کلاس درس

مهندسی فناوری اطلاعات رشته ای بین برق و کامپیوتر

رشته مهندسی فناوری اطلاعات یا یکی از رشته های گروه آزمایشی ریاضی – فیزیک است که می توان آن را رشته ای میان رشته ای دانست. رشته مهندسی فناوری اطلاعات یکی از رشته های پرکاربرد و نوپا است و با شکل گیری تکنولوژی های نوین رونق گرفته است.

مدرسه آنلاین_ فناوری اطلاعات یا آی تی به کلیه فناوری‌هایی اشاره می‌کند که در شش حوزه جمع‌آوری، ذخیره‌ سازی، پردازش، حفاظت، انتقال و نمایش اطلاعات کاربرد داشته و اثرگذار هستند. در اینجا اطلاعاتی دربارۀ این رشته، دروس و بازار کار آن ارائه می کنیم.

رشته مهندسی فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات یا آی تی یک بخش مهندسی است که به منظور کنترل، جمع آوری، ذخیره و گردش اطلاعات اطلاعات، بر مطالعه استفاده از رایانه ها و ارتباطات از راه دور متمرکز است. هر دو بخش نرم افزار و سخت افزار بخشی از فناوری اطلاعات هستند. فناوری اطلاعات رشته ای است که می تواند تمام رشته های دانشگاهی را پوشش دهد منتها از نظر عملیاتی یک رشته میان رشته ای بین کامپیوتر و صنایع برق است که در این میان امور مربوط به تولید، پردازش، نگاهداشت و عرضه اطلاعات به مباحث کامپیوتری مرتبط می شود و بحث های مدیریت اطلاعات و فرایندهای آن از سلسله بحث های رشته صنایع و رشته برق است و به خصوص گرایش مخابرات، انتقالات مرتبط با اطلاعات و داده ها را بر عهده دارد.

رشته مهندسی فناوری اطلاعات شامل آموزش و مطالعه، طراحی، ساخت، راه اندازی، نگهداری سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری، جمع آوری، سازمان دهی، طبقه بندی و انتقال اطلاعات است و با مسائلی مثل چگونگی استفاده از رایانه های الکترونیکی و نرم افزارها و سخت افزارها سروکار دارد.رشته مهندسی فناوری اطلاعات به دنبال آن است که انتقال، پردازش، و نگهداری اطلاعات موجود در رایانه ها در فضایی امن صورت بگیرد.

مهندسی فناوری اطلاعات در مشاغل کوچک تا شرکت های بزرگ نقش حیرت انگیزی را ایفا می کند. مهندسی آی تی در زمینه ارتباطات، مدیریت داده ها، سیستم های مدیریت اطلاعات و مدیریت ارتباط با مشتری، فناوری اطلاعات نقش ایفا می کند. همچنین برای حل بسیاری از مشکلات اجتماعی و تجاری، مفاهیم مختلفی از قبیل خرید آنلاین، بازاریابی دیجیتال، شبکه های اجتماعی، ارتباطات دیجیتال، رایانش ابری، موبایل و داده های بزرگ، راه باز کرده است. این رشته همچنین برای موفقیت در کسب و کار طولانی مدت، بسیاری از ابزارها و برنامه های کاربردی را توسعه داده است.

فناوری اطلاعات برای کسانی مناسب است که به دنیای فناوری های نوین و رایانه ها و اجزای آن علاقه دارند. رشته مهندسی فناوری اطلاعات رشته ای تلفیقی از دانش های مدیریتی، کامپیوتر، مخابرات، روباتیک و … است و نیازمند ذهنی توانمند و خلاق در زمینه های گوناگون دانش است و بدون داشتن هوش و استعداد کافی نمی توان در این رشته به موفقیت رسید. این رشته جای پیشرفت و نوآوری دارد و نیازمند افرادی است که توانایی حل مساله دارند و می توانند به خلق و گسترش فناوری های نوین کمک کنند. تسلط بر ریاضی، زبان انگلیسی و به روز بودن نیز در کلیه اطلاعات رایانه ای و نرم افزار و سخت افزار شرط دیگری برای ورود به این رشته است.

مهندسی فناوری اطلاعات در دانشگاه های دولتی، آزاد، غیرانتفاعی، پیام نور و پردیس خودگردان تدریس می شود. این رشته دارای گرایش هایی مثل تجارت الکترونیکی، سیستم های چندرسانه ای، مدیریت سیستم های اطلاعاتی، امنیت اطلاعات، شبکه های کامپیوتری و مهندسی فناوری اطلاعات است.

دروس رشته مهندسی فناوری اطلاعات

دروس پایه مهندسی فناوری اطلاعات شامل: ریاضی، معادلات دیفرانسیل، آمار و احتمالات مهندسی، فیزیک و کارگاه عمومی است.

دروس اصلی این رشته عبارت است از: ساختمان های گسسته، مبانی کامپیوتر و برنامه سازی، زبان ماشین و برنامه نویسی سیستم، ساختمان داده ها، مدارهای منطقی، معماری کامپیوتر، برنامه سازی پیشرفته، سیستم های عامل، پایگاه داده ها و طراحی الگوریتم ها، مهندسی نرم افزار، شبکه های کامپیوتری، مبانی الکترونیک دیجیتال، هوش مصنوعی، اصول و مبانی مدیریت، مبانی اقتصاد مهندسی، آزمایشگاه شبکه، آزمایشگاه پایگاه داده ها، شیوه ارایه مطالب علمی و فنی، زبان تخصصی و آزمایشگاه سیستم عامل.

دروس تخصصی فناوری اطلاعات شامل: مبانی فناوری اطلاعات، مهندسی فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیکی، مدیریت و کنترل پروژه های IT، برنامه ریزی استراتژیک IT، آموزش الکترونیکی، محیط های چندرسانه ای و پروژه IT و کارآموزی می شود.

بازار کار و آینده شغلی

رشته مهندسی فناوری اطلاعات با توجه به داشتن ماهیت میان رشته‌ای خود، بازار کار متنوع و گسترده‌ای دارد. همچنین به دلیل نیاز جامعه به فناوری اطلاعات غالب فارغ التحصیلا ن این رشته بیکار نمی مانند. بسیاری از بخش های دولتی و خصوصی به سمت ارائه خدمات و پاسخگویی مجازی می روند که لازمه تحقق این سیستم، وجود تکنسین ها و مهندسان فناوری اطلاعات است. رشتۀ مهندسی فناوری اطلاعات به نسبت بسیاری از رشته های دیگر بیکار چندانی ندارد. اکثر سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی نیازمند حضور مهندسان فناوری اطلاعات هستند و دانش آموخته گان رشته مهندسی فناوری اطلاعات می توانند در بانک ها، وزارتخانه ها، موسسه های آموزشی و مدارس، شرکت های ارتباطاتی و شبکه، مخابرات، شرکت ها و کمپانی های سخت افزار و نرم افزار، شرکت های تجاری و بازرگانی، بخش های امنیتی و نظامی، و … مشغول به کار شوند. کارهایی نظیر تولید محصولات نرم افزاری و سخت افزاری مثل سیستم های کنترل نفوذ، ایجاد زیرساخت برای بانکداری الکترونیک از طریق موبایل و سایت های ارائه دهند خدمات تجارت الکترونیک مثل شاپرک، و … جزء مشاغل مربوط به مهندسی فناوری اطلاعات می شود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا