معلم بیکیفیت و کمسواد آسیبزا است
حالا که به مدد قانون رتبه بندی معلمان، حقوق دبیران آموزش و پرورش افزایش قابل توجهی یافته است و حداقل حقوق این قشر فرهنگی کشورمان به بیش از 8 میلیون تومان رسیده است، مسئله کیفیت و سواد آموزشی معلمان مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.
مدرسه آنلاین- بسیاری از کاربران و مخاطبان این پایگاه خبری نیز در پیام و نظرات خود به مسئله لزوم افزایش کیفیت معلمان و پرهیز از به کارگیری نیروهای فاقد صلاحیت علمی تأکید کرده اند.
به تازگی در همین باره مهدی نویدادهم- از مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش و مشاور وزیر در دورهمی فعالان حوزه عدالت آموزشی با بیان اینکه هر ذی حقی، به حق خودش برسد، یکی از تعاریف عمده عدالت است، اظهار کرد: هرچند این تعریف هم کژتابی دارد؛ همه را برابر و یکسان پنداشتن، غلط رایجی است، انسان ها متفاوتند و نیازها و ظرفیتهای متفاوتی دارند.
وی به بحث عدالت آموزشی یا تربیتی از منظر سندتحول بنیادین اشاره کرد و گفت: واژه “تربیت” اعم از تعلیم و تربیت است، وقتی میگوییم عدالت تربیتی یعنی هم فعالیتهای آموزشی و هم پرورشی را شامل میشود، طی سه سال اخیر در وزارت آموزش و پرورش کار علمی سنگینی انجام و بر اساس آن با 20 شاخص، کل شهرستانهای کشور از لحاظ عدالت آموزشی سنجیده شدند و 499 شهرستان مشخص شدهاند که کدام از نصیب آموزشی بیشتری و کدام از حداقلها بهره مند هستند.
مشاور وزیر آموزش وپرورش گفت: یکی از شاخصها، دسترسی به مدرسه است. در اولین گام، همه دانش آموزان باید به مدرسه دسترسی داشته باشند و کیفیت در سطوح بعدی قرار میگیرد، در برخی مناطق به دلایل مختلف دسترسی به مدرسه امکان پذیر نیست یا به سختی انجام میشود.
وی تصریح کرد: آموزش همه دانشآموزان از یک کتاب واحد، بیعدالتی است، زیرا دایره واژگان آنها متفاوت است، در سند تحول بنیادین هم از واژه چند تألیفی استفاده شده است و باید به این سمت حرکت کنیم. بنابراین یکی از راهکارها استفاده از کتابهای درسی چند تألیفی به جای تک تألیفی است.
نوید ادهم افزود: اینکه گفته میشود پذیرش در دانشگاهها، بیشتر از مدارس غیردولتی است، تلخ است زیرا دانشآموزان در مناطق محروم امکاناتی مانند مدرسه غیردولتی ندارند و اینجاست که نهادها و سمنها میتوانند وارد میدان شوند. یکی از کارهایی که سازمانها و نهادها میتوانند ورود کنند توانمندسازی معلمان است، باید معلم باکیفیت داشته باشیم و میتوانیم بسیاری از نداشتهها را از این طریق جبران کنیم.
معلم بدون صلاحیت نباید به کلاس درس برود
مشاور وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: معلم بیکیفیت و کمسواد آسیبزا است و از آن سو معلم با کیفیت بسیار از نداشتههای ما را جبران میکند. باید سازوکارهای لازم از سوی مراجع ذیربط فراهم شود، همه اختیار استخدام و جذب معلم در دست آموزش و پرورش نیست، معلمی که صلاحیت ندارد نباید به کلاس درس برود، اما بر اساس مصوبه مجلس به هردلیلی شماری از آنها آمدند و وارد مدارس شدند. اینها از جمله عوامل آسیبزاست که اگر واکاوی و ریشهیابی شود میتوان در بحث توسعه عدالت پیش رفت.
نوید ادهم افزود: کرونا موجب فقر یادگیری شده و از آن تعبیر به بیسوادی پنهان میکنیم، دانشآموزانی هستند که مدرک گرفته و به مقاطع بالاتر آمدهاند اما سواد، مهارت و شایستگی لازم را ندارند و این از همان آسیبهایی است که میتوان روی بحث عدالت به آن فکر کرده و برایش چاره اندیشی کرد.
به هر صورت باید دید در آینده و در قالب اجرای قانون رتبه بندی به چه میزان این مسئله مورد توجه قرار خواهد گرفت.
سلام مطلب را نخواندم ولی بی سوادی نه در آموزش و پرورش بلکه فراگیر شده است
تو همین اموزش انلاین بعضی معلمها فقط بلدن از اینترنت کلیپ و کاربرگ بگیرن برای بچه ها بفرستن که حل کنن پدر و مادرها باید با بچه ها کار کنن
فقط میتونم برای این طرز تفکرتون تاسف بخورم…
هر موقع قشر فرهنگی و معلم رو در صدر احترام مادی و معنوی قرار دادین و اولین و بالاترین حقوق کشوری رو براش در نظر گرفتین،اون موقع توقعاتتون رو بالا ببرین…
حیف اسم مقذس مدرسه،رو سایت شما
درست می فرمایید
حیف از ریالی که به بعضی از معلمها داده میشه. بعضیها فقط و فقط به درد چوپانی می خورند. البته قصد اهانت به چوپانها را ندارند.
سلام چوپان ها یک مزیت دارند که آن زبان بسته های زیر دستش اگر به آنها علوفه و آبی دهد حداقل بی احترامی به او نمی کنند ولی معلم بدبخت بعضی مواقع باید با چند امثال نویسنده متن بالا سر وکله بزند و علم یادشان دهد ولی به اندازه ی همان زبان بسته های چوپان هم معرفت و احترام متوجه نمی شوند البته خدایی دانش آموزان بامعرفت و قدردان هم خیلی هستند
به عنوان یک معلم بازنشسته فرمایشات ایشان را تایید می کنم.
حالا که به مدد قانون رتبه بندی معلمان، حقوق دبیران آموزش و پرورش افزایش قابل توجهی یافته است
خدا وکیلی از شما ……. در هیچ جای جهان نبوده و نیست.
اینکه اینگونه می توانید به خودتان دروغ بگوئید و اینگونه خودتان را توجیه کنید، فقط از یک گروه انسان ها بر می آید که از شرم نمی توانم نام آنها را ببرم. اما شما مسئولین آ.پ مصداق واقعی خود آنها هستید!.
وقتی وکیل و وزیر ونماینده ومدیر ورئیس بیسواد داریم دیگه تعدادی معلم بیسواد که جای تعجب وگلایه نداره………….
با سلام. معلمی می شناسم که واقعا شبانه روزی فکر و ذکرش تقویت بنیه علمی خود جهت ارائه مطالب غنی به دانش آموزانش هست . ایشان با ییش از 17 مقاله علمی پژوهشی و دانشجو مقطع دکتری در یکی از بهترین دانشگاهها روزانه کشور … ایشان به جرات از خیلی از حتی اساتید دانشگاهها هم با سواد تر و فعال تر اما صرفا به خاطر اینکه در آموزش و پرورش است بایستی در جا بزند و در قبال کاری که میکند و تعهدی که به ارائه مطالب به دانش آموزانش داره باید با حقوق معلمی بسلزد در صورتی که امثال ایشان باید در دانشگاه و.. استفاده شود چه بسا در آموزش و پرورش ما از این دست معلمین باز هم هست ولی حقوقی که اینها می گیرند با کسی با سابه و بعضا مدرک آنها که فقط رفتن به مدرسه را بلدن و دیگر هیچ یک جقوق می گیرند…
افرادی که سال ها در نظام آموزش و پرورش سیاست گذار و تصمیم گیر بوده اند پس از سال ها ایرادگیر شده اند. تقصیر ناکارآمدی هر یک از معلمان گردن شماست که بدون صلاحیت سال ها مدیر بوده اید. اگر از آبرو ریزی نمی ترسید، ریز نمرات دوران دانشجویتان را نه نمایش بگذارید.
باسلام هنوز به معلمان ریالی اضافه نشده هنوز کماکان زیر خط فقر هستند ولی با این وجود بسیار باسواد و پرتلاش کارشان را پیش می برند
حقوق دبیران آموزش و پرورش افزایش قابل توجهی یافته است و حداقل حقوق این قشر فرهنگی کشورمان به بیش از ۸ میلیون تومان رسیده است!!!!!!!!!
شرم بر دروغگو
لعنت بر دروغگو
اگر ریالی به حقوق معلمها اضافه شده باشه
از معلم بد بخت چه انتظاری دارید
ارگانی که افرادی مثل این بابا مشاور وزیرشه همین معلم ها هم به سرشون زیادیه
میانگین سواد واقعی و کیفیت عملکردی مجموعه دولت و خود این مشاور وزیر و وزیرش را بفرمایید؟!!!!!
سلام.. متاسفانه در مملکت ما هر تصمیمی این مدلی که می گیرند هیچ کدام موثر و طبق بررسی و علمی و تحقیقات ی نیست.. من مطمئنم رتبه بندی معلم ها را ناقص اجرا می کنند.. یا سراسری به همه مبلغ کمی اضافه میکنند از راننده تا هر کسی که کارمند آموزش و پرورش هست. . یا کلا طبق پارتی و رانت.. گروهی رتبه می گیرند و گروهی خیر.. مانند سالها قبل معلم هر سال بر اساس نمره ارزش یابی سالانه بلا می توانست ارتقا گروه بگیرو و حقوقش افزایش یابد.. .. مدیران به به دوستان خود ظرف چند سال 2 گروه می دادندهمه اش بر اساس رابطه وپارتی بود. همکار سابقه بالا.. کیفیت کار عالی هیچ گروهی نمی گرفت .. تمام تصمیمات فقط دشمنی.. پارتی.. و بی عدالتی را سبب می شود..چرا؟؟؟