات، وزارت صنایع، سازمان تأمین اجتماعی و مؤسسه استاندارد. علاوه بر اینها فارغ التحصیلان رشتۀ مهندسی پزشکی به عنوان مشاور بازاریابی و مشاوران مدیریت در صنعت نیز فعالیت می‌کنند.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا